Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Damm i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

emigus

Aktiv medlem
Hej.
Har en Nikon D50.
Har lyckats få in nått jävla damm eller liknande i kameran. Fattar inte vart skiten sitter bara. Det syns mest när jag kollar mot ljusa områden. Sen flyttar det sej väldigt konstigt beroende på hur jag vinklar kameran när jag tittar i sökaren. Jag kan focusera in dammet också, men aldrig lyckas få med det på någon bild som jag tar. Kan det sitta i objektivet då tro? Ser dock inte dammet på någon lins och jag har inte lyckats blåsa bort det heller. Blir vansinnig. Kan man lämna in kameran till nått fotoställe och be dom rengöra alla linser och viktiga delar? Vad kostar sådant typ?
 
Om du bara ser dammet i sökaren och det inte dyker upp på någon bild, så sitter det troligare i sökaren. Och då har det egentligen ingen praktisk betydelse, utom att det irriterar naturligtvis.
Jag tror inte att det är någon ide`att göra en sensorrengöring, eftersom dammet inte dyker upp nån bild.
Men prova att fota mot en ljus himmel med minsta bländaröppning, då syns det direkt om det sitter på sensorn.

/Leif
 
Samma sak...

Jag har samma problem med min d50 emil. Det är irreterande men man får leva med det. Det kommer som väl inte så mycket på mina bilder. Har fått lite på sensorn ;(
 
ja jag är också helt 100 på att det sitter i sökaren.. damm i sökaren är ju inget farligt och knappast något ovanligt heller...

men bara så att du vet:
förutsatt att du inte har damm i sökaren så gäller följande
.kan man se dammet genom sökaren så ligger det på spegeln eller i/på objektivet
.dyker dammet ENDAST upp på de färdiga bilderna så ligger dammet på sensorn


logiskt
 
Det är en Nikon D50, men det är bara till att bita ihop. Funderar nämligen på en d200. Får spara lite innan bara ;)
 
Även jag har samma problem med D50. Ett litet hårstrå stör min sökarbild. Det jag funderar över är om nikons värdepaket "check&clean" enbart täcker sensorrengöring eller om det är en rengöring av hela kameran.

/Olof
 
Skiten sitter troligen på mattskivan.

Försök blåsa bort det med typ en sån där apoteksblåsa, går inte det så finns det andra "dyra alternativ" som tex Visibledust, dom har ett sensor rengöringskit som bla. innehåller en extra pensel som kan användas för rengöring av spegel och mattskiva, men den är som sagt svindyr...
 
Olof: Angående det där värdepaketet. Jag gjorde det och skrev hur det låg till. De verka bara tagit sensorn. Därför mitt finns kvar där uppe på mattskivan. Men kolla om ditt värdepaket gäller fortf. Mitt gick ut den 31/1!
 
Det löste sig på ett smidigt sätt. En vänlig kille på Mattssons i Lund blåste bort skräpet med någon slags "luft på burk".

En annan grej som stört mig fick också en förklaring. På sista tiden har jag upptäckt små tunna sträck som går ut från fokus-rektanglarna i sökarbilden. Endast den rektangel som är vald ger ett litet streck. Jag trodde att det var någon slags bugg men försäljaren på Mattssons hävdade att det finns på andra nikon-kameror och är fullt normalt. Är det någon annan som har samma fenomen?

/Olof
 
Ser det ut som tumavtryck ungefär eller? De är liksom bågade? Jag tror att de ska vara där iallafall. Du ser dem därför de är på mattskivan antar jag. Kan ha fel. Men jag har samma sak på min Nikon!
 
ja altså.. ytan på "prismat" som är precis ovanför spegeln är spårad.. min teori är att det är för att motverka reflexer och för att ljuset som belyser af-punkterna ska "fästa".. dvs att när man projecierar ljuset på skivan så ser man det på skivan utan att ljuset bara passerar igenom
 
Jag tror inte vi pratar om samma fenomen. Det tunna streck jag pratar om går från kanten av sökarbilden till den fokusrektangel som är vald. om den högra fokuspunkten väljs uppstår alltså ett horisontellt streck ut till kanten från fokusrektangeln. kan det vara någon slags kanal som fyller fokusrektanglarna med kristall (lcd)? Ritade en bild som illustrerar linjen.

/Olof
 

Bilagor

  • sökarbild.jpg
    sökarbild.jpg
    29.9 KB · Visningar: 231
Olof. Ja så ser det ju ut när du väljer någon av de fokuseringspunkterna. Inget konstigt.. ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.