ANNONS
Annons

D800E vs D800 testbilder – Visar ingen moiré

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får ju CNX2 också för dom 3000 spännen. Här i Schweiz verkar det vara 4500kr skillnad mellan modellerna.

/Karl

Visst, men för vissa verkar ju Nikon bara skicka med programmet som plåster på såren, men finner man att (e) är mycket bättre för ens ändamål så är ju priset naturligtvis motiverat.
ska jag vara helt ärlig så är jag ännu liiite kluven, trots att jag har min D800 ; )

/K

Visst, men för vissa verkar ju Nikon bara skicka med programmet som plåster på såren, men finner man att (e) är mycket bättre för ens ändamål så är ju priset naturligtvis motiverat.
ska jag vara helt ärlig så är jag ännu liiite kluven, trots att jag har min D800 ; )

/K

Själv är jag mest avundsjuk på alla som har någon variant av D800. :)

/Karl

Ser den så mycket bättre ut på den biten på D800?

/Karl
Nej, men problemet är vad det är, alldeles oavsett vad du jämför med -- och moireproblemet som sådant blir i alla fall aldrig mindre av att välja D800E i stället för D800. Ofta blir det dock större.

Särskilt då med tanke på att vinsten bara tycks bestå av ett minimalt övertag i skärpa (än mer så, efter utförd bildbehandling).

Nej, men problemet är vad det är, alldeles oavsett vad du jämför med -- och moireproblemet som sådant blir i alla fall aldrig mindre av att välja D800E i stället för D800. Ofta blir det dock större.

Särskilt då med tanke på att vinsten bara tycks bestå av ett minimalt övertag i skärpa (än mer så, efter utförd bildbehandling).

Visst är det så, men moireproblemet verkar vara hanterbart.

I detta fallet så blir resultatet med Capture One bättre med D800E än med D800. Eftersom moiren är borta så borde faktiskt D800E tåla lite mer skärpning än D800-bilden.

Jag håller dock med om att skillnaden inte är stor.

/Karl

När hörde du senast en Leica-ägare gnälla på något? :)
Det kvittar om någon smetat vaselin på objektivet och ägaren glömt sätta i både batteriet och minneskortet - det blir fantastiska bilder iaf! (*host*)

Det är klart att de inte gör! Om man har en Leica kan man "by definition" inte ha några AF-problem eftersom deras kameror inte har någon AF. (Nu kommer Per säkert skriva att det har de visst i sin MF-modell som inga har eller har råd att ha. Men det är bara undantaget som bekräftar regeln.)

Utan AF-problem skulle inte jag heller ha mycket att klaga på. Det har varit mitt allt överskuggande systemproblem ända sedan jag köpte min KM D7D 2005.

Jag har kört bilderna i CNX2 och jag tycker själv att CNX2 lyckades ganska bra. Det stället jag hittade som hade tydligast moire är på linjalen.

Bägge bilderna är skärpta och

Tyckte skärpningen förstörde möjligheten att bedöma bilderna. Så hårt som du grundskärpt bilderna gör jag aldrig. Sedan blev det ju helt sönderskärpt i den bilden som du hade hög moire på.

Stefan

Tyckte skärpningen förstörde möjligheten att bedöma bilderna. Så hårt som du grundskärpt bilderna gör jag aldrig. Sedan blev det ju helt sönderskärpt i den bilden som du hade hög moire på.

Stefan

Jag brukar inte heller skärpa så hårt, det var mer för att visa att det moiren är borta.

/Karl

Jag brukar inte heller skärpa så hårt, det var mer för att visa att det moiren är borta.

/Karl

Alltså, färgfelen har försvunnit ja, men det är fortfarande massa konstiga mönster på linjalen, alltså skulle jag inte kalla det för borta. Sen i vissa av dina bilder så dök det upp massa andra konstiga färgproblem. T ex vid handtaget på borsten så händer det saker.

Alltså, färgfelen har försvunnit ja, men det är fortfarande massa konstiga mönster på linjalen, alltså skulle jag inte kalla det för borta. Sen i vissa av dina bilder så dök det upp massa andra konstiga färgproblem. T ex vid handtaget på borsten så händer det saker.

Titta på bilderna som jeduven lade upp efter att ha kört dom genom Capture One.

/Karl

Krispigheten i siffrorna är väldigt lätt att skärpa in.

Vill man kunna använda argumentet att:
"ett mycket långsammare och mer svårhanterligt råkonverteringsprogram (än ACR/LR eller kamera-jpg) minimererar moire-problemen"
som fördel för E - ja då borde man väl också acceptera argumentet:
"1s extra nerlagt på skärpning ger identisk skärpa, men mindre verkliga bildfel"
-för modellen utan E.

Capture One är mycket bra för detaljering i bilderna, men använder man CO tappar man också mycket fördelar vad det gäller D800-modellernas DR. Programmet är märkbart sämre på att hämta in högdager, och lite sämre på att hämta in skuggor.

Dessutom finns orienteringsfelet i linjalen fortfarande kvar i CO... De streck som borde gå vågrätt i bilden "vänder" och går i stället lodrätt.

Krispigheten i siffrorna är väldigt lätt att skärpa in.

Vill man kunna använda argumentet att:
"ett mycket långsammare och mer svårhanterligt råkonverteringsprogram (än ACR/LR eller kamera-jpg) minimererar moire-problemen"
som fördel för E - ja då borde man väl också acceptera argumentet:
"1s extra nerlagt på skärpning ger identisk skärpa, men mindre verkliga bildfel"
-för modellen utan E.

Jag accepterar extra skärpning på D800-bilden.

Men på 70mm-bilden uppvisar ju D800 knappt någon mm-skala, där är det bara blurr, tveksamt till att det går att skärpa upp.
För att se skillnaden är jag dock inne på 400% och harvar så det är ju verkligen inga stora skillnader vi diskuterar här.

ACR eller LR kommer jag aldrig skaffa, men det har inget med D800 eller D800E att göra.

/Karl

Capture One är mycket bra för detaljering i bilderna, men använder man CO tappar man också mycket fördelar vad det gäller D800-modellernas DR. Programmet är märkbart sämre på att hämta in högdager, och lite sämre på att hämta in skuggor.

Dessutom finns orienteringsfelet i linjalen fortfarande kvar i CO... De streck som borde gå vågrätt i bilden "vänder" och går i stället lodrätt.

Jag tycker att dom fixat Capture One så att programmet är bättre på att hämta in högdagrar i de senaste versionerna (6.4 är den senaste) eller så är det bara inbillning? Jag tycker att färgskiftningarna som kom i inhämtade högdagrar tidigare har försvunnit.

Det är väl "orienteringsfelet" som gör att millimeterstrecken mer eller miondre flyter ihop vid normala betraktningsskalor...

Tittar man i 200% (5 x 3,3 m eller vad det blir på en 100 ppi-skärm - va fan man nu ska de för?..) ser D800E med och utan moare så här från CO med inställningarna 64/4 och lite efterskärpt efter uppskalning. Det syns oxå hur vågräta linjer bryts och blir lodräta...

Bilagor

• _DSC0247 1.jpg
    _DSC0247 1.jpg
    90 KB · Visningar: 251
  • _DSC0247.jpg
    _DSC0247.jpg
    89.3 KB · Visningar: 253
Jag satt och lekte lite med bilden i RawTherapee (RT) igår och där gick det faktiskt att åstakomma en del.

I RT kan man välja bayerinterpolation och dom olika metoderna kunde göra underverk för moiren, ingen lyckades ta bort all moire men olika metoder tog bort moiren på olika ställen. När jag valde RTs metod "dcb" så fick jag fram väldigt mycket information på tumstocken samtidigt som i stort sett all moire försvann där, men samtidigt blev texten på bensinflaskan otroligt nersmutsad med moire.

Det krävs helt säkert en del jobb för att få ut det lilla extra ur D800E men det verkar helt klart vara möjligt att få ut det.

Utsnitten nedan är 200% ur 70mm-bilden. Väldigt lätt skärpta och med dcb bayerinterpolering. Ingen annan moirereducering är gjord.

Jag lade upp en 16-bitars PNG på min Skydrive bland dom andra bilderna.
https://skydrive.live.com/redir.asp...D34774FAAD73B80B!306&authkey=!AJi4wvc34-TfkbE

RawTherapee finns att hämta här för den som vill prova, det är gratis.
http://rawtherapee.com/downloads

Det många har sagt tidigare i tråden är att D800E med alla säkerhet inte är något för den som levererar stora mängder bilder, för det verkar helt klart vara lite pill att få ut det lilla extra ur bilderna.

Har man en D800E och skall leverera många bilder är nog den bästa metoden att köra en moirereduceringsfunktion och sedan skala ner bilden en aning så att dom felaktiga bitarna inte syns.

Samtidigt verkar det vara möjligt att på olika sätt i efterbehandlingen krama några droppar extra ur en D800E-bild och det är möjligt att bli av med moiremissfärgningarna, några av dessa droppar kommer dock inte vara med verkligheten överensstämmande.

Från bilden tagen med D800 med 70mm-objektivet är det förmodligen inte möjligt att få fram några mm-steck. (Visa gärna att jag har fel)

Vilken kamera är bäst, tja underlagen borde finnas i denna tråden för att avgöra det nu. Slutsatserna kommer nog bli högst inviduella men förmodligen oftast D800. Själv har jag inte lyckats bestämma mig än.

/Karl

Bilagor

• D800E_70mm_RT_DCB_1.jpg
    D800E_70mm_RT_DCB_1.jpg
    51 KB · Visningar: 612
  • D800E_70mm_RT_DCB_2.jpg
    D800E_70mm_RT_DCB_2.jpg
    38.6 KB · Visningar: 602
  • D800E_70mm_RT_DCB_3.jpg
    D800E_70mm_RT_DCB_3.jpg
    10.1 KB · Visningar: 607
Vilka fantastiska bilder härovan! Det DÄR resultatet är ju lite som bildvärldens motsvarighet till Ossetrakaviar.

Vilka fantastiska bilder härovan! Det DÄR resultatet är ju lite som bildvärldens motsvarighet till Ossetrakaviar.

Ja det kan man nog säga, men precis Ossetrakaviar inte riktigt är färdigskrivet är dessa inte färdigbearbetade. Bilderna är bara där för att visa vad som är möjligt, det går att bearbeta dom betydligt bättre så blir dom till och med som Osietrakaviar.

/Karl

Och så ännu mer fotografer på min sida och än mer bevis på att det är näst intill omöjligt att skapa moire med D800E.
(jag vet, de där orden "näst" och "intill" kommer vara svårt för "experterna" att läsa)

http://www.youtube.com/watch?v=S0plNkdLkeE&list=UUqpOf_Nl5F4tjwlxOVS6h8A&index=1&feature=plcp

Nu har iSolen och andra uttalade "experter" än mer här att bortförklara och vinkla till sin syn på den jobbiga moirén i D800E och det onödiga i dess existens. Dessa fotografer är väl som alla andra kända fotografer för okunniga och opålitliga, etc, etc.. :)

Det är kul att visa dessa "experter" hur rätt jag (och vissa andra) haft enda från start, fast då utan den kunskap som nu finns om kameran, men som lyckas uppnås med sunt förnuft och erfarenhet och som ofta stagnerar den med för stort tunnelseende i den tekniska sfären.

Roligare än att se videon är att läsa forumets "experter" uttala sig om det.
Ha det så skoj med svaren :)
Och mina älskade trovärdiga "experter", ha det så skoj med mitt inlägg :)

Och så ännu mer fotografer på min sida och än mer bevis på att det är näst intill omöjligt att skapa moire med D800E.
(jag vet, de där orden "näst" och "intill" kommer vara svårt för "experterna" att läsa)

http://www.youtube.com/watch?v=S0plNkdLkeE&list=UUqpOf_Nl5F4tjwlxOVS6h8A&index=1&feature=plcp

Nu har iSolen och andra uttalade "experter" än mer här att bortförklara och vinkla till sin syn på den jobbiga moirén i D800E och det onödiga i dess existens. Dessa fotografer är väl som alla andra kända fotografer för okunniga och opålitliga, etc, etc.. :)

Det är kul att visa dessa "experter" hur rätt jag (och vissa andra) haft enda från start, fast då utan den kunskap som nu finns om kameran, men som lyckas uppnås med sunt förnuft och erfarenhet och som ofta stagnerar den med för stort tunnelseende i den tekniska sfären.

Roligare än att se videon är att läsa forumets "experter" uttala sig om det.
Ha det så skoj med svaren :)
Och mina älskade trovärdiga "experter", ha det så skoj med mitt inlägg :)

Kul för dig! Men jag kan inte låta bli att undra över varför du visar så mycket bitterhet i en så här värdslig fråga?

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar