Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags för nytt objektiv (macro)

Produkter
(logga in för att koppla)

Wohlfie

Aktiv medlem
Tänkte köpa mig en födelsedagspresent ett nytt objektiv.
Har länge spana på ett bättre macro än det jag har.
Nikon AF-S DX NIKKOR 40 mm f/2.8G och ja det finns bättre:)

Denna är vad jag hade i tanke.
NIKON AF-S 105/2,8 G IF-ED VR

Priset för objektiv och skydd blir ca 8000kr

Finns det andra objektiv som är bättre för den pengen när det gäller macro.
Krav är att det ska minst ha 1:1 Förstoring

Skulle jätte gärna vilja ha lite tips om andra objektiv som är bättre runt detta summa.
 
Tänkte köpa mig en födelsedagspresent ett nytt objektiv.
Har länge spana på ett bättre macro än det jag har.
Nikon AF-S DX NIKKOR 40 mm f/2.8G och ja det finns bättre:)

Denna är vad jag hade i tanke.
NIKON AF-S 105/2,8 G IF-ED VR

Priset för objektiv och skydd blir ca 8000kr

Finns det andra objektiv som är bättre för den pengen när det gäller macro.
Krav är att det ska minst ha 1:1 Förstoring

Skulle jätte gärna vilja ha lite tips om andra objektiv som är bättre runt detta summa.

Du har inte funderat på att köpa det begagnat och tjäna några tusen?
 
Har nu 40/2,8 och sigmas 150/2,8. Sålde nyss 105/2,8. Alla tre ger bra skärpa, kan inte se att bilderna tagna med 40/2,8 har varit sämre än några av de andra. Det som skiljer är att 40mm brännvidden ger ett väldigt kort arbetsavstånd. Sedan så tycker jag att den manuella avståndsringen är inte så precis som de övrigas. 105/2,8 var ok, men jag tror inte det ger något mer än Tamron 90/2,8 VC, det nya, jag funderar själv om jag ska testa det också.

Har tidigare haft nikons 85/3,5 och nikons 60/2,8 också ;)
 
många bra

Har själv Nikon 105 och är mycket nöjd med det. Används mest av min fru till sin D7100 där det på den kameran blir ett mycket bra allround objektiv. Saknade det mycket för egen del så numer har vi varsitt. Kollade då förutsättningslöst om det fanns andra som kunde vara intressanta för mig. Fanns ett men det saknar autofocus och det funkar inte på det sätt jag vill ta bilderna. Använder också ett Sigma 180 mm macro främst för fjärilarna etc. Har också använt Tamron 90 mm när vi hade Canon men Canons 100 mm med röda ringen var då vassare
Precisionen, ljudnivån, skärpan och motljusegenskaperna... Du kommer aldrig att ångra dig
 
Säger som jag har sagt tidigare.
Det finns inga direkt dåliga macroobjektiv på marknaden utan man får välja lite efter vilken typ av motiv man ska fota.
Lättskrämda insekter kräver lite längre brännvidd medans man klarar sig med kortare brännvidd till blommor och liknande.
Själv fotar jag mycket fjärilar, trollsländor och andra insekter och använder då oftast Sigma 150 mm macro. Det är ett objektiv som jag är mycket nöjd med och som gör bra ifrån sig vid tester av macroobjektiv. Helt i klass med märkesobjekriv om inte bättre.
Ofta sätter jag även på en 1,4 converter för att få längre arbetsavstånd.
Har provat Nikons 105:a och det är ett bra objektiv men jag föredrar mitt Sigma 150.
Prisvärt är även Tamron 90 mm, ett erkänt skarpt och bra objektiv.

Mvh
Christer
 
Beg köp, haft lite otur sist jag köpte beg, så det blir nytt.
(Första objektivet fick jag skickat visa sig att autofocusen var paj)
(och det andra objektivet var det en repa i linsen, dock så gick det att reparera)

Sigma 150mm verkar ju ett bra alternativ också.
Till det objektivet kommer man behöva ett litet stativ?
Kommer använda detta till lite allround med.

