Annons

Dagisfoto - vad har hänt med färgerna

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag fått nya bilder från Fuji. Tyvärr kvarstår problemet med den fula färgövergången :-(. Det måste ha blivit något fel vid fotograferingen. De nya bilderna är lite ljusare så färgövergången synns inte lika mycket, men jag funderar ändå på att returnera bilderna. Lite trist, men egentligen är det bara gruppbilden som barnen tycker är kul att kika på och den har jag köpt (95kr), trots att jag tycker den har skum vitbalans. De övriga bilderna kostar 600 kr (två barn), och då vill jag gärna ha dem någorlunda bra.
 
martin3 skrev:
Nu har jag fått nya bilder från Fuji. Tyvärr kvarstår problemet med den fula färgövergången :-(. Det måste ha blivit något fel vid fotograferingen. De nya bilderna är lite ljusare så färgövergången synns inte lika mycket, men jag funderar ändå på att returnera bilderna. Lite trist, men egentligen är det bara gruppbilden som barnen tycker är kul att kika på och den har jag köpt (95kr), trots att jag tycker den har skum vitbalans. De övriga bilderna kostar 600 kr (två barn), och då vill jag gärna ha dem någorlunda bra.

Skanna och skicka tillbaka och skriv ut skälv?
 
Robin Gyllander skrev:
Skanna och skicka tillbaka och skriv ut skälv?

Nja, problemet är att den fula färgskiftningen troligtvis är riktigt svår att få bort i Photoshop. Dessutom är ju min scanner riktigt kass så färgerna blir ännu mer fel vid inscanning. Det är mest frun som vill ha bilderna, jag tycker dessa typer av foton är rätt stela.
 
---------------------------------------------------------
Robin Gyllander Larsson (Robin Gyllander) skrev:
Skanna och skicka tillbaka och skriv ut skälv?
---------------------------------------------------------

"skälv"?

– Jag tycker alla ska ladda ner dina bilder och skriva ut dem på toalettpapper
så de kan torka sig med dem.

– Varför inte dina?


Kultiverat tilltal. Vad är det med er?
 
Jag har till gruppen som tjänar sitt levebröd på att fotografera förskolor. Om alla människor skulle göra kopior av bilderna och returnera originalen skulle jag vara arbetslös eller tvingas göra något annat.

Hur kultiverat är det att uppmana folk att göra mig arbetslös?
 
Själv har jag en hel skock med barn på dagis/skola/fotboll/bandy - blir ganska mycket bilder.

Dagis/skolbilderna är i många fall usla.

På fotbollen var jag med när de fotade - fotografen använde 5D (och externblixt med sladd... så 80-tal:))

Jag slet ut min D200 och SB-800 (körde trådlöst förstås), och tyckte att det skulle vara kul och jämföra när jag fick provkartan. 5D bilderna var utfrätta och lite färglösa, jämfört med mina D200 bilder.

5D presterar bevisligen bättre bildkvalitet än D200, men i detta fall var det stor skillnad. Kan det vara någonstans i printprocessen som det skiter sig? Det var kemiframkallade bilder.

Ang. just bläck kontra kemibilder så gjorde Tidningen Ljud & Bild en långtest (hållbarhetstest), där vann Epson R200 klart, bland kemi så var Fujis papper betydligt bättre än Kodak.

Hälsningar

Adam
 
Jag skulle nog hävda att du kan nog med lite pyssel, uppfinningsrikedom och lite tålamof kunna ta bättre själv och skicka till labb.

Låt inte en kass firma lura av dig pengar bara för att ni vill ha bilderna.

IKEA har ju barnfoto ibland..de brukar vara billigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.