Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 vs D100

Produkter
(logga in för att koppla)

anni3

Medlem
Nu ska jag köpa digital systemkamera efter enbart ha fotat analogt (har en F100). Man kan ju få D100 för en hyfsat billig peng, men är det kanske lika bra att köpa en D80 istället? Har hört att D100 skriver över till kortet ganska långsamt...och så har D80 inget uttag till blixtsynk..men annars är jag ganska vilse. Vad tycker ni?

Har du en jätte tight budget är svaret D100, annars är D80 en så pass mycket bättre kamera skulle jag nog vilja säga att det inte går att motivera.

Blixtsynkning om du tänker på studioblixtar går att lösa med en extern blixtsko eller en ir-sändare, vilket iof kostar ytterligare några kronor (ca 100-300:- om man inte väljer dyraste lösningarna).

D80 har nästan alla funktioner från D200, fast man når dem genom menyval och inte knappar på huset.
Sedan skiljer det ju sig en del med hastighet i seriebildstagning och du har "bara" 1/4000 i slutare på D80n. Den kanske viktigaste skillnaden är att (om jag inte fått det helt om bakfoten) D80 inte kan utföra spegeluppfällning vid t.ex. makrofotografering. Har aldrig känt att det varit en viktig faktor för mig men så fotograferar jag inte mycket makro eller med stativ.

Har du funderat på en begagnad D70 som alternativ?

StefanA skrev:
En begad Digitalkamera är uråldrig. Köp ny eller kör analogt ett tag till.

Det var det dummaste jag hört. Man tog bra bilder med D100an också. Allt utvecklas men det var inte skit förr bara för att det var sämre...

Får man bara rätt pris är det helt klart värt att köpa en gammal digitalare, har själv funderat på en D1 då den påminner om D2x fast med lägre prestanda. D1 har trots allt vädertätning och en del andra saker som jag saknar på D70.

Det är inte så jäkla ofta jag behöver ISO 1600 eller att kunna skriva ut i A3-format så D1 är ett alternativ.

Senast ändrad:
StefanA skrev:
En begad Digitalkamera är uråldrig. Köp ny eller kör analogt ett tag till.

Jag har sett bilder tagna med D100 så man nästan får tårar i ögonen. Naturbilder som iaf jag aldrig kommer i närheten av med min D200. Säjer kanske mer vad jag kan och inte kan, men en sak är säker... Det är bakom kameran bilderna skapas och D100 kan definitivt leverera toppkvalitet! Bara man kan hitta en till rätt pris så. Folk övervärderar dock sin D100 på tex Blocket tycker jag, men det beror nog mest på att den var dyr när den var ny. Jag menar, för 6-7000kr kan man ju naturligtvis köpa nytt. Men då får man förstås inget magnesiumhus.

/K

skulle nästan rekomendera dig som nybörjare inom digital foto å köpa begagnat utvecklingen går vansinigt fort snart står väl en d90 på hyllorna köp begagnat å nån bra beg optik å lär dig kameran å känn dig fram ett bra å billigt alternativ !!finns ju massor beg kameror !!

Hej,
jag kör själv med en D100 som jag är grymt nöjd med. Det är långt ifrån den bästa kameran därute, men som någon sade så får du ett chassi i magnesiumlegering (=tål mycket stryk).
Den är också bättre "vädertätad" än i.a.f. D70'n då den introducerades som en proffskamera"light" när den kom.
Däremot är jag övertygad om att man kan producera lika bra bilder i t.ex. en D50/70/80...men beroende på bildsmak så går det även att göra i t.ex. en Coolpix P1...eller annan fritt vald kompakt...
Allt handlar om vilken typ av bilder man tänker sig att ta etc.. men allt detta har avhandlats såååå många ggr här så jag börjar tröttna på den typen av diskussioner.
Det var någon i den här tråden som sade något i stil med att "det gamla är inte kass bara för att det nya är bättre"...

Sen att många övervärderar sina beg. D100'r är inte så konstigt den kostade ju över 30000:- när den kom...och med batterigrepp ytterligare 3995:-. Det är ingen rolig värdeminskning på 3 år, när en D50 presterar lika bra bilder...

En viktig faktor om man gillar sport etc.. är att D100 är ganska långsam på att skriva till kortet och dessutom har den lite klen minnesbuffert (4 bilder i RAW har jag för mig..), så vill man ta mycket actionbilder skall man nog välja ngt. annat.

Men det mesta jag fotar står relativt stilla och jag har inte bråttom så mig passar den utmärkt !!! Jag gillar den skarpt.

Om ett år eller två, när hetsporrarna och teknikivrarna indirekt tvingat ner priset på D2X skall jag komplettera utrustning med en sådan också...men inte för att det behövs...

/ Magnus

ps. D100 har också spegeluppfällning. Det har däremot inte D70 vilket avgjorde mitt val då det bagav sig...

ang spegeluppfällning D80

Klart det går att utföra spegeluppfällning på D80! Leta i custommenyn punkt31(exp fördröjn.)

Min synpunkt är att köpa en D80. Du får en STÖRRE sökare, säkrare autofokus,bättre ljusmätning,enklare menyhantering, trådlös styrning av externa blixtar samt ett lättare kamerahus. Dessutom en användbar auto ISO funktion. Sen är det ju bonus att kunna använda ISO 1600 OCH få 10megapixel. Vid beskärning av bilder och dylikt är den oslagbar mot D100.

Men som sagt, smaken är som baken ;)

Hi folks

Jag har en D100 sedan urminnes tider om valet hade varit mellan en D70 och en D100 så hade jag valt en D100. Lite långsammare men, för mig, ett mycket bättre gränssnitt och samma bildkvalitet. Mellan en D80 och en D100? Ja då ska priset på D100:an vara avsevärt lägre än vad D80:an kostar. Hittar du en D100 för 2500-3000 kr. Köp den! Annars hade nog jag i alla fall köpt D80:an.

Det handlar inte i första hand om bildkvaliteten som förmodligen är något bättre på skärmbilder och på stora utskrifter för D80. På verkliga bilder (utskrivna) kan du nog inte se någon större skillnad. Jag kan knappt för övrigt se någon skillnad på A4 utskrifter mellan min D100 och min D2X, på normalt tittavstånd vill säga.

Nej. Det är mer det totala mervärdet jämfört med merkostnaden som väger över mot D80. Snabbare, även om min D100 i alla fall inte är så dålig som den allmäna uppfattningen verkar vara. Bättre och mer responsiv AF. Bättre ljusmätning, Bättre brusbild, Sökaren, detta är nog det sämsta med D100:an. Mörk, liten och murrig.

Mankan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar