Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800E vs D800 testbilder – Visar ingen moiré

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar hur som helst vara en grym kamera. Klämde lite på en på Scandinavian. Och skitbra av Nikon att de erbjuder båda alternativ, med eller utan AA. Känns dock lite spontant att vanliga modellen kommer passa de flesta bäst, medan 800e blir ett lyft för naturfotografer t ex, och där helt klart är i samma liga som mellanformat. Detaljupplösningsförmågan är ju sjukt bra.
Men då ännu roligare att se att vanliga 800 faktiskt inte tappar så väldigt mycket i jämförelse. Synbart, ja absolut. Men i de flesta fall inte av någon stor betydelse i min mening. Oj vad jag vill ha en D800 :)
Schyst av trådstartaren att lägga upp dessa bilder. De har gjort det enkelt för mig att välja, för det fall att jag skulle ha råd snart någon gång :)

Snart kanske det kommer AA filter som är kraftigare i mitten där objektiven är skarpare, och svagare ut mot kanterna där objektiven nästan alltid är mindre skarpa. På så vis skulle man kunna får en generellt skarpare bild för det mesta också ut mot kanterna, utan att man riskerar moiré för den sakens skull :)

På min skärm (PVA) panel, ser jag väldigt tydligt att spjälorna i framför allt fösta bilden, och framför allt de mot blå himmel, är färgade. En rosa, en grön, en lilla, 2 rosa osv. På andra bilden har problemet reducerats så att man nätt och jämnt kan ana det i 100%. Men knappast så det har någon relevans. Lägger man på skärpa som i sista bilden förstärks färgfelen, och kommer upp i ca 50% av mängden från första bilden.

Min slutsats är nog att om man håller på med mest natur som snubbarna på luminous-landscape, så skulle jag själv valt 800e, men för min typ av foto med massor av stad, byggnader och människor (med kläder som alltid mer eller mindre kan ge moiré, antingen bara pga strukturen i tyget, eller pga mönster), så känns det som att 800e vore döfött.

Tycker ändå det verkar som att vanliga 800 har ett relativt svagt AA filter. Tycker faktiskt inte det tar så mycket av skärpan. Kanske därför det går att provocera fram lite moiré också i 800 bilderna. Just därför som jag för egen del nog skulle valt vanliga 800.

Hos mig syns det också tydligt både på min IPS (HP) och en TN (LG).

Vi är nu nere på pixelnivå och även om en sensor har i stor sett lika många ljusmätare som pixlar i slutresultatet så är varje pixel bara en färg. Så i detta fallet hamnar pinnarna i staketet med högsta sannolikhet över ljusmätare som ser just den färgen.

Ponera att vi har ett svart papper med en en pixel stor vit prick. Den vita pricken få färgen som den ljusmätaren ser som ljuset från den vita pricken träffar. Dvs bilden kommer vara svart med och alla pixlar som sätts samman med ljuset från den ljusmätaren kommer få färgen som den ljusmätaren ser. Hur många pixlar det blir beror på vilken bayerinterpolering som används.

När man är nere på så små pixeldetaljer kan man faktiskt inte lita på färgen från sensorer som jobbar som dagens sensorer.

Tittar man däremot på D800 som har ett filter som försöker sprida ljuset lite runt så får man å andra sidan effekter som att pinnarna blir färgade av bakgrunden som i detta fallet.

/Karl

Det är inte CA som gör att spjälorna får gröna och magenta toner? Jag får liknande fenomen i trädtoppar på min D300 om jag inte använder justering för CA.

Lite lustigt är det att färgen är på varannan pinne. magenta, grön, magenta, grön osv.

Nej det är definitivt inte CA. Däremot är det så att just DEN HÄR typen av en-pixel breda linjer "täcks över" till viss del om man använder t.ex "de-fringe" på highlight edges osv. Luminansfelet blir man dock aldrig av med.

Aneldningen till att färgfelen blir magenta / cyan är att vissa linjer går över R-G-R-G-R-G-R-G och andra linjer går över B-G-B-G-B-G-B-G. I vissa linjer saknas det alltså fullständigt information om verkligheten, en färgkanal är inte med och spelar. Med ett tillräckligt skarpt objektiv är det inte ens på spelplanen vid vissa tillfällen.

