Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D80 vid 3200
- Trådstartare McRill
- Start datum
bruset
Aktiv medlem
Bruset ser helt ok ut. Dock en liten grej. Jag vet inte om du tog bilden i en situation då du behövde det höga isotalet. Tar man en bild på hög ISO i hyggligt bra ljus så syns inte bruset alls lika tydligt som i ljusvaga situationer då det höga isotalet behövs. Har hänt mig mer än en gång att jag glömt att ställa tillbaka från det höga isotalet till det låga då jag t.ex. förflyttat mig från en mörk till en med bättre ljus, kanske rent av utomhus. Instinktivt tänker man, helvete jag glömde ställa om och en massa onödigt brus på ljusa bilder, men hyggligt ljusa bilder upplevs (i allafall) av mig som mindre brusiga än mörka. Vilket troligen har att göra med att de korniga färgsticken upplevs mer i mörka partier, små röda prickar i ett mörker sticker ut mer än lite missfärgning i det ljusa. Just en vit telefon är därför inte det bästa sättet att kolla brusegenskaperna tror jag.
Mvh
David
Mvh
David
Makten
Aktiv medlem
"Okej"??? Jag tycker det ser helt enormt bra ut. Är det RAW eller JPG?
Jag tror förresten att brusreduceringen hjälper även vid korta slutartider. Tycker mig ha fått bättre resultat med min D50 när jag haft brusreducering påslagen även när jag fotat handhållet vid höga ISO och korta tider.
Det är ju bara att titta i skuggpartierna i bilden med "bra ljus" så ser man hur det ser ut vid dåligt ljus;-)David Appelgren skrev:Tar man en bild på hög ISO i hyggligt bra ljus så syns inte bruset alls lika tydligt som i ljusvaga situationer då det höga isotalet behövs.
Jag tror förresten att brusreduceringen hjälper även vid korta slutartider. Tycker mig ha fått bättre resultat med min D50 när jag haft brusreducering påslagen även när jag fotat handhållet vid höga ISO och korta tider.
erro.se
Aktiv medlem
Zoso skrev:
Är bilden tagen i Rawformat med all brusredusering avslagen ? Annars säger det ingenting vad kameran klarar.
Det beror ju på hur man ser på saken.
Jag som personligen börjar trötta på RAW p.g.a. det extra jobbet och tiden är intresserad av en kamera som gör en bra JPG direkt.
Men låt nu inte detta bli en RAW-vs-JPG-tråd. Jag är väl medveten om RAW's fördelar och jag fotar i RAW idag, men detta mest för att komma runt min nuvarande kameras brister.
Zoso
Aktiv medlem
[email protected] skrev:
Bilderna är Jpeg. Raw för nog vänta tills Adobe får klart en uppdatering av acr. Skall försöka få till en mer vetenskapling test
Anders
Annars kan du ju ladda ner NX demot och prova det.
kent.
Zoso
Aktiv medlem
Det ser ju hyffsat ut, bättre än dom jag sett från D200'an.
Ge NX en chans Anders, det är väldigt roligt att arbeta med när man väl får grepp om det, speciellt U-Point tekniken.
Prova även brusreduseraren i NX, den funkar väldigt bra.
Här kan du se på lite tutorials videos som är lärorika.....
http://nikonimaging.com/global/products/software/capturenx/nxsp/tutorials.htm
kent.
Ge NX en chans Anders, det är väldigt roligt att arbeta med när man väl får grepp om det, speciellt U-Point tekniken.
Prova även brusreduseraren i NX, den funkar väldigt bra.
Här kan du se på lite tutorials videos som är lärorika.....
http://nikonimaging.com/global/products/software/capturenx/nxsp/tutorials.htm
kent.
macrobild
Avslutat medlemskap
Kent
Kan inte du lägga upp två bilder framräknade med Nikon respektive Camera Raw. Stefan Ohlsson fick ut mer detaljer från NEF filerna och Capture, hur är det med bruset/detaljer på högre iso. Har tänk göra om testen med d200 och 5d men arbetar mycket och har inte tid att joxa med Capture.
Mikael
Kan inte du lägga upp två bilder framräknade med Nikon respektive Camera Raw. Stefan Ohlsson fick ut mer detaljer från NEF filerna och Capture, hur är det med bruset/detaljer på högre iso. Har tänk göra om testen med d200 och 5d men arbetar mycket och har inte tid att joxa med Capture.
Mikael
Zoso
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Kent
Mikael
Skall testa det, men det blir från min D2Hs.
kent.