Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Dagens bästa naturbild!
- Trådstartare PeBro
- Start datum
Newman75
Aktiv medlem
Högsta betyg!
En helt underbar bild. Kanonbra fångat!johanlind skrev:
Helgens roligaste bild - hur söta som helst där de spelar för tjejerna med seismiskt svängande pedipalper!
/Johan
aasaboe
Aktiv medlem
Idag kom han!
Dagens bästa naturbild bildmässigt är det ju inte, men för oss här i Skånealperna dagens bästa budskap.
Tittade ut genom köksfönstret, och där satt han i benveden, försommarens absoluta representant här hos oss. Maffig gradbeteckning i pannan!
Dagens bästa naturbild bildmässigt är det ju inte, men för oss här i Skånealperna dagens bästa budskap.
Tittade ut genom köksfönstret, och där satt han i benveden, försommarens absoluta representant här hos oss. Maffig gradbeteckning i pannan!
Bilagor
Sushan
Avslutat medlemskap
Re: Idag kom han!
En liten upplysning för oss okunniga vore trevligt - vad är det för pippifågel? )aasaboe skrev:
PeBro
Aktiv medlem
Re: Re: Idag kom han!
Det ser ut att vara en Svartvit flugsnappare.
Mvh/Peter
Sans skrev:
En liten upplysning för oss okunniga vore trevligt - vad är det för pippifågel? )
Mvh/Peter
Sushan
Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Idag kom han!
Tack för upplysningen, Peter! ;o) Jag kände inte till att de kan ha vita fläckar i pannan på det sättet.PeBro skrev:
Mvh/Peter
aasaboe
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Idag kom han!
Sorry, glömde sånt i glädjeyran ;-)
De där vita pannfläckarna fungerar som "gradbeteckningar", ju större fläckar desto kraftfullare hane. I boken "Flugsnapparens vita fläckar" berättar Staffan Ulfstrand om det och mycket annat intressant om flugsnapparbeteende. Bl.a. om hur man manipulerade rangen på en stackars "småfläckad" genom att måla honom med Tipex. Han hade ett helsicke med de "äkta generalerna" ett tag, den stackarn.
Nu börjar bokriget här, blåmesar m.fl. har lagt beslag på de flesta av de 30 holkar vi har. Några blir varje år utkastade med bo, ägg/ungar och allt när flugsnappardamerna anländer. Hårt liv i djurvärden är det...
Sans skrev:
Tack för upplysningen, Peter! ;o) Jag kände inte till att de kan ha vita fläckar i pannan på det sättet.
Sorry, glömde sånt i glädjeyran ;-)
De där vita pannfläckarna fungerar som "gradbeteckningar", ju större fläckar desto kraftfullare hane. I boken "Flugsnapparens vita fläckar" berättar Staffan Ulfstrand om det och mycket annat intressant om flugsnapparbeteende. Bl.a. om hur man manipulerade rangen på en stackars "småfläckad" genom att måla honom med Tipex. Han hade ett helsicke med de "äkta generalerna" ett tag, den stackarn.
Nu börjar bokriget här, blåmesar m.fl. har lagt beslag på de flesta av de 30 holkar vi har. Några blir varje år utkastade med bo, ägg/ungar och allt när flugsnappardamerna anländer. Hårt liv i djurvärden är det...
mohei
Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
Har varit ute idag en stund innan jobbet, fotade en del blommor jag inte har en aning om vad de heter.
Hoppas på hjälp.
Första bilden, kan detta vara en Scilla?
En scilla, även kallad blåstjärna.
mohei
Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
En viol? Vilken?
Hmm, borde den inte ha 5 blad om den är en viol?
Den kanske har tappat ett.
Den liknar en ängsviol.
mohei
Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
En humla som sitter på vadå?
Svår blomma. Jag har hittat en liknande i min fältflora: Wahlenbergia hederacea, inget svenskt namn.
Beskrivning: liten, krypande, ljusblå klockformade blad med korta kronflikar, fuktiga skogar, hedar.
Hmm, fast kanske ändå inte. Blomman är nog inte klockformig.
Grimmer
Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
Och denna 5-bladiga sak heter?
Detta var den sista jag önskade indentifieringshjälp på.
Bussmicke skrev:
En humla som sitter på vadå?
Dessa två bilder borde vara samma blomma, som heter "vintergröna". Har samma blomma på min tomt. I år fick den vårkänslor redan vid jul och sköt små fin blommor.
mohei
Aktiv medlem
Grimmer skrev:
Dessa två bilder borde vara samma blomma, som heter "vintergröna". Har samma blomma på min tomt. I år fick den vårkänslor redan vid jul och sköt små fin blommor.
Så enkelt det är när man har ett namn att söka på. ;-)
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apocyna/vinca/vincmin.html
http://www.odla.nu/artiklar/vintergrona.shtml
PeBro
Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
Och denna 5-bladiga sak heter?
Detta var den sista jag önskade indentifieringshjälp på.
Börjar det inte gå till överdrift nu, kanske dags att byta namn på tråden till "Naturbilder"?
Trådskaparen