Hi folks
Jag har en D100 sedan urminnes tider om valet hade varit mellan en D70 och en D100 så hade jag valt en D100. Lite långsammare men, för mig, ett mycket bättre gränssnitt och samma bildkvalitet. Mellan en D80 och en D100? Ja då ska priset på D100:an vara avsevärt lägre än vad D80:an kostar. Hittar du en D100 för 2500-3000 kr. Köp den! Annars hade nog jag i alla fall köpt D80:an.
Det handlar inte i första hand om bildkvaliteten som förmodligen är något bättre på skärmbilder och på stora utskrifter för D80. På verkliga bilder (utskrivna) kan du nog inte se någon större skillnad. Jag kan knappt för övrigt se någon skillnad på A4 utskrifter mellan min D100 och min D2X, på normalt tittavstånd vill säga.
Nej. Det är mer det totala mervärdet jämfört med merkostnaden som väger över mot D80. Snabbare, även om min D100 i alla fall inte är så dålig som den allmäna uppfattningen verkar vara. Bättre och mer responsiv AF. Bättre ljusmätning, Bättre brusbild, Sökaren, detta är nog det sämsta med D100:an. Mörk, liten och murrig.
Mankan