Annons

d90/d5000

Produkter
(logga in för att koppla)

Bingo

Medlem
Hej.

Skall till att handla min första systemkamera och har en förhoppningsvis enkel fråga till någon som sitter på erfarenheter av dessa båda kameror.
Jag är på det klara med att jag skall ha en d90 alt. en d5000.
Vi kan glömma prisskillnaden.
Det jag undrar är, om det finns någon vettig anledning för mig som nybörjare med ambitioner att köpa en d5000 istället för en d90 för att få enkelheten och pedagogiken som finns i d5000, eller om det bara är att slå till på en d90?
 
Om din oro gäller att lära sig kameran och att lära sig att fotografera och inte kamerans funktioner, pris osv så ser jag ingen anledning att hålla sig borta från D90. Den kunskap man eventuellt snappar upp via guider osv i kameran går enkelt att snappa upp på andra ställen. Man kan köpa nån liten bok att ha med sig eller läsa på nätet eller... Grundprinciperna är eg ganska enkla, även om det kan kännas som mycket att tänka på i början.
 
De flesta kameror har helautomatiska lägen om så behövs, så det är ingen fara att köpa en mer avancerad kamera. Jag brukar ge rådet att gå till biblioteket och låna en bok där man förklarar hur bländare och slutartid påverkar resultatet för att få bilden som man vill ha den. Boken behöver inte alls handla om digital spegelreflex, det går lika bra med en äldre bok. Det är bara hoppa över biten som handlar om själva filmen.

/Gunnar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.