Annons

D80:s kitobjektiv, för- och nackdelar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isanna

Avslutat medlemskap
Nu har jag kommit så långt i mina funderingar kring kamera att jag bestämt mig för en D80 efter att jag varit och klämt och känt lite.

Men vad har ni att säga om de olika kitobjektiven som finns att välja på, vilka är dess för- respektive nackdelar?

Jag är novis på ämnet så jag har lite svårt att hänga med i alla termer och beteckningar så förklara gärna så pedagogiskt som möjligt. :-D

Anna
 
Senast ändrad:
om du menar nikon DX 18-70 3,5-4,5, så det är det ett ganska skarpt objektiv. Inte speciellt ljustark men presterar bra optiskt och har snabb AF.

18-55 ska vara lite sämre.


lite nikontermer:

DX - gjorda för digitalkameror med DX sensor, funkar inte så bra på analoga Nikon.

AF-s: autofokusen är inbyggd i objektivet. Vilket gör autofokusen (mycket) snabbare och tystare än med dom gamla som drivs från kameran med "mejseln".
 
Sen har du ju det nya Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6 G ED också som e tänkt att säljas tillsammans med D80. Det är säkert ett fint objektiv.
 
Det finns egentligen 4 "kitobjektiv", lite beroende på hur man ser det. De säljs i alla fall ibland i kit med D80.

18-55/3,5-5,6
18-70/3,5-4,5
18-135/3,5-5,6
18-200/3,5-5,6 VR

Jag hade valt bort det första, då det är ljussvagt och mycket plastigt. Dock är det faktiskt ganska skarpt, och duger bra om man bländar ner.
18-70 är mer gediget, har snabbare AF och är något skarpare. Men det är heller inte särskilt ljusstarkt, om än bättre i den långa änden.
18-135 vet jag ingenting om, men den verkar enligt omdömen inte vara lika bra som 18-70.
18-200 är rätt mycket dyrare, men har bilstabilisering, vilket jag själv skulle värdera mycket högt.

Dessutom finns en rad objektiv från andra tillverkare som passar fint, och dessutom är de oftast ljusstarkare.

Sigma 17-70/2,8-4,5
Sigma 18-50/2,8
Tamron 17-50/2,8
Tokina 16-50/2,8

Dessa ligger nånstans i närheten vad gäller pris.
 
Ok,tack för svaren. Men vilken av de ni föreslagit skulle funka bäst som första-objektiv och tills vidare som ett enda objektiv?

Fotar mest inne men, tänkte lära mig kameran under semestern i Thailand så det blir nog en del utebilder där skulle jag tro. Det är ju skitsvårt det här ju!
 
Isanna skrev:
Ok,tack för svaren. Men vilken av de ni föreslagit skulle funka bäst som första-objektiv och tills vidare som ett enda objektiv?

Fotar mest inne men, tänkte lära mig kameran under semestern i Thailand så det blir nog en del utebilder där skulle jag tro. Det är ju skitsvårt det här ju!
Inomhus = oftast ganska mörkt. Då bör du prioritera ljusstyrka eller bildstabilisering. Bildstabilisering ger dock inte kortare slutartider, så om motivet rör sig (ett barn t ex) så hjälper det inte.
Vintertid räcker knappt f/2,8 inomhus, om man inte fotar mitt på dagen. Men det beror på bildvinkeln också. Vidvinkel är lättare att hålla still under längre slutartider. Ska du ta porträtt så kommer du troligen använda en ganska lång brännvidd, och då skulle du kunna köra med det billigaste kitobjektivet (18-55/3,5-5,6) och komplettera med ett billigt Nikon 50/1,8. Eller så köper du en extern blixt.
Ska du bara ha ett enda objektiv så tror jag att Sigma 18-50/2,8 eller Tamron 17-50/2,8 är bra val.
 
Jag rekomenderar precis som Martin någon utav dessa, Sigma 18-50/2,8, Tamron 17-50/2,8 eller Tokina 16-50/2,8.

Men vill du av ekonomiska skäl köpa kameran med ett kiobjektiv rekomenderar jag dig att välja ett kit med Nikons 18-70/f3,5-4,5, den är inte lika ljusstark som piraterna, men den är väldigt bra optiskt och har ett trevligt omfång.

/kent.
 
Zoso skrev:
Jag rekomenderar precis som Martin någon utav dessa, Sigma 18-50/2,8, Tamron 17-50/2,8 eller Tokina 16-50/2,8.

Men vill du av ekonomiska skäl köpa kameran med ett kiobjektiv rekomenderar jag dig att välja ett kit med Nikons 18-70/f3,5-4,5, den är inte lika ljusstark som piraterna, men den är väldigt bra optiskt och har ett trevligt omfång.

/kent.

Ok, raka svar, nu hänger jag med. :) Nu gäller det bara att kolla upp lite priser och se vad de alternativa objektiven går loss på.
 
Tillägg: Efter att ha kollat priser på Cyberphoto så hamnar kalaset på 13890:- för hus + sigmaobjektivet, 13880:- for tamaron och 11490:- för Nikons. Slutfråga: Bör jag lägga 2300:- mer på ett skarpare objektiv när jag köper min första kamera? Eller blir jag nöjd med kitet och klarar mig till det är dags för ytterligare obkektivköp?
 
Isanna skrev:
Tillägg: Efter att ha kollat priser på Cyberphoto så hamnar kalaset på 13890:- för hus + sigmaobjektivet, 13880:- for tamaron och 11490:- för Nikons. Slutfråga: Bör jag lägga 2300:- mer på ett skarpare objektiv när jag köper min första kamera? Eller blir jag nöjd med kitet och klarar mig till det är dags för ytterligare obkektivköp?
Jag kan bara tala för mig när jag skulle tycka att det skulle kännas lite onödigt att behöva lägga pengar på objektiv med samma brännvidd två ggr. Skärpan blir du säkert nöjd med, det är väl snarare ljusstyrkan du kan komma att sakna.
 
Om du nu väljer sigma 18-50 2,8 så kan det vara värt att vänta tills den nya kommer ut, beror förstås på när den kommer, men den verkar rätt läcker med "macro", en närgräns på 0,2 m
 
idiom skrev:
Om du nu väljer sigma 18-50 2,8 så kan det vara värt att vänta tills den nya kommer ut, beror förstås på när den kommer, men den verkar rätt läcker med "macro", en närgräns på 0,2 m

Det lät onekligen intressant, när kommer det då tro?
 
Jag vet inte, borde väl komma när som helst tycker man, den presenterades på photokina, du får väl ringa sigma el cyberphoto el nån och fråga, annars gör jag det ... priset ligger runt 4 lappar såg jag

edit: Jag ringde scandinavian photo och de pratade om januari februari typ , det var tydligen redan folk i kö så jag la in mig där :)

måste bara säga att det inte är "äkta" macro utans sigmas definition av macro, tror den här är på 1:3, äkta bör väl vara 1:1 vad jag fattar...
 
Senast ändrad:
idiom skrev:
Jag vet inte, borde väl komma när som helst tycker man, den presenterades på photokina, du får väl ringa sigma el cyberphoto el nån och fråga, annars gör jag det ... priset ligger runt 4 lappar såg jag

edit: Jag ringde scandinavian photo och de pratade om januari februari typ , det var tydligen redan folk i kö så jag la in mig där :)

Ok, tack! Klart du ska stå i kön! :-D

För mig blir det på tok för länge och vänta, jag går på nålar redan nu och inväntar bara skatteåterbäringen nu i början av december! :-D Så vi får se vad det kan tänkas bli istället.
 
Nikon gluggen är lika skarp, om inte skarpare än dom andra, det du får betala extra för är ljusstyrkan, frågan är om du behöver den ?

Priset på Piraterna är väldigt överkommligt om du jämför med vad Nikon tar för sin variant med samma ljusstyrka :)

Tokinas variant kan bli ett intressant val också.

/kent.
 
Jag tror ingen har nämnt det men en fördel med Nikons objektiv, åtminstone 18-70, är att det är av AF-S typ. Alltså med inbyggd fokusmotor. Snabb och tyst autofokus men framför allt att man kan finjustera skärpan genom att vrida på fokusringen utan att koppla ur autofokusen.

Själv har jag inget av de föreslagna alternativobjektiven men jag har ett Tamron 28-75/2,8 och de tester jag har gjort visar nog på att det är skarpare än mitt Nikon 18-70/3,5-4,5
 
Makten skrev:
Det finns egentligen 4 "kitobjektiv", lite beroende på hur man ser det. De säljs i alla fall ibland i kit med D80.

18-55/3,5-5,6
18-70/3,5-4,5
18-135/3,5-5,6
18-200/3,5-5,6 VR

Gluggar med så stor zoomomfång är oftast oskarpa, jag rekommenderar 18-70, den är utmärkt till en D80, jag har själv andvänt d80 och 18-70 under några helger. Man kan nog inte önska sig nå mer för pengarna :)
 
Isanna skrev:
Tillägg: Efter att ha kollat priser på Cyberphoto så hamnar kalaset på 13890:- för hus + sigmaobjektivet, 13880:- for tamaron och 11490:- för Nikons. Slutfråga: Bör jag lägga 2300:- mer på ett skarpare objektiv när jag köper min första kamera? Eller blir jag nöjd med kitet och klarar mig till det är dags för ytterligare obkektivköp?
Köp kitet och lägg till 1340 för en 50 1,8, och du får ljusstyrka (bättre) för lägre pris än det du får med ett piratalternativ. Priset landar på 12840 kr och då får du som sagt bättre ljusstyrka och en mycket bra normalglugg med bättre omfång.
 
JohanSandin skrev:
Gluggar med så stor zoomomfång är oftast oskarpa, jag rekommenderar 18-70, den är utmärkt till en D80, jag har själv andvänt d80 och 18-70 under några helger. Man kan nog inte önska sig nå mer för pengarna :)

Precis vad jag behövde höra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.