Annons

Dags för skärm-shopping - vad välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det finns en särskild teknikegenskap som är värd att framhållas: det är bakbelysningen på Eizo-skärmar. De har en sådan som ligger under hela skärmen och inte bara lyser från ytterkanten och in som för standardskärmar. Det gör att de har en pålitligt jämngod belysning över hela skärmytan vilket är superbt för en bildbehandlare. Det gör Eizoskärmen lite tjockare förstås men med tanke på vad man vinner så är det helt ok.

Detta gäller faktiskt bara för några mycket få modeller i Eizos sortiment. Av de som säljs idag är det så vitt jag känner till bara den tämligen dyra CG221K som har belysningen direkt bakom panelen. De flesta Eizo-skärmar har precis som hos alla andra fabrikat belysning längs ett par av sidorna eller i vissa fall längs alla fyra sidorna.

Däremot har Eizo i många av sina skärmar (i synnerhet de dyrare) en teknik som de kallar DUE, Digital Uniformity-nånting som ser till att hålla ljusstyrkan och andra egenskaper så jämn som möjligt över ytan. Nec har liknande teknik i den del av sina skärmar, i synnerhet de dyrare, som också fungerar mycket bra.

Här kan jag lägga till att en sak som ställer till problem i många riktigt billiga skärmar (typ 2000-kronorsklassen) är att de faktiskt ofta bara har ett enda lysrör, normalt då i skärmens nederkant. Detta ger då lätt upphov till ojämn belysning, i synnerhet om skärmen inte är mycket exakt monterad.

Bland bärbara datorer är det överlag mycket vanligt med bara ett enda lysrör i skärmens underkant.
 
Jessica, du får fundera på om du vill ha hårdvarukalibrering eller inte (ungefär som skillnaden på raw och jpeg) och om du vill ha en såkallad wide-gamut skärm, altså en som visar nästan hela Adobe RGB.

Vi slutade med en NEC Spectraview 2690, inte billig men bra. Jag fick iof. skicka tillbaka två skärmar som inte var bra (ljusläckage fläckar längs kanten). Kundtjänsten var dock väldigt envis om att vi skulle bli nöjda. Nu har vi en riktig fin skärm.

Det man märker med en wide-gamut skärm är att när ett program inte läser färgprofiler (exv. Internet Explorer), så blir det helt tokigt rött. Fördelen med dessa skärmar är dock att dom kan visa väldigt noggrant hur utskrifter blir.

Billigaste vägen till wide-gamut och hårdvarukalibrering är NECs 20 och 21 tummare, samt kanske Eizo Coloredge 241. Annars är dom andra förslagen ovan säkert också jättebra. Ja, det finns en milslång tråd om skärmar nånstans här på FS.

Hälsningar, Thorsten
 
Bakbelysning hos Eizo?

Detta gäller faktiskt bara för några mycket få modeller i Eizos sortiment. Av de som säljs idag är det så vitt jag känner till bara den tämligen dyra CG221K som har belysningen direkt bakom panelen. De flesta Eizo-skärmar har precis som hos alla andra fabrikat belysning längs ett par av sidorna eller i vissa fall längs alla fyra sidorna.

Däremot har Eizo i många av sina skärmar (i synnerhet de dyrare) en teknik som de kallar DUE, Digital Uniformity-nånting som ser till att hålla ljusstyrkan och andra egenskaper så jämn som möjligt över ytan. Nec har liknande teknik i den del av sina skärmar, i synnerhet de dyrare, som också fungerar mycket bra.

Här kan jag lägga till att en sak som ställer till problem i många riktigt billiga skärmar (typ 2000-kronorsklassen) är att de faktiskt ofta bara har ett enda lysrör, normalt då i skärmens nederkant. Detta ger då lätt upphov till ojämn belysning, i synnerhet om skärmen inte är mycket exakt monterad.

Bland bärbara datorer är det överlag mycket vanligt med bara ett enda lysrör i skärmens underkant.

Konstigt, när jag köpte min Eizo S2413W så tycker jag minnas att jag läste om bakbelysning i hela panelen. Och jag läste verkligen allting utan och innan före köpet. Men kanske jag minns fel ändå... Det kan ta sin tid att hitta vad som står om just det så jag avstår just nu. Hur som helst, alla recensioner gav skärmen mycket högt betyg för bildkvaliteten.

Mvh, Staffan
 
BENQ FP241W 24 - bra skärm för bildbehandling?

Hej,

Hoppas denna tråd lever ännu. Även jag ska införskaffa en ny skärm för bildredigering. Har suttit i flera år med en gammal Nec Multicync 18".

Vad tror ni om BENQ FP241W 24 - särskilt med tanke Dustins rejäla prissänkning till 3 795 kr. Är medveten om att det är något år sedan skärmen lanserades, men håller den ännu?

http://www.dustin.se/pd_5010100657.aspx

Har också en fråga om vad skillnaden är mellan TN- och MVA-paneler. Denna Benq ska ha MVA-panel?

Supertack för snabba svar då den måste införskaffas före årsskiftet.

Mvh Jonas
 
Hej,

Hoppas denna tråd lever ännu. Även jag ska införskaffa en ny skärm för bildredigering. Har suttit i flera år med en gammal Nec Multicync 18".

Vad tror ni om BENQ FP241W 24 - särskilt med tanke Dustins rejäla prissänkning till 3 795 kr. Är medveten om att det är något år sedan skärmen lanserades, men håller den ännu?

Den håller bra, det den saknar jämfört med nyare skärmar av samma typ idag är deras större färgrymder - en stor färgrymd är givetvis bra, men i de flesta fall inte en så stor fördel som många tror. FP241W är väldigt mycket bildskärm för pengarna och det är en typ av skärm som fungerar bra för bildredigering hemma.

Har också en fråga om vad skillnaden är mellan TN- och MVA-paneler. Denna Benq ska ha MVA-panel?

Supertack för snabba svar då den måste införskaffas före årsskiftet.

Mvh Jonas

Grovt sett finns det tre huvudtyper av paneler: TN (twisted nematic), MVA/PVA (där VA står för vertical alignment) och IPS (in plane switching). Vad det handlar om är hur kristallerna som agerar ljusfilter rör sig eller agerar när de reglerar ljusstyrkan i skärmens bildpunkter - olika kristallstrukturer skulle man väl kunna säga.

TN är billigast att tillverka men har för oss bildmänniskor den stora nackdelen att färgvisningen varierar en hel del beroende på i vilken vinkel du ser på skärmen. TN används i nästan alla bärbara datorer och i nästan alla billiga skärmar (2000 kronor och däromkring) som du ser. Tyvärr uppges sällan paneltyp där skärmar säljs, men man kan kika i specifikationerna efter betraktningsvinklarna. Är de osymmetriska (t ex "160/170") är det en TN-skärm, och överlag uppnår TN-skärmar nästan aldrig de 176/176 eller 178/178 som MVA-, PVA- eller IPS-skärmar har.

Det långa teknikpladdrets korta slutats är att man som bildmänniska helst bör hitat skärmar med MVA-, PVA eller IPS-paneler. Vilken av dessa tre man väljer spelar mycket liten roll och MVA och PVA är i grund och botten samma teknik.
 
Jättetack Martin.

Då blir det att trycka på köpknappen för en Benq idag. Ska förövrigt köpa helt ny stationär dator. :)

Mvh Jonas
 
Klarar grafikkortet stor extern skärm?

Hej

Undrar om det kan bli problem med att grafikkortet inte är tillräckligt kraftigt för en extern skärm.

Har en bärbar dator med Nvidia GeForce 8400M GS 256 MB, och endast VGA-utgång.

Tänker köpa en 24-tummare med 1920x1200 i upplösning.

Använder datorn till PS, indesign osv. Förstår givetvis att spel i full upplösning antagligen bli problematiska med det har ju mer med rena prestande i form av processor osv.

Men kan ett grafikkort vara för klent för en extern skärm?
 
Hej

Undrar om det kan bli problem med att grafikkortet inte är tillräckligt kraftigt för en extern skärm.

Har en bärbar dator med Nvidia GeForce 8400M GS 256 MB, och endast VGA-utgång.

Tänker köpa en 24-tummare med 1920x1200 i upplösning.

Använder datorn till PS, indesign osv. Förstår givetvis att spel i full upplösning antagligen bli problematiska med det har ju mer med rena prestande i form av processor osv.

Men kan ett grafikkort vara för klent för en extern skärm?

Hej!

Om du hittar ett mer än fem-sex år gammalt grafikkort kanske det har lite problem att driva en 1920x1200-skärm, men alla någorlunda moderna kort (inklusive de som sitter i bärbara) klarar den bildstorleken med råge sedan många år tillbaka.

Tänk på att vi så att säga hanterar två separata frågeställningar med grafikkort. För att visa en 2D-bild (som vid vanlig bildredigering) på 1920x1200 behöver du bara en bråkdel av kapaciteten i ett modernt grafikkort. Men skall du däremot spela spel, dvs köra 3D-animeringar med mycket och snabba uppdateringar, då blir plötsligt grafikkortets kapacitet intressant och ibland en begränsning.

Men så länge du inte kör spel så klarar i princip alla grafikkort som du kan stöta på att visa 1920x1200. Det enda lilla problemet är att drivrutinerna till en del riktigt urgamla grafikkort inte uppdaterats så att de stödjer bredbildsformat (som 1680x1050 eller 1920x1200) fast de rent tekniskt klarar att driva så stora skärmar.
 
Hej!

Om du hittar ett mer än fem-sex år gammalt grafikkort kanske det har lite problem att driva en 1920x1200-skärm, men alla någorlunda moderna kort (inklusive de som sitter i bärbara) klarar den bildstorleken med råge sedan många år tillbaka.

Hej

Tack för svaret. Jo min dator inköptes aug 07 så det borde väl inte vara några problem då antar jag.

mvh johan
 
Hej

Hade bestämt mig för en skärm och nu visade sig att den helt hade utgått ur sortimentet :) Aj, så går det när man är så mån om att göra bra research innan inköp :)

Finns det någon som har tips på en skärm. Ska arbeta i CAD, PS och Indesign, och jag värderar storlek lite mer än absolut korrekt färgåtergivning.

24 tum känns lagom. Maxpris runt 4000 kr. Går det att få något annat än den billiga TN-paneltypen för detta pris?


vh johan
 
Jag valde Nec

Hej!
Jag har också sökt bland mängder av skärmar
över internet och telefon. Det känns viktigt att
man hittar den rätta om man nu ska lägga en slant!
Jag nöjer mig med 20 tum den här gången och har valt
Nec Spectrawiew 2090. Den har fått grymt bra kritik
över nätet!
Mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.