Annons

Dags för en FAQ/VAF?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har vistats här på fotosidan några månader och redan sett ett antal frågor som verkligen kan kallas "Vanliga frågor".

De jag sett är följande:

1. Vilken DSLR ska jag köpa?
2. Varför kan jag inte se bilden på LCD:n i realtid?
3. Vilket objektiv ska jag köpa för att ....?

Svaren på dessa frågor finns här på forumet, men många som frågar har inte sökt, uppenbarligen.

Kan det vara dags för en FAQ/VAF-artikel som förste svarare kan referera till? Det är inte lika trevligt att bara referera till en tråd. Den FAQ som redan finns, behandlar bara funktioner på fotosidan.

Jag kan tänka mig att det kan vara vettigt med något tiotal frågor i artikeln.

Vilka flera frågor har vekligen kommit upp frekvent? (Många FAQ jag sett har bara innehållit påhittade frågor med svar, inte riktiga frekventa frågor.)

Per.

Varför är det mindre trevligt att hänvisa till en tråd? Är inte poängen med en vanliga frågor-sida att man skall läsa den självmant när man söker information. Vilket ingen gör, varför såna sidor är meningslösa och självdör :) Eller finns det fall där de fungerar? Har du något bra exempel får du gärna peka ut det.

jimh skrev:
Varför är det mindre trevligt att hänvisa till en tråd? Är inte poängen med en vanliga frågor-sida att man skall läsa den självmant när man söker information. Vilket ingen gör, varför såna sidor är meningslösa och självdör :) Eller finns det fall där de fungerar? Har du något bra exempel får du gärna peka ut det.

Jag har sett ett flertal referenser till Fotoskolan (t.ex. http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm) som fungerar bra. Tanken med artiklar är ju att de kan skrivas med en anings mer omsorg och pedagogisk tanke än råd nerknackade av en forummedlem som svar i en tråd.

Men du har en poäng att folk inte läser FAQ/VAF frivilligt.

Kanske bara en referens från FAQ:n till Fotoskolan skulle ge något? Det är första stället jag tittade på själv när jag kom hit och blev besviken på att att det bara handlade om forumteknik.

Per.

jimh skrev:
...Varför är det mindre trevligt att hänvisa till en tråd?...

Det är kanon att hänvisa till en tråd, problemet som jag anser är att många inte gör det, utan det blir samma tjat om och om igen.
När det gäller kameraköp så är det väl okej, men "förminska bilder så jag kan visa dom på FS" är ju helt underbar med folk som tror dom vet och kommer med helt fantastiska lösningar igen, igen, igen...

Vi har ett ansvar att leda nykomligarna rätt (vi har ju oxå varit där), och då får vi visa dom med länkar, inte med att återigen förklara och i värsta fall, förklara helt galet.

Nå, nu finns det ju en del nykomlingar som inte behöver ledas rätt särskilt handgripligt, och då kan en vänlig uppmaning att läsa en kort FAQ:n vara en lösning. Å andra sidan blir ett forum tråkigt och dött om man tar som regel att välkomna nya personer med "Har'u inte läst vår FAQ?".

Man behöver inte skriva så mycket heller, utan FAQ:n kan ju innehålla trådhänvisningar till bra trådar som sammanfattar de vanligaste frågorna. Det kan också ta udden av underhållsproblemet - att byta eller lägga till en trådlänk om man hittar något "bättre" är ju inte så svårt.

Anders Svensson skrev:
Nå, nu finns det ju en del nykomlingar som inte behöver ledas rätt särskilt handgripligt, och då kan en vänlig uppmaning att läsa en kort FAQ:n vara en lösning. Å andra sidan blir ett forum tråkigt och dött om man tar som regel att välkomna nya personer med "Har'u inte läst vår FAQ?".

Så ska man givetvis inte göra, det kan vi nog vara överens om. En vänlig uppmaning (med en länk) att läsa ett speciellt avsnitt och komma med följdfrågor vore dock effektivt och trevligt, tycker jag. I alla fall skulle jag gärna bli bemött så.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto