Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90: en besvikelse!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för dina råd?

Är du besviken så ska du ju självklart behålla din gammla kamera. Har själv en D90 och är mycket nöjd med min. Iof använder jag nästan aldrig Liveview och filformatet fattar jag ej att du har problem med. Cameraraw läser NEF lika bra som DNG och blir väl samma sak förutom filnamnet, Man sparar ju ändå allt som JPG lr TIFF i slutänden så för mig kvittar det iaf om filen heter DNG lr NEF.
Men alla är vi olika och smaken är som baken. Så behåll den du tycker är bäst svårare är det inte.

Jag skrev inlägget mest för att få höra lite positivt om D90. Men det är inte alldeles lätt att vara säker på vad man gillar och vad man kommer att gilla. Det där med nef eller dng är väl inte så noga, men jag tycker fortfarande att det är fånigt av Nikon att inte erbjuda möjligheten att fota direkt i dng. Nej, det som jag stör mig på mest är den undermåliga dubbelexponeringsfunktionen i D90. Det handlar om hur viktigt detta är för mig. Jag vet att många tycker att man lika gärna kan manipulera i photoshop som att dubbelexponera, men det är väldigt kul att dubbelexponera i kameran. Men jag förhastade mig i mitt beslut att gå över till Nikon, men nu ska jag fundera rejält innan jag bestämmer mig.
 
Du har så rätt

Jag förstår inte din reaktion. Det verkar som om du tänkt över saken noga och bytt för att få tillång till mer optik och tilbehör. Det har du ju fått. Att kameran inte sparar i DNG kan väl knappast komma som en överraskning och kan väl ine utgöra något problem. Canon och Nikon användare har väl fotat i sina RAW format i många år utan att stöta på problem.

När man byter system kan man inte räkna med att allt gräs är grönare på andra sidan. I alla läger finns det lite skavanker.

Som jag ser det finns det två alternativ. Ge din nya kamera lite tid och försök att lära dig hur den funkar. Om jag förstår rätt har Nikon D90 många väldigt nöjda användare så varför skulle inte du kunna bli det också?

Det andra alternativet är ju förstås att sälja den så fort som möjligt och gå tillbaka till det du hade och därmed acceptera en mera begränsat utbud av optik och tillbehör.
Jag håller med dig på varje punkt. Nu när fasen: "Hata nya prylen", lagt sig, tycker jag att Nikonen är rätt skaplig och det lär bli bättre när jag kan den bättre. Men dubbelexponeringsfunktionen, som jag gillar är inte bra, men jag får väl fundera på hur viktigt det är för mig. Tack för dina synpunkter
 
Jag måste ärligt säga att jag inte är så värst överväldigad över min D90. Jag har haft mer fokus- och exponeringsproblem med den än med min förra D60. Jag borde inte ha dumsnålat och hoppat på den här mellanmodellen utan valt en D300s eller bättre direkt.... Ge mig bara en D700 med vridbar skärm och snabb(are) liveview Nikon, och jag kommer att få mer G.A.S.-problem än vad jag redan har.... :)
 
D 90 en besvikelse??

Hej Hans
Nästa gång du tänker köper en kamera på nätet. Gå in på en affär och känn och se kameran.
Jag tycker ditt gnäll verkar omoget. Läs instruktionerna till kameran eller med andra ord lär dig kameran och ha sedan synpunkter på denna. Detta gäller också bildbehandlingen.

D 90 är en bra kamera. De flesta kameramärken inom den klassen är ungefär likvärdiga.

Erik
 
"Större o klumpigare...." Men vem har sagt att du var tvungen att köpa den? Köper man såna här grejer så får man väl känna lite på dem innan såklart. Jag skulle exempelvis ALDRIG köpt min Canon 5D Mark II med tillhörande objektiv för 28000 utan att hålla i den, känna på den, se om den passar just mina händer.
 
kör på den du gillar bäst. Pentaxen låter som det som passar dig bäst. D90 är svårt överreklamerad men det får man inte säga för då får man oskyra DXÖ kurvor kastade på sig. vad som är sant kan man alltid diskutera när det gäller smak, men fanns det en god anledning för råd och rön att såga den kameran....
Intressant. Skall man lyssna på dig och rådrön eller 99 % av de största och mest meriterade testarna?
 
Men herregud då får du väl ändå skylla dig själv? Skulle aldrig köpa en kamera utan att ha känt och pillat på den innan...

Jag testar testar aldrig en kamera innan köp. Jag ser med ögonen och inte med händerna som mina barn gör. Jag provkör aldrig en ny bil innan jag köper den, jag provsitter den, det räcker. Däremot läser jag på INNAN jag köper, manualen, tester, hur allt fungerar, vilka val och tillval som finns etc. Jag blir nästan aldrig negativt förvånad eller besviken då jag vet vad jag köper.
 
Jag testar testar aldrig en kamera innan köp. Jag ser med ögonen och inte med händerna som mina barn gör. Jag provkör aldrig en ny bil innan jag köper den, jag provsitter den, det räcker. Däremot läser jag på INNAN jag köper, manualen, tester, hur allt fungerar, vilka val och tillval som finns etc. Jag blir nästan aldrig negativt förvånad eller besviken då jag vet vad jag köper.

Just i detta fallet är det ju storleken och vikten du klagat på, så du kanske har lite att lära av dina barn hur man testar. Det är otroligt svårt att föreställa sig storlek och vikt annars.
Nikon och Canon ligger efter dom andra i "häftiga" funktioner, där är säkert Pentax bättre. Om du köper en sony compact kommer du få ännu flera av dessa och den är ännu mindre också.

Nikon och Canon har huvudfokus på bildkvalitet fast den verkar du inte ens ha jämfört, så jag antar att den inte är så viktig för dig.

Den Nikon som skulle passa dig bäst är förmodligen P100, så sälj D90n och köp en P100.

/Karl
 
Jag testar testar aldrig en kamera innan köp. Jag ser med ögonen och inte med händerna som mina barn gör. Jag provkör aldrig en ny bil innan jag köper den, jag provsitter den, det räcker. Däremot läser jag på INNAN jag köper, manualen, tester, hur allt fungerar, vilka val och tillval som finns etc. Jag blir nästan aldrig negativt förvånad eller besviken då jag vet vad jag köper.
Nu skojar du med oss, va?
 
Jag provkör aldrig en ny bil innan jag köper den, jag provsitter den, det räcker.

Åker du limo? Skämt åsido ...alla är vi olika. Det beror väl kanske lite på i vilket segment vi rör oss i...kamera kan jag tänka mig köpa osynad eftersom jag oftast vet vad jag vill ha och, liksom du, förlitar mig på tester och den allmänna uppfattningen - men då är det kanske 25-30.000...en bil för X antal hundra tusen ...oavsett om man vet att bilen är enastående så hade åtminstone jag fått ångest av att inte provkört innan. Men som sagt...man är ju olika.
 
Det är visst känsligt att kritisera Nikon

Just i detta fallet är det ju storleken och vikten du klagat på, så du kanske har lite att lära av dina barn hur man testar. Det är otroligt svårt att föreställa sig storlek och vikt annars.
Nikon och Canon ligger efter dom andra i "häftiga" funktioner, där är säkert Pentax bättre. Om du köper en sony compact kommer du få ännu flera av dessa och den är ännu mindre också.

Nikon och Canon har huvudfokus på bildkvalitet fast den verkar du inte ens ha jämfört, så jag antar att den inte är så viktig för dig.

Den Nikon som skulle passa dig bäst är förmodligen P100, så sälj D90n och köp en P100.

/Karl

Jag är i första hand intresserad av ta fina fotografier. Det kanske är jobbigt för dig att höra att Pentax k-x tar väldigt fina bilder och dessutom kan dubbelexponera på ett väldigt smidigt sätt. Menar du att du sitter och jämför bildkvaliteten mellan olika kameramärken, när hinner du fota. Jag fårstår inte varför det är så viktigt att vara så märkeslojal. Just nu lutar det åt att jag kommer behålla både k-xn och Nikonen, båda är bra men på olika saker.

Hans
 
Hej Hans
Nästa gång du tänker köper en kamera på nätet. Gå in på en affär och känn och se kameran.
Jag tycker ditt gnäll verkar omoget. Läs instruktionerna till kameran eller med andra ord lär dig kameran och ha sedan synpunkter på denna. Detta gäller också bildbehandlingen.

D 90 är en bra kamera. De flesta kameramärken inom den klassen är ungefär likvärdiga.

Erik

Jag läste allt på en hel del innan, läste på nätet att det gick att dubbelexponera. Sen så vet jag såklart att det är bra att pröve kameran innan men köper den. Men saken är den att jag köpte D90:n på e-bay. Jag har inte riktigt ekonomin för att köpa kamera i butik där man kan pröva den. Jag är interiktigt så fräck att jag går till Scandinavian Photo, prövar en 8000 kronors kamera och sedan säger att jag köper den på e-bay.

Hans
 
Du pratar väldigt mycket om den här dubbelexponeringen. Vad exakt, hur, vad o varför är det du dubbelexponerar och varför är den så fantastisk på Pentaxen?
 
Du pratar väldigt mycket om den här dubbelexponeringen. Vad exakt, hur, vad o varför är det du dubbelexponerar och varför är den så fantastisk på Pentaxen?
Jo jag vet, jag har snöat in på det här med dubbelexponeringar. Det fantastiska när man dubbelexponerar med Pentaxen är att när första exponeringen gjorts i live view framträder denna bild som en svag spökbild i displayen, samtidigt som man använder live viewn för att ta nästa exponering. På så sätt är det väldigt lätt att göra hyffsat exakta kompositioner. På D90 går live viewn inte att använda alls vid dubbelexponering. I alla fall så har jag inte hittat någon sådan funktion. Men min manual är bara på tyska så om du har tillgång till svensk manual så får du gärna upplysa mig om vad som står om dubbelexponering där.
 
Jag köpte min EOS 7D inför en resa och då jag beställde fanns inget ex. att titta eller känna på och inga tester fanns heller att läsa. Någon besvikelse blev det inte utan mer det motsatta, så vist kan man köpa osett om man har förtroende för varan ifråga.
Det är f.ö. smått löjligt med alla överkänsliga Nikonister så fort någon har något kritiskt mot någon modell och tycker någon annan tillverkare gjort något bättre i något avseende. Dubbelexponering tyckte jag var kul med min gamla Konica T3, men den möjligheten fanns inte i mina senare FT1 och inte heller i mina Canon, jag kan nog sakna det och som det enl. trådskaparen fung. i Pentax vore det inte så dumt, men det går ju också att göra det i datorn med ett bra fotoprogram. Får väl önska Pentax lycka till, det är nog för lite med bara ett eller ett par märken på marknaden.
 
Måste hålla med om att Livefunktionen på Nikon är lite konstig. Först tar man bilden, det smattrar och har sig och sen ska man hålla inne knappen och rör man den så åker spegeln upp och ner. Fattar ingenting, kanske har någon en förklaring till varför LV funktionen är så skum?
 
Jag är i första hand intresserad av ta fina fotografier. Det kanske är jobbigt för dig att höra att Pentax k-x tar väldigt fina bilder och dessutom kan dubbelexponera på ett väldigt smidigt sätt. Menar du att du sitter och jämför bildkvaliteten mellan olika kameramärken, när hinner du fota. Jag fårstår inte varför det är så viktigt att vara så märkeslojal. Just nu lutar det åt att jag kommer behålla både k-xn och Nikonen, båda är bra men på olika saker.

Hans

Jag har inget emot att någon kritiserar Nikon, men att köpa en kamera och sedan klaga på vikt och storlek och tro att alla kameror har samma dubbelexponeringsfunktion tycker jag är lite märkligt.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.