Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 vs. D90

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade absolut valt en D90+18-105 - kameran är ju trots allt en D80 fast bättre på i princip allt? Köper till fler objektiv o blixtar o grejer gör man senare i alla fall...blir lätt ett missbruk ;)

Lycka till med köpet!
 
Ja, D90 känns ganska given när det gäller enbart huset, men kruxet ligger väl i objektivet för min del.Planen är att ha med kitet på en långresa ut i vida världen och vill därför ha ett objektiv som funkar till det mesta. 18-200 sägs ju vara en riktigt bra reseglugg, tror ni 18-105 stillar mina behov under resans gång?
 
Svårt att välja vilket som är bäst.

18-200 objektivet är betydligt bättre än 18-105 men D90 är bättre än D80

Bägge kamerorna är riktigt bra, fördelar D90, bättre ISO prestanda, bättre seriebildstagning, bättre dynamiskt omfång + filmlägr & livewiev

Det som D80 har som är bättre än D90 är prislappen.

I många fall gör många fel när det lägger ner hela sin budget på kamerahuset och sedan kör med en billigt halvdant objektiv, klart det fungerar men optiken är väldigt viktig.

Om jag skulle välja så blir det D80 med 18-200, men om plånboken var lite större så blir det D90 med 18-200.
 
D90 är så pass kraftigt förbättrad jämfört med D80 att det känns svårt att rekomendera D80, även fast den är mycket bra. Tycker personligen att Nikon tagit ett jätteskutt i evolutionen med sina tre nyare modeller, D3, D700 och D90. Nu får man bara hoppas på en ny instegsmodell som ligger nära sina storebröder i upplösning och brusprestanda. Kanske en D60X att vänta under våren.
 
Hur står sig ett D90 hus med ett tamron/sigma 18-200 eller liknande? Känns som en D90 är att föredra, men samtidigt känns det dumt att välja ett såpass dyrt hus om man har ett tak på 10-11000 kr för hela paketet.
 
Jag har inte testat tamrons eller sigmas 18-200 men har hört att tamrons inte är bra. Ett tips är att kolla recensionerna här på FS och se vad folk skrivit. Äger däremot själv ett Nikon 18-200 och kan väl påstå att jag använder det väldigt sällan, dock använde jag det till 100% när jag va i USA så en reseglugg är det nog ;)

Sett till huset skulle jag nog aldrig välja en D80 framför D90, trots prislappen. Det är svårt, men jag önskar dig lycka till med ditt beslut och köp. Tror att du blig nöjd oavsett, D80 är ju inte ett dåligt kamerahus egentligen..
 
Aa ne det är ett väldigt svårt beslut och ju mer man kikar desto mer splittrad blir man! :)

Har börjat kika lite på D90 med ett 16-85 objektiv, men saken är ju den att det är en reseglugg jag är ute efter först och främst. Efter eller under resan kommer jag med all säkerhet komplettara med vassare objektiv. Och Nikons 18-200 verkar vara en av de bättre "resegluggarna" så jag får väl helt enkelt räkna mynten i sparbörsan igen...

Har ni något annat förslag på en bra reseglugg runt 3-4000 kr?

Tack för alla svar än sålänge!
 
Cyberphoto har bra tester av både 18-200 och 18-105, och så klart av D80 och D90. Jämnför deras testbilder och se om dom uppfyller dina krav.
Själv skulle jag ha köpt en D90 och ett Nikon 18-70 objektiv, vilket är billigare än båda andra, men vad jag hört bättre! Har en själv, och är riktigt nöjd! Behöver du mer zoom nån gång så köp ett riktigt teleobjektiv i så fall.
Du ska helt klart köpa en D90, den är bätttre på allt! Filmningen är kanske inte så mycket att hurra över, men framför allt brusegenskaperna är överhängande bättre på D90. ISO 800 på D80 är brusigare än ISO 3200 på D90!, Kolla cyberphotos tesbilder ;)
Fast D80 är så klart en riktigt bra kamera den med, så du blir säkert nöjd ändå!
 
Jag köpte Nikon D90 med 16-85 och ångrar mig inte en sekund. Vilket allround objektiv. Och de där extra 2mm i vidvinkel från 18 kändes värda varenda krona. Kommer användas flitigt. Men helt klart ett trixigt läge om du nu är ute efter en bra reseglugg. Fast förvisso beror de ju på vad du tänkt fota, för under en resa så skulle även ett vidvinkelobjektiv som sigmas 10-20 eller tamrons 11-16 också vara kul att ha med sig. Lycka till!
 
16-85 skall ju vara riktigt bra. Bättre reseglugg hittar du knappast. Komplettera med ett smidigt tele, typ 180 2,8 så har du ditt resekit.
 
Jag köpte Nikon D90 med 16-85 och ångrar mig inte en sekund. Vilket allround objektiv. Och de där extra 2mm i vidvinkel från 18 kändes värda varenda krona. Kommer användas flitigt. Men helt klart ett trixigt läge om du nu är ute efter en bra reseglugg. Fast förvisso beror de ju på vad du tänkt fota, för under en resa så skulle även ett vidvinkelobjektiv som sigmas 10-20 eller tamrons 11-16 också vara kul att ha med sig. Lycka till!

Ja ett vidvinkel hade vart kul att ha med sig men anledningen till att jag spanat in 18-200 är att jag vill ha ett objektiv som klarar det mesta. Kommer troligtvis bli en hel del naturbilder, men hoppas även kunna fånga fartfyllda ögonblick på bild.

16-85 eller 18-200, vilket hade du själv valt på en jordenrunt resa Malin?
 
Ja ett vidvinkel hade vart kul att ha med sig men anledningen till att jag spanat in 18-200 är att jag vill ha ett objektiv som klarar det mesta. Kommer troligtvis bli en hel del naturbilder, men hoppas även kunna fånga fartfyllda ögonblick på bild.

16-85 eller 18-200, vilket hade du själv valt på en jordenrunt resa Malin?
Jag får låtsas att mitt namn är Malin. Hade utan att tveka valt en 16-85 då jag tror att den ger en synbart bättre bildkvalitet.
 
Om jag ska vara ärlig hade jag haft alla mina tre gluggar med mig om jag hade åkt jorden runt, det vill säga 16-85, 18-200 samt ett fast 50mm.. Men om jag endast fick ta ett objektiv med mig så hade nog det blivit 18-200. Du har ett bredare omfång och kan ha en och samma glugg på hela tiden. Även om jag verkligen aldrig skulle åka iväg med bara det objektivet, men det funkar och jag tror inte du skulle bli besviken.
 
Svårt att välja vilket som är bäst.

18-200 objektivet är betydligt bättre än 18-105 men D90 är bättre än D80

Bägge kamerorna är riktigt bra, fördelar D90, bättre ISO prestanda, bättre seriebildstagning, bättre dynamiskt omfång + filmlägr & livewiev

Det som D80 har som är bättre än D90 är prislappen.

I många fall gör många fel när det lägger ner hela sin budget på kamerahuset och sedan kör med en billigt halvdant objektiv, klart det fungerar men optiken är väldigt viktig.

Om jag skulle välja så blir det D80 med 18-200, men om plånboken var lite större så blir det D90 med 18-200.

http://www.dxomark.com/index.php/en...202|0/(onglet)/0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon

Från SLRGear:

"Nikon 18-200mm ƒ/3.5-5.6G IF-ED AF-S DX VR ~$660
If you do want VR, then this is pretty much the lens in the Nikon lineup you want (or, the 18-55mm VR, if you don't need the telephoto reach). The 18-200mm is a little longer in the tooth than the 18-105mm, and thus the 18-105mm can benefit from some of Nikon's newer technical developments. The 200mm isn't as sharp as the 105mm, but in other categories the two lenses fare about the same."

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1221/cat/13

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/250/cat/13
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.