Nu är jag på ordinarie datorn och kan dra upp de redan croppade bilderna ordentligt och då ser jag färgskiftningarna tydligt. Men, om man måste dra upp bilden till dessa otroliga nivåer, är det någonting att över huvud taget nämna. Jan menar, om jag tagit bilden med min D300 hade den inte vid motsvarande "förstoring" sett minst lika illa ut?
JB

Nu är jag på ordinarie datorn och kan dra upp de redan croppade bilderna ordentligt och då ser jag färgskiftningarna tydligt. Men, om man måste dra upp bilden till dessa otroliga nivåer, är det någonting att över huvud taget nämna. Jan menar, om jag tagit bilden med min D300 hade den inte vid motsvarande "förstoring" sett minst lika illa ut?
JB

Jag ser det klart och tydligt utan att förstora bilderna, men jag antar att det är 100%-crop utsnitt. Mitt största problem med detta är dock att staketen är 2-3 pixlar breda, så det borde inte vara så tydligt som det är.

/Karl

Nu har jag inte läst inläggen här på flera dagar men det är nog delade meningar som det var redan i början av tråden.

Alla fall så har vi även proffs nu som kommer ut med moiré tester som tycker som jag att det är icke existerande eller så löjligt små och få att det inte finns någon anledning att bry sig i princip. Även som jag tycker de att kvaliteten i skärpa mellan de båda är markant och påtagligt.
Men, som jag märkt i denna tråd så har dom fått uppleva samma att vissa verkar tycka att skärpe skillnad i princip inte finns och att moiré är tydlig. Festligt hur olika vi människor kan se saker. Klart är att man aldrig ska lita på vad andra ser.

Här är en känd naturfotograf som visar tester med båda kamerorna som han nyligen köpt.
Michael Reichmann heter han och driver bl.a. Luminose Landscape. Kul detalj är att han använder samma makro som jag också :)
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/nikon_d800_d800e_first_comparison.shtml

Hur som helst är jag glad att jag inte lyssnade för mycket på all "expertis" som varnade för D800E.

...
Men, som jag märkt i denna tråd så har dom fått uppleva samma att vissa verkar tycka att skärpe skillnad i princip inte finns och att moiré är tydlig. Festligt hur olika vi människor kan se saker. Klart är att man aldrig ska lita på vad andra ser.
...
Men eftersom vi ska visa våra bilder för andra människor så blir det lik förbaskat en huvudvärk för fotografen, vem vet vad de ser i våra bilder?
Å andra sidan, om man kan se vad motivet föreställer så kanske man är hemma, då får man i stället oroa sig för att bli ifrågasatt om varför man plåtat det man plåtat. -Det ska f-n vara fotograf idag...

Nu har jag inte läst inläggen här på flera dagar men det är nog delade meningar som det var redan i början av tråden.

Alla fall så har vi även proffs nu som kommer ut med moiré tester som tycker som jag att det är icke existerande eller så löjligt små och få att det inte finns någon anledning att bry sig i princip. Även som jag tycker de att kvaliteten i skärpa mellan de båda är markant och påtagligt.

Här är en känd naturfotograf som visar tester med båda kamerorna som han nyligen köpt.
Michael Reichmann heter han och driver bl.a. Luminose Landscape. Kul detalj är att han använder samma makro som jag också :)
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/nikon_d800_d800e_first_comparison.shtml

Hur som helst är jag glad att jag inte lyssnade för mycket på all "expertis" som varnade för D800E.

Jag blev förvånad när man inte såg moire i hans exempel bilder när man sett det på andra. Oavsett skärpemässigt så är jag nöjd med D800 om jag använder en bra optik på kameran o jag kommer avvakta o se lite fler tester innan jag kanske även köper D800 e. Hade jag varit renodlad naturfotograf så hade jag köpt den utan att tveka men jag kör mest interiör o där tror jag att man kan få problem med D800 e men om det är så lär det visa sig. Annars så lär vi se ett gäng D800 säljas begagnade lite längre fram ;-)
även på luminous-landscape varnade (experterna) för D800 e o sa att den kameran inte var lämplig för arkitektur,mode o bröllop.

Jag blev förvånad när man inte såg moire i hans exempel bilder när man sett det på andra. Oavsett skärpemässigt så är jag nöjd med D800 om jag använder en bra optik på kameran o jag kommer avvakta o se lite fler tester innan jag kanske även köper D800 e.
"Förvånad" är inte ordet jag skulle välja, Ove... :)
Michael Reichman måste vara den sämste "moiré-letare" jag stött på.

Tog en sväng ute på stan idag, med ett 50/1,4 nedbländat till f5,6. Efter att snabbt ha bläddrat igenom det 60-tal bilder jag tog, så kan jag utan svårighet plocka ut 5-6 bilder med tydlig färgmoiré i nedrullade persienner, en bild där en stor yta korrugerad plåt är förändrad både i färg och mönster, en bild där en svart text på vit bakgrund ser ut att vara i fyrfärg, samt ett par balkongräcken där stagen ser lite lätt "hackiga och onaturliga" ut. Till detta kan läggas ett par fall, där moirén "är på gränsen" att framträda, i t.ex. persienner.

Nu skall jag också säga, att de flesta av ovanstående fall är ganska "milda" och inte så väldigt framträdande i mindre format. Samtidigt är det illa nog, för att t.ex. en betalande kund eller stockfoto-inspektör skall klaga. Och för den som inte redan vet: jag fotograferar med en D800, så man undrar ju stilla hur mina bilder sett ut, tagna med en D800E?

Ta detta som ett praktiskt och verkligt prov på hur moiré-problemet kan te sig vid fotografering i en helt vanlig svensk innerstadsmiljö. I övrigt håller jag med Ove: för min typ av fotografering behöver jag inte mer skärpa än vad D800 ger mig, om det innebär att jag behöver betala med ett ökat moiré-problem.

"Förvånad" är inte ordet jag skulle välja, Ove... :)
Michael Reichman måste vara den sämste "moiré-letare" jag stött på.

Tog en sväng ute på stan idag, med ett 50/1,4 nedbländat till f5,6. Efter att snabbt ha bläddrat igenom det 60-tal bilder jag tog, så kan jag utan svårighet plocka ut 5-6 bilder med tydlig färgmoiré i nedrullade persienner, en bild där en stor yta korrugerad plåt är förändrad både i färg och mönster, en bild där en svart text på vit bakgrund ser ut att vara i fyrfärg, samt ett par balkongräcken där stagen ser lite lätt "hackiga och onaturliga" ut. Till detta kan läggas ett par fall, där moirén "är på gränsen" att framträda, i t.ex. persienner.

Nu skall jag också säga, att de flesta av ovanstående fall är ganska "milda" och inte så väldigt framträdande i mindre format. Samtidigt är det illa nog, för att t.ex. en betalande kund eller stockfoto-inspektör skall klaga. Och för den som inte redan vet: jag fotograferar med en D800, så man undrar ju stilla hur mina bilder sett ut, tagna med en D800E?

Ta detta som ett praktiskt och verkligt prov på hur moiré-problemet kan te sig vid fotografering i en helt vanlig svensk innerstadsmiljö. I övrigt håller jag med Ove: för min typ av fotografering behöver jag inte mer skärpa än vad D800 ger mig, om det innebär att jag behöver betala med ett ökat moiré-problem.

med en skarp glugg så ser det ruskigt bra ut med D800, skönt att vi är överens ;-)
ps har du även D700? märker du att greppet är ännu sämre o att lillfingret har ingen plats. Testade phools 5 o den har betydligt skönare grepp :-( man kan inte få allt

ps har du även D700? märker du att greppet är ännu sämre o att lillfingret har ingen plats. Testade phools 5 o den har betydligt skönare grepp :-( man kan inte få allt
Har inte D700, men lite trångt tycker jag också att det är (som tur är, har jag inte särskilt stora händer/fingrar).

Märkte faktiskt att jag liksom börjat lägga "ringfingerspetsen på lillfingernageln" lite grann, så att lillfingret kan vila i urgröpningen längst ned på greppet. Funkar faktiskt ganska bra. Bara en vanesak.

Jag har ganska små händer, men jag kan inte säga att jag märker någon större skillnad. Eller så var det för länge sedan jag hade en D700 för att händerna ska "minnas"... :)

MR har för länge sedan plockat bort sig själv från kategorin "neutral" testare för min del. Han är så fruktansvärt uppenbar med sina vinklingar när han har en personlig åsikt som han vill föra fram. Och en "tyckare" som man vet med vilje undanhålller eller förstärker fakta beroende på vad han vill att hans rapport ska spegla är inte speciellt trovärdig.

Vilket är synd, för han blandar väldigt bra utförda saker med rena katastrofer.

med en skarp glugg så ser det ruskigt bra ut med D800, skönt att vi är överens ;-)

Kan bara hålla med (tyvärr). Var nyss till den lokala MM-butiken och klämde och kände... Känns som greppet har minskat något på höjden jämfört med D700..?

/K

Hej,
Jag har typ denna diskusison i "Äntligen D800"-tråden men jag hoppar in här ändå då jag sitter i en ganska akut situation.

Jag har idag en D70 och har bestämt mig att köpa en D800 med 24-70, vilket är en gigantisk uppgradering. Jag har väntat på denna kamera i ett antal år då jag 1.) vill ha videomöjligheter för privat bruk, 2.) vill ha Nikon inte Canon då jag kan låna fullframe optik. Detta är även skälet till att jag inte köpt D700.

Jag fotar i huvudsak stadsmiljöer och behöver bra kvalité då jag uppgraderat mina krav. Detta innebär fotografering i både bra och dåliga förutsättningar. Jag är inte proffs men tjänar pengar på mina bilder. Tills nu har jag fotat raw och konverterat dessa, oftast, till B/W med LR/PS och på senare tid experimenterat med "Silver EFX Pro". Nu kommer jag även att öka färgbildsanvändningen betydligt framöver.

D70n har tjänat mig bra men jag behöver verkligen betydligt högre pixeltal då jag oftar skär bilder, från avstånd.

Då jag inte är proffs i den bemärkelse som jag förstår att de flesta här är har jag inte kunskapen att avgöra pros & cons på detaljninivå och måste erkänna att jag inte vet vad ett potentiellt moire-problem med D800E betyder för mig. Jag är ute efter högre pixel och fullframe. Dessutom måste jag erkänna att jag är mycket sugen på en D800.

Detta betyder att det som för Er är stora skillnader jämfört med Er nuvarande utrustning kanske inte har lika stor betydelse för mig, eller så är det så. Detta är min stora utmaning. Jag har dessutom läst allt jag hittat idag om jämförelse mellan D800 och D800E inklusive jämförelsen i länken ovan där författaren hävdar att han inte ser någon moire med D800E.

Då jag aktivt försökt ta reda på när en D800 kan levereras, men utan svar, blev jag mycket förvånad då jag igår hittade en annons på blocket där en affär hade en D800E tillgänglig till försäljning. Jag slog till direkt, utan att riktigt gjort min hemläxa och kollat allt om moire etc. Låg på telefonen och fick kontakt samt köpte en Nikon D800E med leverans i morgon Onsdag, för mig spelar inte prisskillnaden någon roll.

Nu efter att ha tittat runt kan jag konstatera att jag inte är riktigt säker på om D800E är en bra kamera för mig med det jag gör, inkl lite privatfotogradering. Ärligt talat är jag VÄLDIGT förvirrad och vet inte vad jag skall göra. Jag har talat med affären och om jag vill kan jag skicka tillbaka D800E och ställa mig i kö för en D800.

Med tanke på alla kommentarer i denna tråd, samt den andra tråden, vet jag inte riktigt hur jag skall göra. Skicka tillbaka eller behålla? ...speciellt med tanke på vad jag använder kameran till samt att vissa av kommentarera säger att D800 också har moire.

Då jag måste ta beslut i morgon vore jag väldig tacksam om någon vänlig skäl kunde råda mig om jag skall behålla eller skicka tillbaka och vänta på D800.

Med vänliga hälsningar

Uppfattar du inget speciellt problem med din D70 - då tror jag inte att "E"-varianten kommer vara något problem för dig om du tar samma typ av bilder med den. Ett par av Nikons 6MP-modeller (däribland D70) har ganska svaga AA-filter, vilket tillsammans med stora pixlar torde innebära att moire-risken är ungefär samma med D70 som med D800E.

(förutsatt att du använder åtminstone "vettiga" objektiv på D70, samt ofta är noga med skärpa och skakningar osv)

Det man kanske ska tänka över är om den (kanske lilla) risken är värt de extra tusenlapparna, och den enda egentliga situation där jag verkligen kan tycka det är om man ofta ligger på gränsen till att vara upplösningsbegränsad - dvs att man behöver större bildfiler än de man får.

Går du från 6 > 36MP nu kanske det behovet är ganska litet?

Men om du å andra sidan inte står eller faller med att någon enstaka bild då och då blir svårarbetad / går åt skogen så är ju nackdelen utöver priset kanske ganska liten...

Hej,
Tack för den kommentaren. Jag skickade tillbaka D800E, oöppnad, och ställer mig i kö för D800.

Blev osäker när alla kommentarerna om E-modellens "risker" med moire etc. och bestämde mig för att det blir en D800 i stället.

anyway, har ni sett att cyberphoto har lagt upp testbilder på d800e vs d800 på d800e's produktsida? Jag tycker mig se brutal skillnad på vissa saker, mindre skillnad på andra. Kolla exempelvis bilden på däcket. Där hade jag hellre tagit d800e alla dagar i veckan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar