Annons

D90: en besvikelse!

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste hålla med om att Livefunktionen på Nikon är lite konstig. Först tar man bilden, det smattrar och har sig och sen ska man hålla inne knappen och rör man den så åker spegeln upp och ner. Fattar ingenting, kanske har någon en förklaring till varför LV funktionen är så skum?

För att man skall kunna dra fördel av den snabba autofokusen. Nikon har två lägen i Liveview, ett för frihand där kameran använder fasautofokusen (snabb) och måste då fälla upp spegeln. Det andra heter stativ och då används kontrastautofokus från sensorn, dvs spegeln far inte hit och dit, men autofokusen blir då långsam.

/Karl
 
Om dubbelexponering är så viktigt, varför inte bara slå på höghastighetsseriebildtagning samt bracketing och skjuta av två-tre bilder på raken?
 
Jag glölmde förut att multiexponering (med upp till nio exp.) gick med mina analoga Canon. Med film var det svårt att i efterhand fixa detta som nu lätt går i datorn, men jag tycker nog Pentax system är ganska smart och underlättar om man nu tycker det är kul att göra sådana bilder, och det fär man väl tycka. Att ta seriebilder är en helt annan sak.
 
Om dubbelexponering är så viktigt, varför inte bara slå på höghastighetsseriebildtagning samt bracketing och skjuta av två-tre bilder på raken?

..och som förtydligande menar jag förstås att man slår ihop dessa bilder efteråt, antingen med funktionen "Bildöverlägg" i kamerans redigeringsmeny, eller i datorn. Jag reagerade i ett tidigare inlägg på att det fanns nån "skuggbild" i Pentaxen som man skulle matcha med nya bilden, vilket jag inte kan tänka mig funkar nåt vidare om man inte har kameran på stativ (vilket klart är att föredra i vilket fall som helst om man ska slå ihop bilder). Tror att det funkar bättre att skjuta av två bilder i serie än med hjälp av en skuggbild om man gör det här på fri hand eller med bara en monopod som stöd.
 
..och som förtydligande menar jag förstås att man slår ihop dessa bilder efteråt, antingen med funktionen "Bildöverlägg" i kamerans redigeringsmeny, eller i datorn. Jag reagerade i ett tidigare inlägg på att det fanns nån "skuggbild" i Pentaxen som man skulle matcha med nya bilden, vilket jag inte kan tänka mig funkar nåt vidare om man inte har kameran på stativ (vilket klart är att föredra i vilket fall som helst om man ska slå ihop bilder). Tror att det funkar bättre att skjuta av två bilder i serie än med hjälp av en skuggbild om man gör det här på fri hand eller med bara en monopod som stöd.
Du har nog missuppfattat vad det hela handlar om. I detta fall används dubbelexponering för att lägga ihop två helt olika motiv till en bild och då har man stor hjälp av att man ser båda motiven när man komponerar bilden.
 
Jag har ju inte provat Pentaxen men jag tror du blandar ihop två saker, HDR och dubbel/multiexponering. För HDR så stämmer ju det du skriver men för dubbel/multiexponering är det väl mer frågan om att komponera ihop olika motiv. Om jag inte mins fel har väl Pentaxen också en HDR-funktion inbyggd. HDR-tekniken kunde ju inte tillämpas med film men väl dubbel/multiexponering. Ni som har o kan Pentax får väl rätta mig om jag har fel.
 
Jag har ju inte provat Pentaxen men jag tror du blandar ihop två saker, HDR och dubbel/multiexponering. För HDR så stämmer ju det du skriver men för dubbel/multiexponering är det väl mer frågan om att komponera ihop olika motiv. Om jag inte mins fel har väl Pentaxen också en HDR-funktion inbyggd. HDR-tekniken kunde ju inte tillämpas med film men väl dubbel/multiexponering. Ni som har o kan Pentax får väl rätta mig om jag har fel.

Okej, jo jag blandade ihop begreppen. Men funktionen "Bildöverlägg" ska väl funka för det? Åtminstone om man fotar i raw. Jag provade slå ihop två råbilder igår, och fick en ny råfil som resultat. Spökbild får man inte, men har man koll på hur den första bilden blev så ska det väl inte vara ett oöverkomligt problem...?
 
Nikon har satsat en hel del på redigeringsmöjligheter direkt i kamerorna, vilket inte Canon gjort. Jag är lite frågande: funkar det? Skärmen är ju ganska liten, går det att få resultat som håller även i större format? Halvmesyrer är det ofta bättre att vara utan. Att pressfotografer har nytta av funktionen kan jag nog tänka, men i övrigt? och en sån sak som 72 bilder samtidigt på den lilla skärmen, vad ska man med det till? Jag tycker det är tillräckligt svårt att få till det i den betydligt större datorskärmen, men man behöver ju inte använda alla möjligheter, och inskränker de inte på annat eller kostar en massa gör de ju ingen skada. Alla olika konstruktioner är ju kompromisser av olika slag, vad man än väljer kan man inte få allt, det kommer alltid att finnas grönare grässtrån på andra sidan staketen.
 
Nikon har satsat en hel del på redigeringsmöjligheter direkt i kamerorna, vilket inte Canon gjort. Jag är lite frågande: funkar det? Skärmen är ju ganska liten, går det att få resultat som håller även i större format? Halvmesyrer är det ofta bättre att vara utan. Att pressfotografer har nytta av funktionen kan jag nog tänka, men i övrigt? och en sån sak som 72 bilder samtidigt på den lilla skärmen, vad ska man med det till? Jag tycker det är tillräckligt svårt att få till det i den betydligt större datorskärmen, men man behöver ju inte använda alla möjligheter, och inskränker de inte på annat eller kostar en massa gör de ju ingen skada. Alla olika konstruktioner är ju kompromisser av olika slag, vad man än väljer kan man inte få allt, det kommer alltid att finnas grönare grässtrån på andra sidan staketen.

Redigeringsmöjligheterna på D90 ser jag nog ändå som ganska begränsade. Några bra funktioner finns, men det är inget jag använder mig av regelbundet. Det är bekvämare att fixa bilder i datorn. Det är endast då jag inte på en viss tid har möjlighet att tanka över bilder från kameran till datorn som jag kan börja fixa lite bilder direkt i kameran, mest för skojs skull och som tidsfördriv.

Funktionen att kunna se 72 bilder samtidigt på skärmen är jättebra om man har flera hundra bilder på minneskortet och vill få en överblick över bilderna och bläddra fram en enskild bild snabbt. Jag använder den överblicksvyn väldigt ofta på min D90.
 
Nikon har satsat en hel del på redigeringsmöjligheter direkt i kamerorna, vilket inte Canon gjort. Jag är lite frågande: funkar det? Skärmen är ju ganska liten, går det att få resultat som håller även i större format?

Det fungerar helt underbart bra för en glad amatör som varken har tid, lust eller ork att sitta och fippla i datorn.
Med kameran i knät kan jag sitta och leka med ungarna samtidigt som jag beskär en bild eller gör den svart vit eller något annat! När jag är färdig och tankar över i datorn har jag både orginalbilden och mina nya kopior...

Tycker att resultatet blir underbart bra!
Men som sagt jag är en glad amatör med inte kraven på resultat som första prioritet utan att få riktigt bra familjebilder.
Tror att dessa funktioner uppfyller de flesta normala användares krav.

Och att det är svårt att se på skärmen tycker jag inte...
 
Kul och intressant med andras erfarenheter, vi är ju olika med olika vanor och behov så det är ju bra att det finns kameror med olika funktioner som passa för oss olika användare. Men konkurensen gör att produkterna blir allt mer lika, bra eller dåligt kan man tycka olika om. En del funktioner hos andra märken än det egna vill man gärna ha medan andra inte är intressanta o sen finns det sånt som ingen har någon optimal lösning på ännu. Jag är en gammal diafotograf och är van att allt måste vara klart innan bilden tas efteråt återstod endast att rama bilden eller att kasta den, nu finns stora möjligheter i efterskott. Jag vill nog göra redigeringen i datorn med bättre skärm och bättre möjligheter i övrigt och enklare ockå vill jag påstå, men alla har ju inte dator eller av andra skäl inte kan använda den, så det är väl bra att funktionen finns i kameran, och jag tror nog det blir standard i de flesta kameror framöver.
Jag brukar tanka över bilderna till datorn och samtidigt säkerhetskopiera ganska omgående, och har inte bilderna kvar på minneskortet sen så jag har inga större behov av att bläddra och sortera i kameran, men vill jag göra det så går det ju smidigt ändå i mina EOS. Ett problem är ju att det inte blir av att visa bilderna så ofta, så att använda kameran eller kanske kameramobilen är ett sätt som nog passa för många i vardagen. Med diabilder var det mer omständigt, nu är det mycket smidigare med många alternativ. En fara att endast använda kameran till allt är ju att det är lätt hänt att man förlorar alla bilder vid ett tekniskt eller handhavandefel.
 
Men som sagt jag är en glad amatör med inte kraven på resultat som första prioritet utan att få riktigt bra familjebilder.
Tror att dessa funktioner uppfyller de flesta normala användares krav.

Och att det är svårt att se på skärmen tycker jag inte...

Jag tror nog även många pressfotografer har krav på redigeringsmöjligheter direkt i kameran. I en tid då bilder skall ut i samma ögonblick som dom tas i stort sett så underlättar det enormt. Skugglättning, färgbalansering med RGB histogram etc är gjort på ett kick och kan få en bild klar för omedelbar publicering där innehållet är viktigare än total kvalité. Jag tror vi kommer få se betydligt mer avancerad redigering i kamerorna framöver...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.