Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 pixelfel???

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle Kotte

Avslutat medlemskap
Vad är detta för skumt...? När jag fotade i helgen i mörka miljöer upptäckte jag att det var en liten blå prick på alla bilder. Hemma kollade jag tillbaka på bilder jag tagit innan, och visst finns den där. På alla ISO-tal. Men på ljusa bilder får man leta mycket noga, då "pricken" också är ljus där. Men mot mörk bakgrund så är den blå aktig.
Någon som har en teori vad det är???

Bilden är förstorad 4ggr, men den syns redan vi 1:1 om man det är en mörk bakgrund.

Pricken är precis på samma ställe med olika objektiv så objektivbundet fel är det inte.
Har rengjort sensorn med funktionen i kameran. Kollar jag på sensorn kan jag inte se någon smuts (smuts som tar upp en pixel är ju iof rätt liten...)
 

Bilagor

  • prick.jpg
    prick.jpg
    20.7 KB · Visningar: 317
Bättre bild

Kanske bättre bild på fenomenet. 8ggr förstoring.
 

Bilagor

  • prick3.jpg
    prick3.jpg
    11.6 KB · Visningar: 290
Kan vara så. Hade liknande sak på en liten IXUS. Då det var just en billig kamera så orkade jag inte bry mig (syntes bara när man förstorade). Däremot hade jag blivit skogstokig om jag hade sett det på en ny DSLR. Kan ju vara något annat med, vi får höra med de "pixelkunniga". Skum "halo" runt pricken...

/Fredrik
 
Skulle kanske kunna vara vad du misstänker, dvs ett pixelfel. Hör med dem, där du köpte den. Jag har inte sett det på några av mina bilder från D90:n. Kolla också att du inte har någon referensbild inlagd för att ta bort damm eller så...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.