Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DA 15/4 testat i Photozone

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristoteles

Aktiv medlem
http://www.photozone.de/pentax/463-pentax_15_4

Objektivet får bra kritik utom möjligen vinjetteringen och kantskärpan på största bländare.
Optiskt kvalitet: 3 av 4
Mekanisk kvalitet: 4 av 5
Pris/prestation: 4 av 4

Synd bara att priset på objektivet, liksom nästan alla pentaxgluggar nu för tiden, är så högt...
Lite märkligt att objektivet kallas pannkaksobjektiv. Det är det väl ändå inte riktigt? Tjockpannkaka i så fall...
 
Senast ändrad:
Betygsskalan går väl till 5 "poäng" på alla parametrar i Photozones test och en "vit" skärna räkans väl ungefär som ett halvt "poäng".

Jag tolkar betyget såhär:

Bildkvalite 3,5 av 5
Byggkvalite 4,5 av 5
Pris/Prestation 4,0 av 5

Hur som helst så verkar det vara ett riktigt trevligt och bra objektiv...synd att inte fler tillverkare satsade på små,lätta och smidiga fast objektiv.
 
Minst sagt imponerande skärpa, något jag inte trodde skulle vara möjligt med en vidvinkel av den här typen. Den tycks utklassa DA14 på alla punkter utom vinjetering vid f/4.

Om jag sett rätt så finns det ingen annan DA glugg som når upp i samma mittskärpa som hos DA15, och det är bara FA43 som slår den.
 
Jag antar att Klaus fortfarande använder K10D så att alla tester ska bli jämförbara. Till Nikon APS tester använder han fortfarande D200 som är ännu äldre. Han dock nyligen bytt från Canon 350D till 50D och börjat testa om Canon gluggarna.
 
Undrar dock om det har någon betydelse alls egentligen. 10 MP eller mer har betydligt mindre betydelse än kvaliteten på optiken. Men nu får jag väl en hel armé över mig...
 
http://www.photozone.de/pentax/463-pentax_15_4........

Synd bara att priset på objektivet, liksom nästan alla pentaxgluggar nu för tiden, är så högt...
Lite märkligt att objektivet kallas pannkaksobjektiv. Det är det väl ändå inte riktigt? Tjockpannkaka i så fall...

Kanske/hoppas priserna sjunker lite i vinter...

Inte riktigt en tunnpannkaka kanske, men jämför
gluggen med Tokina 12-24 som är aningen större än
Pentax DA14/2,8. Finns på sidan 2 på
http://www.dpreview.com/lensreviews/pentax_15_4_p15/
 
Undrar dock om det har någon betydelse alls egentligen. 10 MP eller mer har betydligt mindre betydelse än kvaliteten på optiken. Men nu får jag väl en hel armé över mig...

Det är inte pixlarna det handlar om, utan det är AA filtret som är olika på olika kameror. Ett starkt AA filter innebär lägre upplösning, men samtidigt också minskad moiré. Ett svagt AA filter innebär högre upplösning, men samtidigt också ökad moiré i vissa situationer.

Moiré = zick-zack krypande mönstereffekter, ofta i olika färger, som kan ses på linjer som ligger nära varandra.

K10D har ett väldigt speciellt AA filter, som är både starkt och svagt samtidigt. Nu minns jag inte om det är svagt horisontellt och starkt vertikalt eller tvärtom, men det är typ så.

K-7 har ett helt annat AA filter...
Och det är självklart så att objektivtestet blir kraftigt färgat av kameran som testas, eller mer precist - AA filtret i kameran som testas.

AA = anti-alias filter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.