Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D90 eller D7000?

Rajala är ju ett finländskt företag. I deras finska webbutik kostar D90 650 EUR, dvs ännu billigare än i den svenska butiken. Med 18-105 blir det 900 EUR. Scandinavian tar, vad jag kan se, 9700 SEK för samma paket.

De flesta finländska företag skickar ändå inte till Åland - t ex Pixmania och liknande gör inte det, inte heller Cyberphoto så vitt jag vet.
 
De flesta finländska företag skickar ändå inte till Åland - t ex Pixmania och liknande gör inte det, inte heller Cyberphoto så vitt jag vet.
Pixmania är, såvitt jag vet, ett franskt företag. Cyberphoto är ett svenskt. Att finska företag inte levererar till Åland låter konstigt, men Åland är ju lite speciellt...
 
cyberphoto skickar till åland. momsfritt dessutom. även scandinavian photo gör det.

Scandinavian photo beställde jag från imorse men har bett dem om hjälp att avbryta beställningen då det blev alldeles för mycket krångel, dock har de gett en sjutusans service. Är du säker på Cyberphoto, skickar de verkligen momsfritt till Åland? Låter lite skumt.
 
35 1,8 ligger faktiskt i köpkorgen den också, så den fullständiga beställningen blev D90 + 18-105, 35 1,8 och ett UV-filter.


Dock är jag ju inte alls bekant med filter och visste inte riktigt om det spelade någon roll hur många mm själva filtret låg på - 52mm tror jag att det var, och jag får väl bara hoppas på att den passar på de objektiv jag har valt? Annars kostade det bara typ 160 kr, så om det inte passar var det inte världens största ekonomiska förlust ;)

Du ska ha ett filter med 67mm för att det ska passa på ditt 18-105 :))
 
Om det inte redan är försent så kolla in Camerau.nl, de måste vara allra billigast på D90 just nu. Jag köpte min därifrån för ett par veckor sedan. Ca 7600 SEK för D90 m 18-105 inkl frakt. och de har sänkt priset ytterligare litet sedan dess. De har den dessutom i lager, vilket inte alla har.

/Martin
 
Om det inte redan är försent så kolla in Camerau.nl, de måste vara allra billigast på D90 just nu. Jag köpte min därifrån för ett par veckor sedan. Ca 7600 SEK för D90 m 18-105 inkl frakt. och de har sänkt priset ytterligare litet sedan dess. De har den dessutom i lager, vilket inte alla har.

/Martin

Ah, men skickar de till Åland? Det är huvudfrågan :)
 
Du kommer troligtvis att bli jättenöjd med Nikon D90. Jag köpte den när den lanserades och har således haft den i ca 2 år och den har hängt med i vått och torrt. För mig har den fungerat kanon och jag "trivs" jättebra med den.
Det är ju givetvis, som många har påpekat tidigare i tråden, mycket en fråga om vad man trivs med. Det finns Volvo- och Saab människor, Canon- och Nikon vänner etc. Så är det bara. Vad som är bäst för den ena kanske inte funkar för den andra. Som tur är så är ju utbudet enormt och det finns förmodligen kameror för alla. De modeller som avhandlats i tråden är ju alla mycket bra redskap och har man skaffat någon av dessa så är det nog mer upp till fotografen hur man lyckas.

Själv kommer jag att komplettera min utrustning med ett D7000-hus. Specarna är ju fantastiska och jag är övertygad om att denna kamera med råge kommer att tillfredsställa mina, och de flesta amatörers, behov! Jag har grundat mina val av kameror på att foto är ett av mina huvudsakliga intressen och att jag vill utvecklas med utrustningen. Du beskrev att du mest har intresse för "vardagsfoto" och att du inte har några specialnischer inom foto. Grattis! Din D90 kommer att räcka långt!

Lycka till!
//Per
 
Tror att du kommer att ångra dej om du köper en D90 nu när D7000 kommer ut
D7000 verkar ha bättre ISO/brusegenskaper samt mycket bättre filmfunktion samt lite robustare men ändå inte större och tyngre. En kanonkamera tror jag den blir.
 
Tror att du kommer att ångra dej om du köper en D90 nu när D7000 kommer ut
D7000 verkar ha bättre ISO/brusegenskaper samt mycket bättre filmfunktion samt lite robustare men ändå inte större och tyngre. En kanonkamera tror jag den blir.
Hur är D300s i jämförelse med D7000? Den kostar hos cameranu.nl 10€ mindre än D7000, alltså 10 487. Det måste väl vara ett pangpris? I Sverige går den på 12 990.
 
Fast det är väl en prisfråga, delvis? Ett D90 hus kostar 599Euro, D700 1149 Euro (Cameranu anger 5 nov som säljstart). På de priserna tillkommer frakt och, om man betalar med kreditkort, 2%.

Ser inte varför Cameranu inte skulle leverera till Åland, de skriver "resten av Europa" , men det är väl bara att skicka ett mail och fråga, de svarar på engelska.

/Martin
 
Hur är D300s i jämförelse med D7000? Den kostar hos cameranu.nl 10€ mindre än D7000, alltså 10 487. Det måste väl vara ett pangpris? I Sverige går den på 12 990.
D300s har mer proffskänsla samt har mer rattar/knappar så man slipper gå in i menyn å fippla och tyngre, hus helt i magnesium tror jag, tar CF kort
D7000 har bättre upplösning, bättre ISO/brus egenskaper, låter mindre i slutaren, är mindre, tar dubbla SD kort , bättre filmning med nån form av AF, några år modernare.
Slutsats::
Själva bilderna blir nog bättre med en D7000 men D300s känns proffsigare att handha
 
Fick hem D90'n och samtliga objektiv jag beställt igår, fick tyvärr inte möjlighet att testa den, då jag inte hann köpa ett minneskort förrän idag. Nu har jag provknäppt ett par bilder och är alldeles exalterad, det är en sån fantastisk känsla!

Jag tror det handlar mycket om preferens. Jag fick aldrig bra grundbilder med min Canon för min passion för Canon var inte tillräcklig, då spelar det ingen roll hur duktig eller oduktig man är. Nu känner jag mig helnöjd och längtar efter att få utvecklas!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.