ANNONS
Annons

DA Star 60-250/4

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag jämför med gamla, pratar jag naturligtvis om Takumar eller SMC-M ;). Och jag garanterar att inget objektiv som produceras idag har samma kvalitet som Takumars :p.

Tvivlar på att något av de som tillverkas idag, FA eller DA kommer hålla lika länge som Takumar. Tror inte ens det är meningen, tveksam till att Pentax har som mål att de objektiv som tillverkas idag kommer ska ha en livslängd på 60 år. Är rätt övertygad om att det kommer finnas fler hela takumars om 50 år än det kommer finnas DA/FA. :p

Den som lever får se. Senast igår läste jag i Pentax forum om en stackare vars 50-135 som var två månader gammalt hade rasat.

Nu är det nog på gång!

Fick en preliminär leveransbekräftelse från cyberphoto idag så då måste de vara på ingång. Har ju stått på kö hos cyberphoto i snart ett år nu.

Får väl dra till med en Fylkingfras: ÄNTELIGEN!

Nu är det nog på gång!

Fick en preliminär leveransbekräftelse från cyberphoto idag så då måste de vara på ingång. Har ju stått på kö hos cyberphoto i snart ett år nu.

Får väl dra till med en Fylkingfras: ÄNTELIGEN!

Kul! Återkom gärna med omdöme när paketet landat i brevlådan. :)

Säg den lycka som varar....

Skickade ju cyberphoto ett mail och frågade mer exakt när det kommer in.
Tyvärr visade det sig att de hade fått oriktiga uppgifter.

Dom hade nu hört med pentax och nu är det framflyttat till april...
Det här börjar likan debacklet med sigma som jag hade för ca 2 år sedan.
Var då sugen på ett 70-200 2.8. Men det blev ju framflyttat 3 mån i taget till de slutligen la det på hyllan för att komma igen när de fixat hsm på det. Då hade ju pentax obj annonserats så jag ställde mig på kö för 1 år sedan då jag ansåg det skulle passa mig bättre. Det är ju samma sak nu med, det bara flyttas fram hela tiden. Kan de inte hålla utsatt datum ska de heller inte släppa ut info om nya objektiv förrän de vet när de kan sätta dom i produktion.

Börjar allvarligt fundera på att ge upp pentax och byta system.
Ska faktiskt kolla om canon och nikon har nåt som är likvärdigt med pentax k200 utan att det blir för dyrt. Har alltid haft pentax förrutom min första SLR som var en Chinon. Har tyckt pentax varit lagom för mitt fotograferande men nu vete katten.

Inte roligt

Men datumen på roadmapen är "Targeted ..." vilket betyder målsättning. Jag såg bla DA* 60-250 först på Photokina -06 ... i glasmonter, fördröjningen är väl bla att Hoya kom på att den inte ska ha skruv-autofokus utan att SDM räcker. Men det här är löjligt länge, vi får hoppas att trasslet med Hoyas övertagande är över nu, jämför när Sony tog över Konica-Minoltas systemkameror - först ingenting sen efter ett halvår(sommar 06) kom Alfa 100 och sen ingenting, sen lossnade det för Sony med A700 hösten 07 och lite senare A200/300/350..och hösten 08 A900.

Det märktes nu på Photokina att Hoya har gjort ändringar, Pentax monter var stor men avdelningen för allmänheten(med K-serien, gluggar och kompakter) var mindre till ytan än vad Samsung hade för GX20. För att inte tala om hur stort Panasonic hade för G1 eller Olympus monter. Pentax ser nog 08 som ett mellanår och kanske våren 09 oxå, vad dom sysslade med i montern på Photokina där inte jag hade tillträde vet jag ej.

Ser att Cyberphoto gjort en justering nedåt av priset till 14670 kr, ungefär -2000 kr!

Bara att hoppas det nu kommer i april som sagts, men tror det inte förrän jag ser det.

Nytt datum?

Någon som sett något nytt ang. detta objektivet ännu?
Vågar inte förbeställa ännu då priset åker jojo och verkar inte ha släppts på någon marknad ännu.

Väntar med STOR spänning på tester.......

Pris hos Scandinavian Photo

Hej!
Scandinavian Photo listar att den är beställd från leverantör, med okänt leveransdatum. Priset känns rätt OK: 10.995:- (600:- LÄGRE än *50-135...)

// Matts

Njae...jovisst men.

Läs köpvillkoren hos Scandinavianphoto:

"Vi reserverar oss för mellanförsäljning och prisändringar utom vår kontroll, då vi kan tvingas till en prishöjning. Vi reserverar oss också för felpublicerade priser och förändringar utom vår kontroll. Vår målsättning är naturligtvis att alltid visa korrekta priser."

Tror att det priset kommer att sticka iväg uppåt när leveransen kommer till Scandinavianphoto.
Jämför man med Cyberphoto som vill ha ca 3500:- mer för samma objektiv så kan man börja fundera?

Det är sant, mycket tråkigt.

Jag undrar hur det kommer bli med priserna i framtiden, om det stannar som det är nu.

Scandinavian har beställt står det, 13.500:- verkar vara ett bra pris i Sverige.
Jag börjar fundera om Pentax England köper direkt från Pentax Japan och inte är ansluten till Pentax Europa. Dom måste ha en bättre dil än Pentax Europa. Generalagenten ska föresten flytta från Hamburg till Paris...eller Franska agenten blir Europaagent och Europaagenten i Hamburg blir Tysklandsagent.

Skynda dig om du ska ha gluggen nu för det var nog inte så många som kom i första vändan. Nästa sändning kommer i Juni står det i en länk jag la in ovan för 2 dar sen.

Det ser fint ut i större formatet på tex sidan 5 med båt bl.4 och 60/250mm, men frågan är om man kan jämföra utan att ladda ner filerna. Antagligen funkar ett mynt för att skruva av stativgreppet, om man nu vill ta av det. Men Tamron är betydligt billigare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar