Annons

D90 med F--

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, då har jag i alla fall fått reda på mitt dilemma från Nikon.
Det var kontaktskenan, samt bajonettfattningen. 3.000 spänn!
Dyrt, men vad gör man?
/Tobbe
 
Nja, som jag skrev innan så var detta på en D200. Jag hade ett helt annat fel. Inte "F--" utan "F0" i displayen, så jag var ute och diskuterade helt fel.
Jag kommer att lämna denna bloggen nu.
/Tobbe
 
F-- är ingen nyhet som kommit med digitalkamerorna.

Det har inget att göra med om det är 40+ eller 35-.

Det är kameran som tappar kontakten med objektivet.
På 601an så vred/ruckade man på objektivet så var det tillbaka. Ibland gick det smidigare & ibland tog det längre tid.

Min gamla 601AF fick detta lite då & då för mer än 10 år sedan.
Men då var kameran också mer än 10 år gammal.

Det beror heller inte på objektivet utan kameran.
För samma objektiv funkar än idag på både 801an & F5an utan problem.
 
Jag har samma problem med min D200 och kylan.
Bländaren går ner till "F0", och AF slutar att fungera.
Först fick jag problemet med mitt Tamron 70-200.
Detta skickade jag till service, och fick tillbaks det med
"inget fel funnit". I förrgår var jag ute med mitt 17-55 i kylan och fick problemet efter ca:1 timme. Igår testade jag med min nya 14-24, och fick samma problem. Jag har kollat, samt rengjort kontakterna i kamerahuset med isopropanol, men problemet kvarstår. Det är inga problem inomhus, så det är (tror jag) helt ett temperatur-problem. Jag har inte kontaktat Nikon i ärendet ännu, utan tänkte se om någon vet vad som kan tänkas göras, innan jag skickar kameran till Solna och får vara utan den en tid. Har googlat detta och hittat en del trådar i USA, gällande D300. Inga konkreta förslag, dock, mer än att skicka kameran på service.
/Tobbe

Har råkat ut för detta på D300 med 18-200. Lossade objektivet och vred fram och tillbaka några gånger. Hände i oktober, 25 grader i Spanien.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.