Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DA Star 60-250/4

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon i Riket som har kommit över den nya gluggen ännu?? Verkar inte riktigt som de svenska butikerna har fått några ex ännu... Prisskillnaden mot UK är anmärkningsvärd: 4000:-, tyvärr försvann annonsen på amazon(via SRS microsystems) lika snabbt som den kom upp.

Har man väntat i ett år så kanske man kan vänta ett tag till, även fast telezoomen är efterlängtad!

/j

Idag är jag glad!

Fick reda på från Cyberphoto att objektivet är inkommet. Har ju stått på sk köplats i 16 månader på detta. Vill inte vänta mer på det så jag chansar på att det är bra och väntar inte på tester. Hur som helst bör det vara bra mycket bättre än mitt 55-300. Har jag tur kommer det i morgon men mer troligt är väl på måndag. Det kommer ju från Umeå och postflyget för dagen har väl redan gått...

Det bästa av allt är att jag verkar få det för det priset som var då jag satte mig på köplats enl personen jag pratade med. Låter ju faktiskt som det är för bra för att vara sant. 10899 kr då mot 14670 kr nu.

Nu har jag fått kollinummer och det gamla priset står kvar ännu så det ser lovande ut. De kanske hoppar över chokladen istället! :-O

Låter bra, möjligen att Cyber köper för gamla priset pga att beställning gjorts tidigare? Goodwill från Pentax på tidiga beställningar?

Din lokala chokladmånglare gynnas kanske?

Nu har man fått objektivet. Fick det för det priset som var när jag satte mig på köplats hos Cyberphoto i januari 2008. (10899 kr)

Det åkte med direkt på en tur ikväll till ett naturreservat med ängsmark. Provade lite bilder på blommor men svagt ljus krävde f/4 så skärpedjupet blev för kort för att lägga ut nåt här. Tror andra får bättre bilder. Men det verkar i alla fall lovande.

Har ju aldrig haft nåt så bra objektiv tidigare så jag är väl inte rätt man att ge nåt omdömme över skärpan. Verkar i alla fall som jag blir nöjd. Verkar mycket skarpare än mitt 55-300. Får prova mer i morgon kväll på fågelskådningen. Skönt med ett objektiv som inte skrämmer vettet på fåglarna.

Sen en annan sak, det väger ju ca 1100 g men kamerans ram ska väl vara så bra att jag kan bära allt med kameraremmen i kameran? (Har K200) Har en Black Rapid-rem fastsatt i stativgängan på kameran. Blir ju lite mindre otympligt om jag fäster remmen i kamerans gänga än i objektivets.

Jag har satt en extra GBG hake i min Black Rapid så jag sätter fast den i objektivets stativfäste också. Fördelar vikten bättre och ger extra säkerhet.

lm

Först av allt, låt mig få be om ursäkt för denna feta bumpning, men jag måste bara få veta hur ni som äger denna glugg upplever den?
Är den värd pengarna? Vad är dåligt med den? vad är bra?
Ska man hosta upp eller satsa på Tamron eller sigmas 70-200/2.8?
Ni som har den, skriv gärna en recension i recensionsbanken.

Har använt mitt sen i april och är lite fundersam på det.
Trodde först att det felfokuserade då mer bilder än vanligt var ur fokus. Märks speciellt på mindre motiv som fåglar mm. Efter lite mer test så tror jag att den verkar ok, men på små objekt vill den gärna missa att ta där jag vill. Använder endast den mittersta fokuspunkten då det är det enda som fungerar på fåglar mm. Det som vore intressant är hur stort fokusområdet i mitten är och hur det ser ut.

Upplever inte detta på mitt DA 55-300.

Har använt mitt sen i april och är lite fundersam på det.
Trodde först att det felfokuserade då mer bilder än vanligt var ur fokus. Märks speciellt på mindre motiv som fåglar mm. Efter lite mer test så tror jag att den verkar ok, men på små objekt vill den gärna missa att ta där jag vill. Använder endast den mittersta fokuspunkten då det är det enda som fungerar på fåglar mm. Det som vore intressant är hur stort fokusområdet i mitten är och hur det ser ut.

Upplever inte detta på mitt DA 55-300.

Jag vet inte hur stor punkten är på K200, men på K20 är den nästan lika stor som spotmätningsringen, fast rektangulär, lite högre än bred. Lite slarviga tester av K-7 antyder att punkten där är mindre.

TAck för bra och utförliga svar. Jag har insett att jag måste ha ett ljust tele och lutr åt Tamrons´70-200. Men orginaloptiken frestar ju alltid. Därav min nyfikenhet.

TAck för bra och utförliga svar. Jag har insett att jag måste ha ett ljust tele och lutr åt Tamrons´70-200. Men orginaloptiken frestar ju alltid. Därav min nyfikenhet.
Vad kommer du mest använda telet till? Jag måste bara säga att jag älskar mitt Pentax Da* 50-135/2,8, sitter på 85-90% av tiden. Det är i kortaste laget ibland, men är så ruskigt lätt och smidigt för att vara ett 2,8 tele. Vet att det är dyraste laget nu, men hör för mig att att det ska finns ett begagnat ute som kanske kan vara något. Jag köpte mitt från Bh photo för ca 8000:- ink moms tull, och frakt.

Sen kommer jag förmodligen att komplettera med ett Sigma 100-300/4 eller Da* 300/4 så småningom när jag har råd.

Jag är hittills mycket nöjd med min, om än att jag inte har hunnit testa den fullt. Omfånget passar mig mycket bra - 250mm funkar fint för att plåta vindsurfare. Ljusstyrkan har inte besvärat mig. Lyckades skapligt med bilder i ett mörkt cirkustält...

Det som har varit svårast är att få till exponeringen men det antar jag beror mer på användaren än hårdvaran (inte van vid telefoto).

Lyckades hitta den för skapligt pris i UK innan prisökningen ;).

/j

Tack för svaren. Jag har knallat runt med mitt 55-300 ett par dar nu och märkt att de flesta av bilderna jag tagit ligger runt 100 mm och strax över, vilket absolut motiverar ett 50-135/2.8 ´a köp.

Högpresterande telegluggar över den brännvidden får helt enkelt vänta ett tag.

Fokusområde

Har nu haft objektivet i snart ett år. Det är en sak som jag stör mig lite på som jag undrar om nån av er andra med detta objektiv också märkt. Det är så att den verkar inte fokusera där jag vill alltid. Jag fotar ju en del fåglar och det verkar som fokusområdet i mitten som är för stort. Oftast blir fokus på fel ställe om det är nåt i närheten som en gren eller liknade. Blev i början många bilder som var ur fokus och jag trodde ett tag att den fokuserade fel men efter koll mot fokuskarta så verkar den ok. Man får oftast fokusera om en eller ett par ggr innan man ser att den tar på där man vill. Kan inte påminna mig att mitt DA 55-300 betedde sig på detta vis.

Området som den läser av fokus på ändrar sig väl inte om man byter objektiv?

Tror det är så enkelt att man ibland måste fokusera manuellt. Har inte 60-250 (ännu), men väl DA200 och DA300 och de har rejäl fokusring och 60-250 har väl en liknande. Flygande fågel eller liknande brukar AF sätta perfekt, men som du säger, om det finns grenar och skit i vägen, då kan ju inte kameran veta vad du vill ha skarpt.
Visst skulle man ibland önska att fokusområdet var mindre, men jag misstänker att det också skulle innebära att fokus skulle bli långsammare och kanske inte lika exakt. Som allt gällande kameror så är allt kompromisser.
Om du fotar på nära håll så du har svårt att sätta skärpedjupet exakt så är det bara att vrida lite medan du fotar.

Skulle du rekommendera köp av 60-250?

Området som den läser av fokus på ändrar sig väl inte om man byter objektiv?
Det ändras inte, däremot är fokuspunkterna betydligt större än de röda lysande punkterna i sökaren. Fokuspunkterna är nästan så stora som de svarta markeringarna på mattskivan, Tex är den korsformade mittenpunkten ungefär lika stor som makeringen för spot-mätpunkten.

Det ändras inte, däremot är fokuspunkterna betydligt större än de röda lysande punkterna i sökaren. Fokuspunkterna är nästan så stora som de svarta markeringarna på mattskivan, Tex är den korsformade mittenpunkten ungefär lika stor som makeringen för spot-mätpunkten.

Ang mittpunkten vet du om den är större eller mindre än spotmätpunkten? Den är ju inte så stor och borde ju bli rätt exakt. Jag har ju bara mittpunkten aktiverad just för att den inte ska låsa på allt möjligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar