Annons

Dagens bästa naturbild!

Produkter
(logga in för att koppla)
Faktiskt Sveriges giftigaste. Det är inte Korsspindeln som är giftigast. Om man nu kan tala om gift, det är ju inte direkt som svarta änkan...
 
Japp. Eller mer internationellt känd som "raft spider". Med benen inräknade är den även Sveriges största spindel :).

Uhmmm... Vet inte om man får göra så här men. Laddar upp en bild till som man ser lite detaljer på. Om man nu vill räkna ögonen eller nåt :p. Är det inte okey säg till så tar jag bort den eller säg till en mod.
 

Bilagor

  • showraftdetail.jpg
    showraftdetail.jpg
    71.6 KB · Visningar: 529
SchnielZ skrev:
... Vet inte om man får göra så här men. Laddar upp en bild till som man ser lite detaljer på.

Nu blev du så närgången att vi inte bara ser att det är en kärrspindel - utan också att det är en pojk :)
 
M_Holmberg skrev:
Hur ser man det..??

På palperna, de där små "benen" som sitter närmast käkarna. Om palperna har någon form av "klump" längst ut är det en vuxen hane. Spindelkillarna använder palperna som parningsorgan.
 
Åfanken.. Ja där ser man. Nu har man lärt sig nått nytt igen då. Dessutom så har vi sett lite snusk på fotosidan.. *ASG*
 
Får väl kontra med en naturbild jag med då. Från tännforsen i vintras.
 

Bilagor

  • natur.jpg
    natur.jpg
    58.9 KB · Visningar: 636
layman skrev:
På palperna, de där små "benen" som sitter närmast käkarna. Om palperna har någon form av "klump" längst ut är det en vuxen hane. Spindelkillarna använder palperna som parningsorgan.
Är inte dom betydligt större på han-spindeln än vad dom är på bilden?

Dom kan ha lite svårt att ömsa om dom har stora palper vilket kan medföra att dom inte kommer ur skinnet och dör helt enkelt, lite oviktigt vetande bara.. :)
 
Blå timmen i Gysinge.
1/6 sek på fri hand. :)
 

Bilagor

  • gysinge3400.jpg
    gysinge3400.jpg
    53.9 KB · Visningar: 605
Björktrastunge1

Från igår: nyflygga björktrastungar!
 

Bilagor

  • björktrastimg_5707-01.jpg
    björktrastimg_5707-01.jpg
    33.6 KB · Visningar: 581
Var ute idag igen och hittade en liten minibatalj mellan en myra och en bagge av något slag. Är väl nån trädkäkare av nå slag antar jag.

Ser ut ungefär som att en människa försöker öppna en pansarvagn med en konservöppnare :D. Myran gick lite senare iväg och han såg frustrerad ut. Baggen rörde sig inte en endaste liten mikrometer.
 

Bilagor

  • show myrans kamp.jpg
    show myrans kamp.jpg
    77.6 KB · Visningar: 546
här kommer min naturbild (tagen för två dagar sedan)
 

Bilagor

  • gulvidvatten.jpg
    gulvidvatten.jpg
    95.4 KB · Visningar: 531
Ett bidrag..
Detta är Bobyggermås som finputsar lite.. lite som Martin Timell ni vet!
 

Bilagor

  • gråtrut03.jpg
    gråtrut03.jpg
    21.4 KB · Visningar: 500
mohei skrev:
Blå timmen i Gysinge.
1/6 sek på fri hand. :)

Ojojoj den timmen är nästan det jag lever för..
Vacker Monica!

Roligt att se alla Trastungar, de är bara så typiska och smålustiga där de står så stilla med näbben i luften. Osynliga,,,tror dem:)!

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Ojojoj den timmen är nästan det jag lever för..
Vacker Monica!

Roligt att se alla Trastungar, de är bara så typiska och smålustiga där de står så stilla med näbben i luften. Osynliga,,,tror dem:)!

MVH Niclas,

Tackar! :)
Det var så regnigt och blött att jag inte iddes rigga stativet så jag testade med fri hand. Och det funkade ju hyfsat. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.