Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dagsljuspaket

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefin_11

Medlem
Hej,

Jag har en fråga om ljussättning. Har bara fotograferat på hobbynivå innan men har nu fått en fråga från en bekant att fotografera deras nyfödda bebis. Då ljuset inte är det bästa såhär års och att jag dessutom funderar på att utveckla mitt fotograferande måste jag fråga om er om råd.

Jag funderar på att köpa ett dagsljuspaket, närmare bestämt detta.

Är det något som skulle fungera att fotografera en bebis liggandes på en säng med? Jag vill inte ha "blixtljus" utan ett naturligt ljus så som om rummet skulle haft stora fönster och släppt in mycket ljus i.
Eller är det någon annan utrustning som jag skulle behöva använda?

Tack på förhand för hjälpen.

Fördelen mot blixtar är att du ser hur ljuset faller. Går också använda till video men troligtvis ger de lite för lite ljus för att det skall bli bra till video.
Nackdelen är att de inte fryser rörelser och ger mindre ljus och mer värme.
En blixt är effektivare ljusmässigt och mer mångsidigt.
Min röst går till Godox o i andra hand Yongnuo.

Nu har jag aldrig fotat med lampor men spontant så tänker jag mig att det finns risk för ett ganska starkt konstant ljus för en bebis?

Sedan så får du iofs dagsljuskänsla även med blixtar. Som med allt ljus så gäller det att sätta det rätt och gärna i stora boxar :).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar