Annons

Dagens bästa naturbild!

Produkter
(logga in för att koppla)
Var på en snabbtur i Torsdags men jobbade natt sen och fick inte upp någon bild, så jag kände att jag hade en innestående;-)
Tack Peter!
 
Hoppspindel

Helgens roligaste bild - hur söta som helst där de spelar för tjejerna med seismiskt svängande pedipalper!
/Johan
 

Bilagor

  • hoppspindelimg_0507liten.jpg
    hoppspindelimg_0507liten.jpg
    31.6 KB · Visningar: 444
Idag kom han!

Dagens bästa naturbild bildmässigt är det ju inte, men för oss här i Skånealperna dagens bästa budskap.

Tittade ut genom köksfönstret, och där satt han i benveden, försommarens absoluta representant här hos oss. Maffig gradbeteckning i pannan!
 

Bilagor

  • img_2007_400px.jpg
    img_2007_400px.jpg
    59.5 KB · Visningar: 418
Re: Idag kom han!

aasaboe skrev:
Tittade ut genom köksfönstret, och där satt han i benveden, försommarens absoluta representant här hos oss. Maffig gradbeteckning i pannan!
En liten upplysning för oss okunniga vore trevligt - vad är det för pippifågel? :eek:)
 
Re: Re: Re: Re: Idag kom han!

Sans skrev:
Tack för upplysningen, Peter! ;o) Jag kände inte till att de kan ha vita fläckar i pannan på det sättet.

Sorry, glömde sånt i glädjeyran ;-)

De där vita pannfläckarna fungerar som "gradbeteckningar", ju större fläckar desto kraftfullare hane. I boken "Flugsnapparens vita fläckar" berättar Staffan Ulfstrand om det och mycket annat intressant om flugsnapparbeteende. Bl.a. om hur man manipulerade rangen på en stackars "småfläckad" genom att måla honom med Tipex. Han hade ett helsicke med de "äkta generalerna" ett tag, den stackarn.

Nu börjar bokriget här, blåmesar m.fl. har lagt beslag på de flesta av de 30 holkar vi har. Några blir varje år utkastade med bo, ägg/ungar och allt när flugsnappardamerna anländer. Hårt liv i djurvärden är det...
 
Har varit ute idag en stund innan jobbet, fotade en del blommor jag inte har en aning om vad de heter.
Hoppas på hjälp.

Första bilden, kan detta vara en Scilla?
 

Bilagor

  • scilla skogen fittjavägen_botkyrkaleden,fittja 070417.jpg
    scilla skogen fittjavägen_botkyrkaleden,fittja 070417.jpg
    73.5 KB · Visningar: 324
Och denna 5-bladiga sak heter?

Detta var den sista jag önskade indentifieringshjälp på.
 

Bilagor

  • blomma fittjavägen_botkyrkaleden,fittja 070417c.jpg
    blomma fittjavägen_botkyrkaleden,fittja 070417c.jpg
    74 KB · Visningar: 314
Bussmicke skrev:
En humla som sitter på vadå?

Svår blomma. Jag har hittat en liknande i min fältflora: Wahlenbergia hederacea, inget svenskt namn.
Beskrivning: liten, krypande, ljusblå klockformade blad med korta kronflikar, fuktiga skogar, hedar.

Hmm, fast kanske ändå inte. Blomman är nog inte klockformig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.