Såg på bilderna på fjärilen såg grymt bra ut. Skulle vara kul o se om någon har sån liknade bild med nikon 105mm macro.

http://www.cyberphoto.se/foto-video...acro150osni&num_of_articles=2&comparepage=yes

kollar man på dessa så skiljer det inte allt för mycket dock priset:)
Sigma kommer kameran styra autofocus eller finns det i objektivet?

Undrar vilket är snabbast kameran styr eller objektiv?

Kameran jag har är en D7100 kanske inte så märkvärdig men jag är helnöjd då jag gick från D3000 som första kamera:)
 
Beg köp, haft lite otur sist jag köpte beg, så det blir nytt.
(Första objektivet fick jag skickat visa sig att autofocusen var paj)
(och det andra objektivet var det en repa i linsen, dock så gick det att reparera)

Sigma 150mm verkar ju ett bra alternativ också.
Till det objektivet kommer man behöva ett litet stativ?
Kommer använda detta till lite allround med.

Såg på bilderna på fjärilen såg grymt bra ut. Skulle vara kul o se om någon har sån liknade bild med nikon 105mm macro.

http://www.cyberphoto.se/foto-video...acro150osni&num_of_articles=2&comparepage=yes

kollar man på dessa så skiljer det inte allt för mycket dock priset:)
Sigma kommer kameran styra autofocus eller finns det i objektivet?

Undrar vilket är snabbast kameran styr eller objektiv?

Kameran jag har är en D7100 kanske inte så märkvärdig men jag är helnöjd då jag gick från D3000 som första kamera:)

Om du har lite tålamod dyker det säkert upp något i närheten så du kan åka och testa.
 
På alla de objektiv som är omnämda så har dessa AF motor i objektivet som sätter fokus, det är dock lite si och så med AF i makro, det är inte alltid den sätter fokus utan börja svepa eller sätter den någon mm fel. Det gäller alla objektiven, tycker inte nikon 105 levde upp till min tro om säkrare AF än Sigma 150. Nikons 60/2,8 var bättre i det tycker jag nog. Jag sålde som jag skrev 105 och behöll 150, 150 ger förutom bra arbetsavstånd en fin bokeh.

Något stativ har jag inte till vanligt makrofotande, enbart de gånger jag gjort stackade bilder.

Har ibland gjort lite tester mellan objektiven och skärpemässigt är det ingen skillnad, flest bilder ut i skärpa får jag faktiskt från 40/2,8 men jag tror att det beror på att brännvidden är mer förlåtande.

Kanske har jag bilder med alla i mitt bildarkiv eller på flicker
https://www.flickr.com/photos/101607861@N02/sets/72157636015110983/
 
bilder nikon 105

Beg köp, haft lite otur sist jag köpte beg, så det blir nytt.
(Första objektivet fick jag skickat visa sig att autofocusen var paj)
(och det andra objektivet var det en repa i linsen, dock så gick det att reparera)

Sigma 150mm verkar ju ett bra alternativ också.
Till det objektivet kommer man behöva ett litet stativ?
Kommer använda detta till lite allround med.

Såg på bilderna på fjärilen såg grymt bra ut. Skulle vara kul o se om någon har sån liknade bild med nikon 105mm macro.

http://www.cyberphoto.se/foto-video...acro150osni&num_of_articles=2&comparepage=yes

kollar man på dessa så skiljer det inte allt för mycket dock priset:)
Sigma kommer kameran styra autofocus eller finns det i objektivet?

Undrar vilket är snabbast kameran styr eller objektiv?

Kameran jag har är en D7100 kanske inte så märkvärdig men jag är helnöjd då jag gick från D3000 som första kamera:)

Här är en länk till en orginalbild tagen med en D800 och Nikon 105. Den andra länken är samma bild men beskuren i datorn
http://lgn.se/PUBLIC/public_photos/Calender/2014/140702_Tegen/08.htm

http://lgn.se/PUBLIC/public_photos/Calender/2014/140702_Tegen/09.htm

Personligen tycker jag 105 mm till din mycket bra D7100 är perfekt. Det är samma utsnitt som om det satt en 157mm på min D800. Längre brännvidd innebär nog stativ som standard
 
tack för alla svar.
Det fick bli en Sigma 150mm . var o kolla och testa lite i affären och tycker Sigma ger mig lite mer.
Dock 1000kr dyrare men ändå.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.