Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Dagens bästa makrobild
- Trådstartare Sushan
- Start datum
SiU
Aktiv medlem
Sporerna på undersidan av en ormbunke.
(En annan större version: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1064370)
(En annan större version: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1064370)
Bilagor
RG
Avslutat medlemskap
er1k skrev:
Här är en bild tagen på Milo, min sambos katt.
Eos 400d, Ef-s 17-85 IS USM.
Känns som tråden spårar ur till landskapsbilder snart.
RG
Avslutat medlemskap
Re: vad är makrobild ?
Makro för mig är när man fotar något som är mindre än en 5 krona.overdoze skrev:
Ett landskap fotograferat med "macroobjektiv"...
Är väl också en makrobild ?
Eller ?
lottawe
Aktiv medlem
Re: Re: vad är makrobild ?
Däremot håller jag med om att en landskapsbild inte ska räknas som macro, men det beror på att skalan då är mindre än 1:1. Inte att landskapet är större än en femkrona.
Fast det där är knappast någon vedertagen sanning.Robin Gyllander skrev:
Makro för mig är när man fotar något som är mindre än en 5 krona.
Däremot håller jag med om att en landskapsbild inte ska räknas som macro, men det beror på att skalan då är mindre än 1:1. Inte att landskapet är större än en femkrona.
RG
Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: vad är makrobild ?
Men ett kattaansikte är väl inte macro?
lottawe skrev:
Fast det där är knappast någon vedertagen sanning.
Men ett kattaansikte är väl inte macro?
lottawe
Aktiv medlem
Det är skalan som avgör, inte motiv.
Jag har lärt mig att motivet inte har någon betydelse mer än att det ska kunna fångas i en skala 1:1 eller större. Det kan vara en liten pryl, växt eller del av kattansikte, en del av människa eller rentav en del av blåval etc. Typ vad som helst alltså bara det avbildas i skala för macro..
En macrobild måste inte heller vara plåtad med ett objektiv avsett för macro utan skulle lika gärna kunna plåtats med ett annat som klarar förstoringsgraden. Allt som plåtas med macroobjektiv är dock inte macrobilder de heller. (Jag använder mitt till porträtt då och då t.ex.)
Rörde jag till det nu?
Jag har lärt mig att motivet inte har någon betydelse mer än att det ska kunna fångas i en skala 1:1 eller större. Det kan vara en liten pryl, växt eller del av kattansikte, en del av människa eller rentav en del av blåval etc. Typ vad som helst alltså bara det avbildas i skala för macro..
En macrobild måste inte heller vara plåtad med ett objektiv avsett för macro utan skulle lika gärna kunna plåtats med ett annat som klarar förstoringsgraden. Allt som plåtas med macroobjektiv är dock inte macrobilder de heller. (Jag använder mitt till porträtt då och då t.ex.)
Rörde jag till det nu?
RG
Avslutat medlemskap
Re: Det är skalan som avgör, inte motiv.
Nej men canon ef-s 17-85 klarar inte av 1:1 så enligt din definition är det inte macro.
lottawe skrev:
Rörde jag till det nu?
Nej men canon ef-s 17-85 klarar inte av 1:1 så enligt din definition är det inte macro.
kreatören
Aktiv medlem
Re: Re: vad är makrobild ?
Det här utsnittet är i alla fall mindre än en 5 krona men kostar mycket mer, 1500 kr på LP:s senaste auktion.
Robin Gyllander skrev:
Makro för mig är när man fotar något som är mindre än en 5 krona.
Det här utsnittet är i alla fall mindre än en 5 krona men kostar mycket mer, 1500 kr på LP:s senaste auktion.
Bilagor
shieldfire
Aktiv medlem
RG
Avslutat medlemskap
Re: -
Coolt vad är det?
shieldfire skrev:
Min första makrobild! Om den är dagens bästa vette fanken, men det blev en lite intressant effekt. Nikkor 18-135 + makrolins. Större finns i min profilmapp.
Coolt vad är det?