Annons

Dammkorn på insidan av mitt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Artin

Aktiv medlem
Nu har man fått damm på insidan av objektivet, de är ett Nikon AF-S DX 18-70 ED. Dammkornet är synligt från utsidan. Hur gör man för att få bort den?? de är de enda objektivet jag har för tillfället så de är lite tröstlöst att ha en fläck på bilderna... måste jag skicka iväg den eller kan man göra nåt själv.

//Artin

Är du säker på att det är dammkoret i objektivet som syns i dina bilder? låter mer som du har en fläck på sensorn. damm inuti objektiv är på sikt svårt att undgå.

Kollade på sensorn igår men utan att se nåt, men den kanske är så liten att den inte syns när man tittar på sensorn....

damm i objektivet blir inte till skarpa prickar på bild utan är bara indirekt synligt genom sämre kontrast i ett område.

Att rengöra inuti ett objektiv bör göras av en kamerarepartör då man måste skruva isär objektivet.

damm på sensorn blir till halvskarpa punkter som liknar en dammig diabild. Finns miljon poster om sensorrengörning.

Artin skrev:
Kollade på sensorn igår men utan att se nåt, men den kanske är så liten att den inte syns när man tittar på sensorn....

Du ser normalt inte dammkorn på sensorn även om de syns i bilden, de är för små. För övrigt bör man aldrig titta nära direkt på sensorn såvida man inte har ansiktsmask. Det formligen regnar små mikroskopiska hudpartiklar från huden och håret ner i kamerahuset.

Johannes

Har ett damkorn på frontlinsens insida på min Nikkor 18-70. Det är c:a 0,25 mm men syns inget på bilderna. Det enda besväret för mig är bara vetsakapen att det finns där. Har någon en uppfattning om kostnader för rengöring? Är det motiverat öht. att ta bort det?
/Fred

Bilagor

• _dsc7375crw.jpg
    _dsc7375crw.jpg
    22 KB · Visningar: 671
Fred H skrev:
Har ett damkorn på frontlinsens insida på min Nikkor 18-70. Det är c:a 0,25 mm men syns inget på bilderna. Det enda besväret för mig är bara vetsakapen att det finns där. Har någon en uppfattning om kostnader för rengöring? Är det motiverat öht. att ta bort det?
/Fred

Inget att bry sig om. Låt det vara! Som du säger "syns inget på bilderna".

Fred H skrev:
Det enda besväret för mig är bara vetsakapen att det finns där.

Jamen glöm bort det då...

Jag menar allvar. Nuförtiden verkar många använda sina bilder mest till att leta sensordamm, kromatiska abberrationer och oskärpa.

Om bilderna ser OK ut så har väl både kameran och du uppfyllt era syften? :)

Tekniskt besväras jag inte alls av det lilla sketna (förlåt...) dammkornet, men om man vill sälja objektivet så finns det alltid petiga köpare som vill dra ner priset pga. sånt.Och tanken är, kanske, efter jag har fått mitt efterlängtade Nikkor 18-200 VR att sälja kitobjektivet. Det blir (enligt många) helt överflödigt då.
/Fred

Fred H skrev:
/Fred

Tjenis
Som de ser ut på din glugg skulle man nästan kunna tro att du tagit fotot på mitt objektiv.

//Artin

Artin skrev:
Tjenis
Som de ser ut på din glugg skulle man nästan kunna tro att du tagit fotot på mitt objektiv.

//Artin
Och mitt hade det redan från början, tror jag.
Har haft ett antal objektiv sedan jag fotograferar och lärde mig att smårep eller damm gör inte mycket åt bilden. Så inget allvarligt detta heller.
/Fred

Jag har prov fotat en del för att se om de syns men de gör de inte tror jag, men de är rätt stärande att se den varje gång man tar gram kameran.

//Artin

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto