lamotte
Aktiv medlem
Nu idag så testade jag att ta kort på himlen med bländare 22 med min nya E-500 och 14-45mm objektivet. När jag la in bilden i datorn så såg jag två små prickar i bilden. Jag tänkte att nu har jag fått damm på sensorn (trots olympus anti-dammsystem). Direkt efter så testade jag nu att ta en likadan bild fast med mitt andra objektiv, 40-150mm. Även där fanns det prickar, och nu var det tre stycken, varav 2 var ganska stora o svarta. Men dessa tre prickar satt inte på samma ställen som de prickarna på den första bilden.
Detta borde väl utesluta att det är damm på sensorn? Jag har tittat på objektiven (både fram och bak) men har inte kunnat se något uppenbart damm.
Jag testade även att ta samma kort med bländare 3,5 istället och då syntes inga spår efter prickarna.
Tips på vad jag kan göra för att få bort prickarna och om det är objektiven det är damm på hur ska jag göra i fortsättningen för att undvika damm på dessa?
Detta borde väl utesluta att det är damm på sensorn? Jag har tittat på objektiven (både fram och bak) men har inte kunnat se något uppenbart damm.
Jag testade även att ta samma kort med bländare 3,5 istället och då syntes inga spår efter prickarna.
Tips på vad jag kan göra för att få bort prickarna och om det är objektiven det är damm på hur ska jag göra i fortsättningen för att undvika damm på dessa?