Annons

D800 El. D800E

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje35

Aktiv medlem
Hej !!
Jag sitter och funderar på vilken som är bäst D800 eller D800E och vilken alraond glugg man ska ha till dessa två kameror??

Jag har Nikon 120/300 och AF 14-24/2,8G ED AF-S och Makro Planar T* 100/2,0 ZF.2 CPU till Nikon ...

Äsch, ta båda vetja!

Av gluggarna du har passar vidvinkeln inte till att få bild över hela sensorn, men den går lika bra att använda som på någon annan kamera. Man får klippa bilden själv. Jag skulle nog komplettera med en ljusstark normal eller vidvinkel med fast brännvidd till att börja med om jag skulle skaffa en FX-kamera.

Välj D800 så sparar du några tusenlappar. Det är ju ändå ingen som ser skillnad på bilderna mellan kamerorna (förutom vid 100%, men sånt räknas inte).

Tror inte jag skulle välja någon av dessa kameror. Dels för att blir filerna så stora att man måste ha en välutrustad dator för att hantera all data (om man fotar i raw) och dels för att de till storleken är mindre än t ex D700, som är lagom i storlek för mig och ligger bra i handen. Finns andra skäl också, har hört att brushanteringen är sämre än hos D700. D4 är väldigt dyr, men har "bara" 16 milj pixlar och det räcker mer än väl, så vad ska man med mer än det dubbla till?

Tror det beror på vilka motiv man fotograferar samt vilka krav man har. Vill man ha det absolut bästa som går att tillgå för att få ut detaljrikedom och har en situation där alla ingående komponenter möjlliggör detta så kan man välja D800E, har man inte det så sparar man några tusenlappar genom att köpa D800 och kan istället lägga de pengarna på en riktigt skarp fast glugg.

Men

Om man bara känner sig trygg om man har det absolut bästa vad gäller detaljrikedom så ska man köpa D800E. Skulle dock säga att för de allra flesta så är AA-filtrets inverkan på skärpan i dagsläget väldigt liten, nu när upplösningen på sensorn ändå är så hög. Det är inte som när D200 kom, där det uppenbart var så att AA-filtret var lite för kraftigt och man var tvungen att efterskärpa ganska kraftigt.

Själv har jag D600 och är jättenöjd med 24mpix och AA-filter.

Tror inte jag skulle välja någon av dessa kameror. Dels för att blir filerna så stora att man måste ha en välutrustad dator för att hantera all data (om man fotar i raw) och dels för att de till storleken är mindre än t ex D700, som är lagom i storlek för mig och ligger bra i handen. Finns andra skäl också, har hört att brushanteringen är sämre än hos D700. D4 är väldigt dyr, men har "bara" 16 milj pixlar och det räcker mer än väl, så vad ska man med mer än det dubbla till?

Var har du hört att brushanteringen är bättre på D700? Lyssna isåfall inte där igen för D700 har ingen chans i jämförelse. Ta sedan en sån sak som hur nan kommer åt liveview på en D700, det märks att den börjar bli till åren.

Storleksskillnaden är pytteliten, däremot är greppet annorlunda. Vilket man gillar är ju helt personligt.

Vem säger att 16 mp räcker mer än väl? Funderar man på en D800 E för att man behöver den tror jag att det skulle kännas väldigt tunt med så lite upplösning för att vinna lite brus på ISO 6400 och uppåt.

Det skiljer i dagsläget ca 6000:- mellan d800 och d800E. Detta ger ju extra pengar till objektivinköp. I de recensioner jag sett, och vad som påtalas är att under optimala förhållanden, lågt ISO och gärna stativ med skarpa objektiv på en optimal bländare med rätt teknik så leverar D800E bättre upplösning och ffa krispigare bilder vid stora förstoringar betraktade på nära håll. Är detta omständigheter som gäller för TS så kan D800E vara värd det. Om dessa vilkor inte gäller är det ytterst tveksamt att D800E kommer leverara någon synlig vinst. 36mp är redan mycket och redan 24mp som i D3x gav ju möjlighet till rejäla förstoringar åt proffs. Redan D600 kommer man långt med. Jag tror att D800E mer skall ses som ett försök att locka till sig mellanformatskunder där små skillnader kan för dessa vara avgörande.

Jag har haft både D700 o nu D800 o den senare är en bättre kamera på bildkvalitet. Filerna har klart bättre omfång samt den är bättre på högre iso. Är du inte i behov att redigera många bilder per dag så är inte filstorleken något problem men du bör ha rätt mycket ram minne men samtidigt så vad ska man välja? en gammal kamera med mindre upplösning o sämre bildkvalitet för att man inte vill uppdatera datorn.

Ang greppet dom är kass på både D800 o D700 då är faktiskt D600 bättre ;-) Vill du ha ett bra grepp så ska du satsa på canon 5D mark 3 den har riktigt trevligt grepp.
Jag kan inte finna ett enda själ till att välja D700 före D800 finns ett o det är att du kan få en billig begagnad.
Jag har haft 4 st D700 o det är en bra kamera som duger till mycket men idag finns det klart bättre. Jag hade faktiskt D600 men sålde den på en gång den ligger faktiskt bättre i handen o har (lagom) stora filer ;-)
Till det jag fotar så är inte E varianten något alterantiv för mina D800 duger så bra så.

Men fotar du mcket natur,landskap så kanske du kan chansa på E men jag tror att det bästa är en av varje.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar