Jag antar att avancerad autofokus är något jag skulle behöva som mest om jag var mer inne på actionbilder, eller har jag fel?
Bra autofokus är en oerhörd hjälp vid till exempel actionfoto, sport eller alla gånger man fotograferar rörliga motiv av något slag i svagt ljus. Sedan finns det en helt annan grupp fotografer som faktiskt har mycket bra nytta av en snabb och bra AF: småbarnsföräldrar Barn rör sig visserligen inte lika snabbt som vindsurfare eller mountainbikecyklister, men i gengäld fotograferar man dem på mycket kortare avstånd vilket gör livet svårare för ett autofokusen.
Bland det svåraste jag fotograferat ur fokussynpunkt är faktiskt agility: små (jämfört med hockeyspelare) hundar som far runt som glada galningar längs hinderbanor och som byter riktning och hastighet när man själv och hundföraren minst anar det.
För det jag fotar, som jag nämnde tidigare, är mestadels vardagssituationer, vänner, uteliv, inneliv, vädret och porträtt av både mig själv och vänner. Då borde väl D90 fungera bättre för det ändamålet?
Bättre vet jag inte ... Men i alla fall i stort sett lika bra. Där en D7000 möjligen borde lyckas bättre för det du räknar upp är när ljust är svagt - då vinner man oftast en hel del på fler fokuspunkter (som den har). men jag tror som sagt att för dig så spelar valet mellan D90 och D7000 inte så stor roll - jag skulle nog fundera mer på objektiv. Och med tanke på vad du verkar vilja fotografera så skulle jag till exempel varmt rekommendera Nikons 35/1,8.