ANNONS
Annons

Dags att byta ut kitobjektiv - Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars_P

Medlem
Jag har en Canon 50D med kitobjektivet EF-S 18-55/3,5-5,6 IS som jag tänkte ersätta med ett nytt "vardagsobjektiv".

Har tittat på 2 stycken som ligger inom min budget. (Max 4000:)

Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF)
eller
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM

Tamron AF 17-50 verkar vara populärast här på FS men båda har fått hyfsade recensioner.

Mvh, Lars

Tror inte du blir besviken på Sigma 17-70. Den nya versionen med OS och HSM är hyfsat skarp, snabb, tyst och välbyggt.

Den äldre versionen utan OS är skarpare. Om man bländar ner till 8 är den mycket skarp över hela bildytan. Fullt öppen skarp i mitten men lite suddig i kanterna. Snabb men lite högljudd autofokus. Tyvärr inte HSM.

Tamron 17-50 har jag ingen egen efrarenhet av men många gillar det också. Kollar man tester ser man att det inte är lika skarpt som Sigmorna.

Men innan du graderar upp, Tänk på att kitgluggen du har, EF-S 18-55 IS, inte alls är dålig. Sigmaobjektiven innebär ett visst lyft, men det är osäkert om Tamron gör det. Tamron 17-50 är möligen skarpare i mitten än EF-S 18-55 IS men suddigare i kanterna. Men ljusstyrkan är högre.

Innan du byter kitgluggen kanske det är smartare att komplettera med en 50/1,8, (1000:) ljusstarkt och skarpt, idealiskt för porträtt i svagt ljus på en APS-kamera. Eller en vidvinkel, t ex Sigma 10-20. (Beg 3000:- ). Eller ett tele, tex Canon 55-250 (2500:-, mycket prisvärt ), Tamron 55-200 (utan IS men bara 1000:- och nästan samma skärpa som Canon 55-250) eller Tamron 70-300VC (3 700:-, antagligen mest prisvärda telezoom just nu).

Tack för utförligt svar och tips!

Jag har varit nära att beställa ett 50/1,8, det kanske är klokt som du skriver att komplettera med detta prisvärda objektiv istället.
Jag äger redan ett 55-250 och tycker att det är kanon!

Jaja, jag får fundera vidare så kanske det slutar med en beställning på det fasta 50/1,8 istället. :)

Mvh, Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar