Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 med F--

Produkter
(logga in för att koppla)

goodbolero

Aktiv medlem
D90 18105mm .var ute å fotoade, det var kallt (-15). kameran började plötsligt blinka F- -. hände fler gånger.måste ta ut batteriet för att få igång den igen.Nån har haft samma problem? Omöjligt som det står i anvisningen: "objektiv saknas."
 
Inte för att det känns som en trolig orsak, men hur ser objektivkontakterna ut på objektivet och i kamerahuset? Rengjorda? Känns konstigt på en så pass ny kamera...använde du ett gammalt objektiv?
 
Inte för att det känns som en trolig orsak, men hur ser objektivkontakterna ut på objektivet och i kamerahuset? Rengjorda? Känns konstigt på en så pass ny kamera...använde du ett gammalt objektiv?[/QUOTE

Det är ett kitob. 18105mm.Tog loss det för första gången igårkväll. fann nån oljeliknande vätska omkring kontakterna på kameran. kan det vara orsak?
 
Jag har fått samma problem med min D70 tillsammans med mitt 70-300, det går att ändra bländar-talet manuellt, den funkar dock bara på bländare 22, ändrar man så står det F-- i displayen. Vet inte inte riktigt hur allt detta hänger ihop men som sagt så fick jag samma sak i displayen, F--.
 
Inte för att det känns som en trolig orsak, men hur ser objektivkontakterna ut på objektivet och i kamerahuset? Rengjorda? Känns konstigt på en så pass ny kamera...använde du ett gammalt objektiv?[/QUOTE

Det är ett kitob. 18105mm.Tog loss det för första gången igårkväll. fann nån oljeliknande vätska omkring kontakterna på kameran. kan det vara orsak?

Eftersom felmeddelandet syftar till att beskriva förlorad kontakt mellan kameran och objektivet så kan det mycket väl vara en orsak! Jag har då aldrig sett någon sådan vätska, varesig på min fd. D70s eller på min nuvarande 30D...!
 
Vid den låga temperaturen kan man tänka sig att metallen i kontakterna krympt och monteringssmörja kommit ut och isolerat.

Bara en teori.....
 
Bara att vrida objektivet fram och tillbaka några gånger så blir det normalt kontakt igen.
 
Jag kommer inte ihåg exakt fel kod. Men jag hade en D80 förut och den kunde jag få samma problem med. Då med 18-135mm kitoptiken.
Fick bara göra som chry skrev. Lossa gluggen och dra den fram och tillbaka några gånger så funka det.

Detta hände på sommaren för mig några gånger men jag brydde mig aldrig om att ta reda mer ingående vad det berodde på då det inte hände så ofta!
 
D90 18105mm .var ute å fotoade, det var kallt (-15). kameran började plötsligt blinka F- -. hände fler gånger.måste ta ut batteriet för att få igång den igen.Nån har haft samma problem? Omöjligt som det står i anvisningen: "objektiv saknas."

Jag har samma problem med min D200 och kylan.
Bländaren går ner till "F0", och AF slutar att fungera.
Först fick jag problemet med mitt Tamron 70-200.
Detta skickade jag till service, och fick tillbaks det med
"inget fel funnit". I förrgår var jag ute med mitt 17-55 i kylan och fick problemet efter ca:1 timme. Igår testade jag med min nya 14-24, och fick samma problem. Jag har kollat, samt rengjort kontakterna i kamerahuset med isopropanol, men problemet kvarstår. Det är inga problem inomhus, så det är (tror jag) helt ett temperatur-problem. Jag har inte kontaktat Nikon i ärendet ännu, utan tänkte se om någon vet vad som kan tänkas göras, innan jag skickar kameran till Solna och får vara utan den en tid. Har googlat detta och hittat en del trådar i USA, gällande D300. Inga konkreta förslag, dock, mer än att skicka kameran på service.
/Tobbe
 
Hej, jag har samma problem med min D90 med 18-105 kitet. Det händer lite då och då att F-- dyker upp. Snurrar man lite på objektivet så får det kontakt igen. Det är väldigt störigt för någon gång när jag snabbt velat ta upp kameran och fånga ögonblicket har det blinkat F--. Ringde Nikon och dom bad mig skicka in kameran, vilket jag är lite emot. Någon som har någon bra lösning på detta problem så jag slipper skicka in kameran för 2 veckors reparation?
 
Enligt Nikon ska kameran endast användas i temperaturer mellan 0 och 40 grader, Så det kan nog absolut ha med utetemperaturen att göra. Har dock aldrig varit något problem med min D80
 
Uppdatering..
Jaha, Var ute och fotade i Söndags (11/1). Efter en halvtimme
visade displayen "F0", och det gick inte att få igång kameran.
Bara att packa ihop och åka hem. Väl hemma fick kameran vila några timmar, tills jag skulle testa lite inomhusmotiv, men tji fick jag! Kameran visade fortfarande "F0". Hmm.. Vad nu då ?
Plockade bort batterigreppet, bytte lins. Inget resultat.
Ringde Nikon igår, och de hade inget förslag, mer än att skicka kameran. Suck! Inget annat att göra.
Så nu är jag utan kamera för en tid framåt..
/Tobbe
 
Nikon har gått in och svarat på denna fråga i många flickr-trådar.

F-- är ett problem som bara uppstår med detta objektiv.
 
Är det olja från objetivet som läcker ut när det blir kallt kanske? Jag vet inte hur oljan beter sig i kyla men det kanske är en kombination av olycklig konstruktion och temperaturskillnader?
 
I så fall har jag problem med alla mina objektiv.
Jag testade efter "den där turen" att rengöra, samt montera min sprillans nya 14-24/2.8 med samma resultat.
Jag har inte fått besked ännu från Nikon (skickade i Måndags).
/Tobbe
 
min D90 visade F-- när jag tryckte på sjärpedjupskontrollknapen (stavning ??) några gånger, ingen som har varit med om detta?
 
I så fall har jag problem med alla mina objektiv.
Jag testade efter "den där turen" att rengöra, samt montera min sprillans nya 14-24/2.8 med samma resultat.
Jag har inte fått besked ännu från Nikon (skickade i Måndags).
/Tobbe

Fast felkoden F0 (som du får) och felkoden F-- är ju inte heller samma sak...
 
Opps!
Där ser man..
Ja, jag kollade upp det nu, och du har så rätt.
det är något helt annat.
Sorry..
/Tobbe
 
Har samma problem med F-- både inne och ute. det löser sig en stund när jag vickar på objektivet.men när jag berättade detta för nikon så bad de mig skicka in utrustningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.