Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dammsuga kamerahuset ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_99

Aktiv medlem
Har ständigt återkommande problem med smuts ( damm ) på sensorn.
Efter rengörning med Visibledust så är det ok någon vecka sedan är det något dammkorn där igen.
Jag tror att det kommer innefrån kamerahuset, ett tag så bytte jag objektiv i tid och otid men har nu slutat med det och kör nästan genomgårnde med mitt 18-200. Jag är rädd för att under den här tiden kom det inne en hel del damm i huset. Så nu undrar jag går det att dammsuga ur huset med en vanlig dammsugare ? Blir det rent ? Är det risk för att förstöra något ? Är det någon som har testat ?

/ Anders "med smuts på sensorn"
 
Det finns en tråd om detta och positiva erfarenheter av att dammsuga, men se till att du gör det i en dammfri miljö. Det kommer ju in lika mycket luft som du suger ut och med luften följer damm och andra partiklar. Då är inte mycket vunnet. Suget kan också vara starkt så det gäller att hålla hårt i grejorna så att inget rasar in i kameran o pajar sensorn.

Har ständigt återkommande problem med smuts ( damm ) på sensorn.
Efter rengörning med Visibledust så är det ok någon vecka sedan är det något dammkorn där igen.
Jag tror att det kommer innefrån kamerahuset, ett tag så bytte jag objektiv i tid och otid men har nu slutat med det och kör nästan genomgårnde med mitt 18-200. Jag är rädd för att under den här tiden kom det inne en hel del damm i huset. Så nu undrar jag går det att dammsuga ur huset med en vanlig dammsugare ? Blir det rent ? Är det risk för att förstöra något ? Är det någon som har testat ?

/ Anders "med smuts på sensorn"
 
Det kan vara andra som har tipsat om detta, men här är den tråd där jag tipsade om den här metoden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=81555&highlight=D3&page=227

Tänk på att sänka effekten till lägsta nivå (om det går). Håll två tre fingrar i stadigt grepp mellan huset och munstycket, annars kanske sensorn också hänger med :)

Hursomhelst är det en bra metod men, som någon har påpekat, det gäller det att befinna sig i så dammfri miljö man kan.
 
Senast ändrad:
En bra miljö kan vara badrummet någon halvtimme efter dusch. Jag har personligen aldrig dammsugit min kamera, men jag brukar blåsa ur den, och det brukar jag göra just i badrummet någon halvtimme-45 minuter efter dusch, för då brukar luften vara väldigt dammfri samtidigt som den värsta fukten har lagt sig.
 
Det finns att köpa ett tillbehörsset till dammsugare, för rengöring av tex datorutrustning.Bla på Biltema för 50 kr. Inge vidare för det den är tänkt för, pga mycket sämre sug, men kanske lämpligt för kamera. Smal slang som är lättare att jobba med och som sagt mindre sug (och det går att reglera suget ytterligare på slangens kopplingsstycke). Det går att få riktigt värdelöst sug :).

Eller gör en egen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.