Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DA*55 är ett FF-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

melanderhenrik

Aktiv medlem
Bilder från denna lins taget på film kameror cirkulerar. Ingen vignetering alls. Och det ryktas samma sak om 60-250.

Kanske en FF/aps-c kamera på pma?

Det blir det alldeles säkert, frågan är bara vilket år :) Men något är ju alldeles klart på gång med tanke på hur tyst det varit. Finns ju inget skäl för Hoya att stoppa alla läckor om det inte finns något att läcka. Finns ju förstås den tråkiga förklaringen att inget finns att läcka, men den väljer vi väl inte hoppas jag :)

Bilder från denna lins taget på film kameror cirkulerar. Ingen vignetering alls. Och det ryktas samma sak om 60-250.

Jo, det surras ju mycket om FF, ASP-H och gud vet allt på diverse forum. Men en sak som förbryllar mig mycket är följande:

Om Pentax tänker "go FF" och har förberett DA*55 och DA*60-250 för detta, varför i hela fridens namn heter de DA och inte DFA? Förvirringen kommer ju att vara total om man ska köpa gluggar till sin nya "FF". Varför då inte vänta med gluggarna till FF:en visas eller helt enkelt "avslöja" FF-planerna genom att döpa gluggarna till DFA*.
Jag fattar inte riktigt...

Kan det vara så att alla * är FF?

Är Limited FF?

Njae jag tror nog inte att *55 är FF. Instämmer ovanstående talare om att det skulle vara för förvirrande att döpa dem till DA också...

Jo, det surras ju mycket om FF, ASP-H och gud vet allt på diverse forum. Men en sak som förbryllar mig mycket är följande:

Om Pentax tänker "go FF" och har förberett DA*55 och DA*60-250 för detta, varför i hela fridens namn heter de DA och inte DFA? Förvirringen kommer ju att vara total om man ska köpa gluggar till sin nya "FF". Varför då inte vänta med gluggarna till FF:en visas eller helt enkelt "avslöja" FF-planerna genom att döpa gluggarna till DFA*.
Jag fattar inte riktigt...

Förklaringen är väl (fortfarande) att Pentax inte ljuger när de säger att de inte tänker göra någon FF-kamera. Med det sagt kommer de säkert inte heller att med flit minska bildcirkeln för de lite längre brännvidderna bara för att säkerställa att vinjettering uppstår. Fast det kanske är enda sättet att få spekulationerna om FF att upphöra ;)

I princip alla DA objektiv med fast brännvid från 40 mm och uppåt fungerar väl att använda på FF utan större problem?

I princip alla DA objektiv med fast brännvid från 40 mm och uppåt fungerar väl att använda på FF utan större problem?

Det är vad jag också hört. Men då tror jag man i princip bara tittat på vinjetteringen och inte på de andra variablerna som skärpa, skärpeplan, kontrast och distorsion. Jag kan tänka mig att många av de DA som fått bra testvärden på 1.5 får sämre resultat på 1.0.

Men allt detta är som sagt hypotetiskt tills Pentax bestämmer sig för att göra en FF-kamera med (vad jag tror) ny, anpassad FF-optik.

Nej. DA 70 Limited och DA Star 50-135 fungerar inte på 24x36 enligt flera som testat på 24x36 filmkamera från Pentax. 50-135 fungerar inte alls för kanterna ser peck ut, medan 70 Limited ger dålig skärpa fast vinjetteringen är inte så farlig. Men den dåliga skärpan i hörnen gör den i praktiken oanvändbar.

Ett problem med många som "testar" Pentax APS-C objektiv på 24x36 Pentax-kameror är att de monterar objektivet på kameran och sen tittar i sökaren och tycker det ser ok ut. Men sökarna på Pentax 24x36 kameror ligger i de flesta fall på 92-93% täckning, ett fåtal har mer. Så det är inte precis 100% av bilden som man ser..

Man måste ta bilder och mäta upp bilderna för att kolla skärpan i kanterna.
Och det verkar många inte göra alls så därför ska man ta dessa "fungerar med 24x36" trådar med en stor nypa salt.

Nej. DA 70 Limited och DA Star 50-135 fungerar inte på 24x36 enligt flera som testat på 24x36 filmkamera från Pentax. 50-135 fungerar inte alls för kanterna ser peck ut, medan 70 Limited ger dålig skärpa fast vinjetteringen är inte så farlig. Men den dåliga skärpan i hörnen gör den i praktiken oanvändbar.
DA* 50-135 är mig veterligen ett zoomobjektiv. ;)

Pentaxforums har samlat rätt mycket resultat från DA objektiven och du verkar ha rätt angående DA 70/2.4 och detsamma verkar även gälla DA 40/2.8.
Det tycks bara vara DA* 200 & 300 som fungerar hyffsat för småbild.
http://www.pentaxforums.com/forums/...629-da-lens-full-frame-test-shots-thread.html

DA* 50-135 är mig veterligen ett zoomobjektiv. ;)

Pentaxforums har samlat rätt mycket resultat från DA objektiven och du verkar ha rätt angående DA 70/2.4 och detsamma verkar även gälla DA 40/2.8.
Det tycks bara vara DA* 200 & 300 som fungerar hyffsat för småbild.
http://www.pentaxforums.com/forums/...629-da-lens-full-frame-test-shots-thread.html

DA40, DA200, DA300 är alla baserade på äldre objektiv. Det enda man gjort är att döpa om dem till DA, ta bort bländarringen och ge dem ett nytt skal.
Det finns alltså ingenting som indikerar att de inte skulle fungera på fullformat.

Alla de här spekulationerna om huruvida pentax kommer att släppa en fullformatare har något melankoliskt över sig. Det är uppenbarligen så att väldigt många användare väntar på just detta, tyvärr lär de vänta förgäves.
Alla pentax helt nya konstruktioner är gjorda för APS, det är endast de äldre avdammade varianterna som av förklarliga skäl klarar 24x36.

Om pentax verkligen menar allvar med APS så borde de i konsekvensens namn fasa ut de äldre objektiven som var gjorda för FF. För APS är de ju onödigt stora, tunga och otympliga.
Ett objektiv för FF monterat på en APS-kamera är det sämsta av två världar: Lika stort och tungt som FF, men med den sämre bildkvalitén från APS.

Min kristallkula säger att Pentax är de som kastar in handuken först. Sedan dör 4/3-systemet.

Gissar på Samsung

Ett annat problem är antagligen att vissa bilder som publiceras har varit negativ film som kopierats på ett snabblabb eller postorder. Då används inte hela filmrutan utan bara ca 90-95%. Även diafilm som är ramad plockar bort några % eller ett par millimeter av filmen på båda ledder.

Återigen säger jag att Pentax har officiellt och av anställda sagt att Pentax inte planerar en digital småbildskamera. Så det är logiskt att Pentax fortsätter med namnet DA.

Däremot kan Samsung komma med en SB(småbild) kamera, dom har ju inte kommit ut med motsvarigheter till K100/200D och K-m och inte så många objektiv heller. Samsung har sagt att dom kommer med ett mikro system, liknande Panasonic men troligen med APS-C format. Samsung har oxå sagt att dom jobbar med en större sensor, 24X36? MF? eller båda? - Antagligen båda.

Jag gissar att Samsung kommer med två system, en 24X36 kamera med lite hjälp från Pentax och att dom slutar med Pentax kopior i APS-C formatet, samt att dom kommer med mikro APS-C kameror, kanske kallade DSLE ( digital singel lens elektronic). Med en SB kan dom, liksom på filmtiden(se ovan) använda en lite mindre sensor som tex 21X32mm. Då kanske fler DA-gluggar kan passa även med SR plus dom äldre FA naturligtvis, sen döper Samsung dom till Samsung F eller nåt. Dom kanske redan har snackat med Tamron, Tokina och Pentax om fler gluggar oxå ... Och då passar antagligen dom nya Pentax DA.

Min kristallkula

........
Min kristallkula säger att Pentax är de som kastar in handuken först. Sedan dör 4/3-systemet.

Vi får se, men enligt min kristallkula är Canon och Nikon illa ute pga att Panasonic plockar kanske 20-30% av systemkamerorna inom 2-3 år med sina M43(mikro 4/3) och om 3 år kanske Samsung oxå plockat 10% med sina M-APS. Om dom tar 30-40% eller kanske tom mer, vilka tar dom då marknadsandelar av?

Kanske tar dom marknadsandelar från Kompakterna oxå men det drabbar mest Canon, nikon och Sony det med. Lägg till lågkonjunkturen ...

Det känns väldigt långsökt tycker jag. Skulle Canon, eller Nikon för den delen, uppfatta 4/3 micro som ett rejält hot så skulle de ta fram ett motsvarande system på kort tid.

Det krävs inte särskilt mycket för att få fram ett system med elektronisk sökare och de har all erfarenhet och produktionskapacitet för att få fram det snabbt.

Det känns väldigt långsökt tycker jag. Skulle Canon, eller Nikon för den delen, uppfatta 4/3 micro som ett rejält hot så skulle de ta fram ett motsvarande system på kort tid.

Det krävs inte särskilt mycket för att få fram ett system med elektronisk sökare och de har all erfarenhet och produktionskapacitet för att få fram det snabbt.

Dom håller säkert på för fullt ...åtminstone Canon.
Men det tar minst nåt år att konstruera några gluggar + en helt nykonstruerat kamerasystem.
Och har dom resurser efter kraftiga personalnedskärningar?
Och grejen är att när dom kommer ut ligger dom redan på efterkälken, då har redan Panasonic tagit ett rejält kliv ...
Panasonic har säkert hållit på 2-3 år före lanseringen ...

Panasonic planerar ynka ett nytt 4/3 microobjktiv i år, knappast något jättekliv enligt min mening iaf.

Panasonic planerar ynka ett nytt 4/3 microobjktiv i år, knappast något jättekliv enligt min mening iaf.
Klivet handlar om hur många kit dom säljer.
Såg nyligen att av Nikons DSLR försäljning utgör D90/60/40 80% i europa(eller Världen?). Gissar då att D40/60 säljer ca 60% av Nikons DSLR, och av dom köparna föredrar nog de flesta en tyst kamera som är liten och smidig med live-wiew. Att den har en sökare som inte är så bra i svagt ljus betyder nog inte så mycket och 2 gluggar räcker för dom flesta sen när priset sjunker ...

Jag håller med Sagan. Om det kniper kommer canon, nikon och sony spotta ur sig spegellösa kameror fortare än kvickt.

Det ÄR en bra idé och Panasonic kommer gå in i historieböckerna pga detta, men om/när systemet slår på riktigt kommer de inte att ha monopol direkt.

Sedan behöver ett mikrosystem inte vara lika stort som ett vanligt system. Betoningen ligger på liten storlek och vikt och då gör det inget om det inte finns supertelen eller TS-objektiv.
Det räcker mao att spotta ur sig två, tre zoomar och två, tre fasta objektiv för att systemet skall betraktas som komplett.

Dessutom, varför inte göra spegellös variant i FF? Det behöver inte bli såå mycket större än mikro4/3. Och med en adapter kan man använda hela canons befintliga objektivprogram om det skulle knipa.

Klivet handlar om hur många kit dom säljer.
Såg nyligen att av Nikons DSLR försäljning utgör D90/60/40 80% i europa(eller Världen?). Gissar då att D40/60 säljer ca 60% av Nikons DSLR, och av dom köparna föredrar nog de flesta en tyst kamera som är liten och smidig med live-wiew. Att den har en sökare som inte är så bra i svagt ljus betyder nog inte så mycket och 2 gluggar räcker för dom flesta sen när priset sjunker ...
G1 är inte i närheten av den prisklass som krävs för att nå en massmarknad, så de är i dagsläget inget hot alls då ingen billigare variant är annonserad.
Med andra ord har Canon och även Nikon för den delen, gott om tid att lansera en billigare variant om de har det intresset.

Nej, jag kan fortfarande inte se att Panasonic skulle ha något tagit något jättekliv in på systemkameramarknaden. Om de säljer tillräckligt för att inte gå med förlust är det en stor framgång.

Sen att två-tre objektiv räcker för de flesta, visst, men de flesta vill trots allt veta att det finns ett brett utbud att välja på i fall man skulle vilja ha mer än standardgrejerna. Så ett brett utbud är ett bra försäljningsarugument som oxå visar på attt man satsar helhjärtat på systemet, vilket inger kunden förtroende för produkten.

Tror Panasonic är nöjd med försäljningen hittills, gissar att priset sjunker till ca 6000:- med kiten i vår, men Panasonic är inte kända för att sälja billigt. Misstänker att dom vill ta det lugnt i produktionen i början för att undvika kvalitetsmissar(innan dom sätter fart?).

Det är nog snarare så att det finns i huvudsak 2 olika typer av köpare, familjefotograferna som mest köper kompakter och så en mindre grupp som gillar foto och vill börja med en billig kamera. Det är i huvudsak i första gruppen som Panasonic kan plocka köpare, dom som vill ha kvalitet. Familjefotograferna är nog sällan intresserade av fler än 2 gluggar och gillar att den är tyst, liten och har liveview, Panasonic inger säkert förtroende i dom flesta fall oxå. Men hittills finns nog bra många av G1 köparna på Fotosidan(såg precis att det kommit en uppdatering till G1). Fast det här börjar likna en Panasonic-tråd nu ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar