Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm i objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Har läst att folk fått in damm i sina objektiv. Är detta vanligt? I manualen till mitt 16-35/2,8 L USM står det att damm kan komma in om man inte använder filter. Skyddar ett filter även andra objektiv?
Funderar på att köpa ett EF-S 10-22 och undrar om detta är känsligt för damm.

Ja det är nog vanligt, iaf i zoomar som ändrar längd då det ju måste bli en viss omsättning av luft i gluggen. Vore kul att höra hur ett filter skulle kunna skydda mot det? Annars har nog dammet rätt marginell inverkan på bildkvalitén.

papi skrev:
Ja det är nog vanligt, iaf i zoomar som ändrar längd då det ju måste bli en viss omsättning av luft i gluggen. Vore kul att höra hur ett filter skulle kunna skydda mot det? Annars har nog dammet rätt marginell inverkan på bildkvalitén.

Så här står det: "Although the lens is dust- and water-resistant, a
filter must also be attached to the front of the
lens for complete protection. (The front of the
lens moves during zooming.)"

man skulle ju kunna tolka "complete protection" som att man inkluderar ett rep/stänkydd med ett filter...

jag rengjorde min

Jag hade en 35-90 till min eos 3000 en gång. Jag märkte att den blev lite dammig på insidan endag så jag öppnade den och skruvade loss så mycket jag kunde och rengjrode den.Den blev ren men den fungerade inte när jag satte ihop den igen!!! ta inte isär objektiv själv! be om hjälp

Jag har en 17-40/4L och där rör sig den främre linsen inne i själva ytterhöljet, så mellan höljet och den rörliga delen kan det klart komma in lite smuts..

Men om det kommer in mellan linserna det vet jag inte.

Jag tittade på Canons sida och där står att denna optik har innerfocusering, och frontlinsen rör sig då tydligen i förhållande till höljet varför damm kan komm in den vägen. Ett filter som då troligen sätts på höljets front (?) ger i så fall (precis som uppges) ett bättre skydd mot damm/smuts inne i optikkonstruktionen.
Hälsn, Nils.

Tack för svaren! Vet någon om ett objektiv med mycket zoom är känsligare än ett med mindre?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar