Annons

DA* 16-50 2,8 testad på photozone

Produkter
(logga in för att koppla)
att inte kanterna var skarpa tog jag med i tankarna vid köpet.
urkasst? har du sett en bild på 16mm2.8
Inte "urkasst". Jag skrev "ganska kasst". Eller "ganska dåligt", om du så vill. Men, då var det 50mm jag avsåg, då jag anser skärpa som gränsar till "poor" på Photozones skala, lämnar en hel del att önska.

Å andra sidan: man slipper ju 45-50mm om man köper 16-45/4... :)

Inte "urkasst". Jag skrev "ganska kasst". Eller "ganska dåligt", om du så vill. Men, då var det 50mm jag avsåg, då jag anser skärpa som gränsar till "poor" på Photozones skala, lämnar en hel del att önska.

Om det är helt meningslöst att den också gränsar till excellent i mitten på 50 2.8 kan man helt riktigt nöja sig med 16-45/4.

ok,ang det som Klaus skrev.så vet jag inte de pratar om samma saker än.
men iaf problemet med Pf/ca i bilderna blir bättre med k20 än mot k10.
märks även på äldra Fa objektiv.

Om det är helt meningslöst att den också gränsar till excellent i mitten på 50 2.8 kan man helt riktigt nöja sig med 16-45/4.
Men, det har jag väl aldrig påstått?
Den goda centrumskärpan är ju objektivets starka punkt.
Jag har ju hela tiden tagit upp detta som en pluspoäng för 16-50.

Om man ändå skall jämföra, så står min bedömning fast: behöver man inte en halvdan f2,8 så ger 16-45 enligt Photozone bättre kantskärpa och lika centrumskärpa, som 16-50:an på f4 (och fullt öppna är 16-45/4 betydligt bättre i kanterna än vad 16-50/2,8 är).

I alla de motiv där man inte behöver bra kantskärpa på f 2.8 är dock inte DA 16-50/2.8 "halvdan" utan snarare exellent.

Den som plåtar med Nikonplattform är säkert betyligt oftare tvungen att gå ner på f 2.8 pga avsaknaden av bildstabilisering. De tillfällen jag plåtar arkitektur, landskap och liknande med Pentax kan man nästan alltid blända ner flera steg med hjälp av SR. Därför blir inte svag kantskärpa på f 2.8 något större problem i det allra flesta sammanhang och möjligheten att ta skarpa porträtt med kort skärpedjup fungerar också på alla brännvidder.

I alla de motiv där man inte behöver bra kantskärpa på f 2.8 är dock inte DA 16-50/2.8 "halvdan" utan snarare exellent.
Visst, men du kommer fortfarande inte runt att den samtidigt har uttalade problem med CA,distorsion och vinjettering på f2,8 (och CA på 2-3px är INTE alltid så lätt att bildbehandla bort).

Jag bedömer inte optik efter "om jag inte, så kanske...", eller med en av pluspoängerna som ledstjärna för omdömet, utan efter *helheten*. Liksom alla andra testare gör. Photozone gav den 3 av 5 vad gäller prestanda och jag håller med. Mer är den inte värd, med en pluspunkt och flera minuspunkter (OK, två plus om man räknar in byggkvalitet/pris).

Visst, men du kommer fortfarande inte runt att den samtidigt har uttalade problem med CA,distorsion och vinjettering på f2,8 (och CA på 2-3px är INTE alltid så lätt att bildbehandla bort)..

Men samtidigt spelar storleken på felen mindre roll om jag iaf måste korrigera för dem. Vinjettering och distortion är då bara några knapptryckningar men Ca *kan* vara knepigare även om det oftast också går bra.

Det är inte ett perfekt objektiv men hanterar man bristerna rätt ger det i slutänden ofta ett mycket bra resultat. 16 mm läge och tätning är ju inte heller så många andra som kan erbjuda.

Klaus verkar i alla fall anse Pentax 16-50/2.8 objektiv lika prisvärt som Canons 17-55/2.8 IS och mer prisvärt än Nikons 17-55/2.8.

Vilket borde vara en indikation till att det finns minst lika stor anledning till att köpa Pentax objektiv som Canon och Nikons.

Det är inte ett perfekt objektiv men hanterar man bristerna rätt ger det i slutänden ofta ett mycket bra resultat.
Visst, men det har inget med objektivets prestanda att göra. Bara för att du kan styra emot med en bil som är understyrd, så är bilen likväl understyrd.

Sedan är ju citatet "...men hanterar man bristerna rätt ger det i slutänden ofta ett mycket bra resultat intressant. Jag ställer mig två frågor.
1) Hur många fler av Photozones deltester måste visa medelmåttiga resultat, för att ett objektivs optiska prestanda i sig skall betraktas som just medelmåttiga?
2) Hur bra resultat erhåller man med ett objektiv som givits 4 av 5, eller 5 av 5, av Photozone, om ett med 3 av 5 "ofta ger ett mycket bra resultat"?

Klaus verkar i alla fall anse Pentax 16-50/2.8 objektiv lika prisvärt som Canons 17-55/2.8 IS och mer prisvärt än Nikons 17-55/2.8.

Vilket borde vara en indikation till att det finns minst lika stor anledning till att köpa Pentax objektiv som Canon och Nikons.
Vad har detta att göra med prestanda hos 16-50? Det blir väl varken bättre eller sämre, beroende på hur andra objektiv presterar?

Men visst, i sak är det väl rätt. Nikon 17-55/2,8 är inget riktigt topp-objektiv, men relativt sett är det förmodligen "lika prisvärt" som 16-50/2,8 -- en del bättre på de flest punkter, men samtidigt en hel del dyrare.

Visst, men det har inget med objektivets prestanda att göra. Bara för att du kan styra emot med en bil som är understyrd, så är bilen likväl understyrd.

Sedan är ju citatet "...men hanterar man bristerna rätt ger det i slutänden ofta ett mycket bra resultat intressant. Jag ställer mig två frågor.
1) Hur många fler av Photozones deltester måste visa medelmåttiga resultat, för att ett objektivs optiska prestanda i sig skall betraktas som just medelmåttiga?
2) Hur bra resultat erhåller man med ett objektiv som givits 4 av 5, eller 5 av 5, av Photozone, om ett med 3 av 5 "ofta ger ett mycket bra resultat"?

Verkligheten är inte alltid så enkel.

1) Säg att ett objektiv är helt kass i halva området men bäst i klassen i andra halvan. Jag skulle köpa det och använda det i den senare halvan. Ingen skulle väl beteckna det som ett medelmåttigt objektiv?

2) Vad gäller bildresultatet från DA 16-50 tvekar jag inte att ge det betyget 5 av 5. Men då beror det också på att man hanterar bristerna rätt. Känns det rätt att beteckna ett objektiv som medelmåttigt om slutresultatet oftast blir på topp?

Jag försår att photozone inte kan räkna med att det lätt går att korrigera för tex distortion i sin betygssättning liksom man inte kan bedömma Nikkons med en tuffare måttstock pga att det saknar VR men i det färdiga resultatet kommer det vara faktorer som påverkar bildkvaliten.

Vad gäller bildresultatet från DA 16-50 tvekar jag inte att ge det betyget 5 av 5. Men då beror det också på att man hanterar bristerna rätt.
Inser att vi kan avsluta vår lilla diskussion nu.

Varför är en del Pentax-ägare så enkelspåriga och blinda?
Varför skall allt förklaras bort, läggas till rätta och rationaliseras?
Ni brukar ju vara så snabba att referera till Photozone annars?
Men, det är väl bara när det passar, antar jag...

Klaus har gett 16-50 betyget 3 av 5 för prestanda. Jag håller med.
Sedan är det fritt fram att hitta på egna betyg, om man så vill.

Och därmed är allt som behöver sägas sagt.

Inser att vi kan avsluta vår lilla diskussion nu.

Varför är en del Pentax-ägare så enkelspåriga och blinda?
Varför skall allt förklaras bort, läggas till rätta och rationaliseras?
Ni brukar ju vara så snabba att referera till Photozone annars?
Men, det är väl bara när det passar, antar jag...

Klaus har gett 16-50 betyget 3 av 5 för prestanda. Jag håller med.
Sedan är det fritt fram att hitta på egna betyg, om man så vill.

Och därmed är allt som behöver sägas sagt.

Det tycker jag också iom att du lämnar sakfrågan och går över på person och till skillnad från både dig och Klas har jag fotograferat en hel del med objektivet ifråga.

För andra kan det kanske vara av intresse att reflektera lite över hur photozoones uppmätta resultat avspegals i verkligheten eller inte i ett system.

Senast ändrad:
Har undrat ibland

Är det någon som orkat läsa igenom IMA-testets förklaringar och kommit fram till var i bilden "border" och "extrem" ligger?
I Fotos tester ser man "var man är" i bilden och då är det lättare att se hur gluggen är, även om det bara är vissa bländare ...

Rätta mig om jag har fel, men låg kontrast i objektivet kan ju skärpas upp i datorn. Eller funkar det inte fullt ut?

En annan

skillnad är att DA*16-50 har SDM och vädertätning, sökaren blir ljusare med f2,8 och funkar bättre i dåligt ljus än f4 eller vara avgörande i svagt ljus.

Är det någon som orkat läsa igenom IMA-testets förklaringar och kommit fram till var i bilden "border" och "extrem" ligger?
I Fotos tester ser man "var man är" i bilden och då är det lättare att se hur gluggen är, även om det bara är vissa bländare ...

Jag TROR att det är upp till testaren att bestämma och att det i detta fall enligt en bild en bit ner på den här sidan förefaller som om ”border” ligger ca 10 mm ut från centrum och ”extreme” ca 12 1/2 mm ut. Som en jämförelse ligger de viktigaste områdena enligt kompositionstumreglerna om ”gyllene snittet” ca 3,3 mm ut från mitten i Pentax fall (sensorns hörn ligger ca 14 mm ut). Oavsett vad man än tycker om kompositionstumregeln i fråga (den ska i alla fall inte följas slaviskt) är det i alla fall uppenbart att det bildmässigt mest intressanta området inte ligger tillnärmelsevis så långt ut som 10 mm...

Samtidigt så är ju inte heller den exakta mitten speciellt intressant i sammanhanget, exakt 100 % av bildytan ligger ju utanför den punkten:) Nöjer man sig med bara tre stickprov vore det därför bättre att man istället började en liten bit ut i närheten av ”gyllene snittet” (ca 1/10 av bildytan ligger inom det området, resten utanför), sedan kanske någonstans omkring långsidekanten (ca halva bildytan) och sedan ett extremvärde så långt ut som möjligt (detta har ju sitt intresse på objektivens bästa bländare så det bör ju kollas att allt står rätt till även där).

Genom att bara mäta i mitten och sedan så långt ut som 10 mm får vi ingen information om hela det verkligt intresanta området däremellan. Det finns ju objektiv som är skarpa i mitten men sedan faller som en sten och andra som är skarpa mycket längre ut innan de faller. Om detta får vi inget veta...

Rätta mig om jag har fel, men låg kontrast i objektivet kan ju skärpas upp i datorn. Eller funkar det inte fullt ut?

Objektivet sänker kontrasten olika mycket vid olika frekvenser så höjer man kontrasten så att det passar höga frekvenser kommer låga frekvenser att få alldeles för hög kontrast och vice versa. Man kan naturligtvis alltid ”lura ögat” en bit på väg men det är alltid bäst med ett objektiv som bevarar så mycket som möjligt.

Det som mäts i Photozones tester är ju för övrigt kontraståtergivningen vid mycket höga frekvenser, d.v.s. skärpans upplösningsdel, det vi inte får veta något om är hur kontraståtergivningen blir vid de mycket lägre frekvenser som ögat bäst uppfattar, d.v.s. skärpans briljansdel.

Ett annat problem i sammanhanget är att man gissningsvis har fokuserat i mitten av testtavlan och funnit svagheterna i fråga ute i hörnen. Detta är viktigt på de bästa bländarna, där SKA objektiven klara en sådan behandling (i alla fall på långa avstånd), på full öppning vore det dock bättre att istället ställa in skärpan på det ställe man mäter eftersom oskärpa i hörnen ju KAN bero på bildfältskrökning.

Observera att dessa invändningar naturligtvis inte bara rör Pentax utan kan ge upphov till feltolkningar av testresultaten även för andra märken.

Tack

Ja, faq sidan( http://www.photozone.de/Reviews/lens-test-faq ) på Photozone funkar för mig i motsats till IMA-tests förklaringssida, det hade varit smartare att länka till deras egen faq istället.

Håller med om att det hade varit intressant(are) med en mätpunkt mellan centrum och border(som verkar ligga vid kortsidan, grön boll i figuren). "Blå boll" motsvarar hörnen och där är det sällan viktigt med toppskärpa( gruppfoto tar man inte på full öppning).

Jag har svårt att förstå att dom bara använder en storlek på testtavlan, 120X80cm funkar bra med 300mm glugg som ger 18 meters avstånd. Med Sigma 10-20 zoom på 10mm blir avståndet 60cm vilket inte säger allt om hur den funkar på 10meter eller oändligt(stor testtavla), men säg 2 meter vore bättre. Test av 100mm makro innebär 6 meters avstånd till tavlan, ett fint komplement vore ett avstånd på halvmetern eller mindre.

Gyllene snittet ligger säkerligen i ett område där både upplösning och briljans är fullt tillräckligt på f 2.8.

Hur mäter man egentligen briljansen?

Appropå guppbilder så blev jag nyligen ombedd att ta en sådan utan några förberedelser och i dåligt ljus. Just då skulle ett skarpare f2.8 varit fördelaktigt. Nu fick det bli en brusigare f4kompromiss i stället.

Bilagor

• grupp.jpg
    grupp.jpg
    48.8 KB · Visningar: 184
  • höger.jpg
    höger.jpg
    31.5 KB · Visningar: 186
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar