Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 på höga ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

Aro

Aktiv medlem
Tjao! Har kört med d80 nu i nästan 2 år är mycket nöjd med kameran å gillar storleken med batterigrepp.
Men fotar en del konserter å måste köra höga iso. Blir "helt ok"till iso 800 sen blir det problems.

Har inte direkt budget för en d300 med batterigrepp så min fundering är: Hur bra är d90 på hörgre ISO?? I jämförelse med d80?

Tacksam för svar.
Mvh Christoffer.
 
Ungefär ett steg. Tycker du att gränsen går vis ISO800 på D80 så kommer du att dra gränsen vid ISO1600 med D90 (och D300).
 
Det är ju inte under direkt samma omständigheter, men jag tog ett gäng bilder med olika iso-värden. Rörde inga inställningar förutom att jag höjde iso. Bilderna finns att se här:
http://www.ooskar.com/iso

(förvänta er inga mästerverk bara ;))
 
Jade hade D60 förut, som jag tror har ungefär samma ISO-prestanda som D80. Då satte jag Auto-ISO på max 1600, vilket var användbart i de flesta situationer, exempelvis inomhuskonserter utan blixt.

Nu har jag D90 och kör Auto-ISO på max 3200 och upplever att det är samma prestanda som D60 på ISO 1600 eller kanske till och med lite bättre.
 
Ungefär ett steg. Tycker du att gränsen går vis ISO800 på D80 så kommer du att dra gränsen vid ISO1600 med D90 (och D300).

Ett steg är ändå rätt mycket när man börjar komma upp i ISO talen.
Så är ju rätt stor skillnad ändå.
Mvh christoffer
 
Jo har kikat lite där tidigare men tycker det är lite svårt å se ordentligt hur stor skillnaden är. Slulle gärna sett att det var fotat mot en mörkare bakgrund. Men visst ser imponerande ut på iso 1600.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.