Annons

DA v/s DAL

Produkter
(logga in för att koppla)

BSS

Medlem
Jag har just fått min Kx med kit-objektiv. Nu har jag noterat att man levererat DA L objektiv (båda) trots att det i beskrivningen på försäljarens webbsida anges DA objektiv. Hur stor skillnad är det på dessa egentligen förutom inget motljusskydd med DA L. Jag är inte säker men jag tror också att DA L saknar quick-shift men att DA har denna funktion. Om jag har har förstått saken rätt är också DA lite tyngre och detta tyder väl på högre kvalitet för det mesta, eller ?

Trodde att DA L hade plast bajonett medan DA har metall? En av orsakerna till viktskillnaden?

DA har quick-shift, de jag har.
Motljusskydd tycker jag är ett måste.

Har du bevis för att det står DA i annonsen?
Jag hade protesterat i så fall!

De har ändrat på webbsidan efter att jag har ringt och klagat, nu står det ingenting alls, varken DA eller DA-L. Ska försöka få med min skärmdump från början av december.

Bilagor

• verkkokauppa2.jpg
    verkkokauppa2.jpg
    18.4 KB · Visningar: 353
DA L 18-55/3,5-5,6 är ett bättre objektiv än DA 18-55/3.5-5.6. (D AL objektivet har samma optik som i nyare DA 18-55 II och DA 18-55 WR).

Tror inte Pentax Kx sålts i kit med annat än med DAL-objektiv.

Det finns i alla fall flera butiker som anger att DA objektiv kommer med Kx paketet, det gjorde ju Verkkokauppa också först.
Kan man verkligen tro att DA-L skulle vara bättre än DA, några tester på DA-L hittar jag inte men många testare tycker att kitobjektivet DA är mycket bra, dessutom saknas quick-shift samt avståndsmarkeringar på fokusringen på DA-L objektiven + motljusskyddet och metallfäste.
Jag blir villrådig här, Verkkokauppa erbjuder mig att returnera hela paketet och få pengarna tillbaka.

Trodde inte att gamla DA optiken fanns längre, den klarar ju enligt uppgift inte mer än ca 6 Mpx. DA II togs ju fram redan till K10D och har väl sålts till K-r också?
Om jag hade sett en annons med DA så hade jag självklart trott att det var DA II.

Trodde inte att gamla DA optiken fanns längre, den klarar ju enligt uppgift inte mer än ca 6 Mpx. DA II togs ju fram redan till K10D och har väl sålts till K-r också?
Om jag hade sett en annons med DA så hade jag självklart trott att det var DA II.
Om jag sett en anonns med Kx eller Kr så skulle jag tolka det som om DA L inkluderas, men i en annons med K7 eller K5 så skulle jag tolka det som att DA WR inkluderas.

Varken DA eller DA II tror jag inkluderats i några kit efter K7 släpptes, och vad jag kommer ihåg så togs DA II fram i samband med K20D. DA L objekiven började Pentax skicka med sina instegskameror när K-m släpptes 2008.

Stämmer bra att DA II kom samtidigt som K20D och K200D, men endel tidiga exemplar av modellerna levererades ännu med DA. Fick mitt DA utbytt mot en 2:a då annonsen på dustinhome's sida tydligt visade att ett DAII skulle följa med.
Ett mail var allt som behövdes så fick jag ett nytt objektiv =)

Har inte DAL Plastbajonett?

Jo det är plastbajonett på DA-L. Vidare ingen quick-shift eller avståndsmarkering på fokusringen och inget motljusskydd. Däremot är optiken densamma. Jag har blivit erbjuden 10 % rabatt pga av att leverantörenn inte haft koll på skillnaden mellan dessa två versioner. Det skulle ge mig ett pris på 6000 kr för en Kx +DA-L 18-55 samt DA-L 50-200. Det tycker jag låter ganska bra . Andra alternativet är att returnera, få alla pengar tillbaka och börja om från början.
Och det är flera leverantörer som gör samma misstag åtminstone här i Finland där jag bor. Så vill man inte ha det billiga DA-L objektivet så skall man kolla upp detta först. Det verkar dock som det sker en förändring nu till att DA II börjar komma med Kx kit-paketet

Enligt pricerunner så ligger flera butiker i Sverige på 5990kr för det paketet, så det är ju om du vill slippa allt bök?

Själv har jag nästa aldrig använt QuickShift på kit objektiven, men motljusskydd tycker jag är ett måste.

Är det medföljande motljusskyddet svårt att ta bort eller är det någon fiffig snabbkoppling, det är väl så att om man vill använda inbyggda blixten så måste skyddet tas av. Från min analoga Ricoh har jag ett bra skydd men det blir nog ett krångelmoment om man skall skruva av det varje gång, ibland kommer ju uv-filtret med också. Jag har flera kraftiga blixtar men man har ju inte alltid dem tillhands så nog skall den inbyggda användas också..
Faktiskt tror jag inte att jag skulle sakna quick-shift heller, är man inte nöjd med fokus så använder man AF/MF knappen och vrider själv. Det är nog mest en mental grej när man skall stirra på plastbajonetten varje gång man byter objektiv.

Om det är samma som till DA, DAII och DA-WR så sitter motljusskyddet med bajonettfattning, skyddet går att vända så det inte är ivägen när man skall packa ner kameran i en väska.
Använder aldrig UV/Skylight filter...

Jo du har rätt , 5700 kr på Pixmania, det är bara det att när man kikar på deras finska sida så kostar samma paket 735 euro, kursen idag är ca 9 kr vilket skulle motsvara 6615 kr. Underligt att det kan skilja så mycket.

Men i mitt tidigare inlägg så har jag räknat åt fel håll när jag växlade från euro till kronor. Mitt paket från Verkkokauppa kostar 540 euro och det "översatte" jag till 6000 kr och det är fel,DET SKALL VARA 4860 kr

Vill bara inflika att det faktiskt finns ett speciellt motljusskydd till DA L kit-optiken. Till WR heter motljusskyddet PH-RBC 52mm och till DA L RH-RBA 52mm. (18-55 optiken.)

Ok då summerar jag tråden för min del med att konstatera att jag gör bäst i att behälla mina DA-L objektiv och köpa motljusskydd till dem (prissänkningen från Verkkokauppa borde räcka till 2 st) . Tack för era synpunkter och ifall någon vill tillägga något så kollar jag nog tråden av och till.

Gott Nytt År.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar