melanderhenrik
Aktiv medlem
Bilder från denna lins taget på film kameror cirkulerar. Ingen vignetering alls. Och det ryktas samma sak om 60-250.
Kanske en FF/aps-c kamera på pma?
Kanske en FF/aps-c kamera på pma?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bilder från denna lins taget på film kameror cirkulerar. Ingen vignetering alls. Och det ryktas samma sak om 60-250.
Jo, det surras ju mycket om FF, ASP-H och gud vet allt på diverse forum. Men en sak som förbryllar mig mycket är följande:
Om Pentax tänker "go FF" och har förberett DA*55 och DA*60-250 för detta, varför i hela fridens namn heter de DA och inte DFA? Förvirringen kommer ju att vara total om man ska köpa gluggar till sin nya "FF". Varför då inte vänta med gluggarna till FF:en visas eller helt enkelt "avslöja" FF-planerna genom att döpa gluggarna till DFA*.
Jag fattar inte riktigt...
I princip alla DA objektiv med fast brännvid från 40 mm och uppåt fungerar väl att använda på FF utan större problem?
I princip alla DA objektiv med fast brännvid från 40 mm och uppåt fungerar väl att använda på FF utan större problem?
DA* 50-135 är mig veterligen ett zoomobjektiv.Nej. DA 70 Limited och DA Star 50-135 fungerar inte på 24x36 enligt flera som testat på 24x36 filmkamera från Pentax. 50-135 fungerar inte alls för kanterna ser peck ut, medan 70 Limited ger dålig skärpa fast vinjetteringen är inte så farlig. Men den dåliga skärpan i hörnen gör den i praktiken oanvändbar.
DA* 50-135 är mig veterligen ett zoomobjektiv.
Pentaxforums har samlat rätt mycket resultat från DA objektiven och du verkar ha rätt angående DA 70/2.4 och detsamma verkar även gälla DA 40/2.8.
Det tycks bara vara DA* 200 & 300 som fungerar hyffsat för småbild.
http://www.pentaxforums.com/forums/...629-da-lens-full-frame-test-shots-thread.html
........
Min kristallkula säger att Pentax är de som kastar in handuken först. Sedan dör 4/3-systemet.
Det känns väldigt långsökt tycker jag. Skulle Canon, eller Nikon för den delen, uppfatta 4/3 micro som ett rejält hot så skulle de ta fram ett motsvarande system på kort tid.
Det krävs inte särskilt mycket för att få fram ett system med elektronisk sökare och de har all erfarenhet och produktionskapacitet för att få fram det snabbt.
Klivet handlar om hur många kit dom säljer.Panasonic planerar ynka ett nytt 4/3 microobjktiv i år, knappast något jättekliv enligt min mening iaf.
G1 är inte i närheten av den prisklass som krävs för att nå en massmarknad, så de är i dagsläget inget hot alls då ingen billigare variant är annonserad.Klivet handlar om hur många kit dom säljer.
Såg nyligen att av Nikons DSLR försäljning utgör D90/60/40 80% i europa(eller Världen?). Gissar då att D40/60 säljer ca 60% av Nikons DSLR, och av dom köparna föredrar nog de flesta en tyst kamera som är liten och smidig med live-wiew. Att den har en sökare som inte är så bra i svagt ljus betyder nog inte så mycket och 2 gluggar räcker för dom flesta sen när priset sjunker ...