Annons

D80 köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

mrnenad

Medlem
Har köpt en D80 som enligt annonsen skulle vara ny/oanvänd och i toppskick. Efter att jag köpt den(tradera) så svara säljaren på några av mina frågor. Och det visar sig att säljaren uppskattar att ca 10000exponeringar och att den är normalt använd. Ca två år gammal.

Visst ska man inte haka upp sig på antal exponeringar m.m men detta är inte varana säljaren beskrivit i sin annons. Några råd ska jag ändå köpa den eller ska jag avbryta mitt köp då jag inte överfört pengarna än?

En kamera som gått 10 000 exponeringar och är två år gammal är som du skriver vare sig ny eller oanvänd... Sen kan den ju fortfarande vara i gott skick, men det är en annan sak.

Svårt att bedöma om du skall fullfölja köpet eller inte. Jag skulle nog inte gjort det. Inte främst pga av kamerans ålder eller exponeringar, men att jag inte skulle vara trygg med säljaren under dessa förutsättningar. Finns det mer utelämnat i annonsen men som du kommer märka när du får kameran?

Nu är jag iofs mkt jävig i just den här frågan, då jag själv har en beg. D80 ute på Tradera just nu (det var det som fick mig att kolla på din tråd här).

Lycka till hur du än gör.
mvh
Daniel Castor

Jag har en D80 som är snart 1½ år gammal, som ny trots 25.000+ exponeringar.
Du lär inte bli missnöjd med den iaf.
Lycka till!

Jo jag tror säkert att det inte är nåt fel på kameran men att uppge vissa saker som inte är sanna har jag svårt för...

Skriva att den var ny o sen säga att den är 2 år gammal är ju inte ok. Nyskick på en 2 år gammal kamera kan ju vara ok, men det stod det alltså inte?

Skick: Nytt / Oanvänt
Toppenskick etc stod det i annonsen så visst står det så. Att den inte var helt ny visste jag då den slutades sälja -08 men jag tänkte mig att par hundra exponeringar inte 10k..o detta är bara uppskattat kan ju lika bra vara 20k 30k. Känns ju tråkigt.

Be om en nytagen jpg-bild (där du bestämmer motivet, så du vet den är nytagen), sen öppnar du den i ett program som heter Opanda exif viewer, där kan du se Total number of shutter releases - alltså exakt antal exponeringar.

Ja det är tråkigt med missvisande info så.

Överensstämmer inte varan med beskrivningen, får du hota med ett negativt omdöme och försöka få en deal med säljaren. Hoppar du av köpet kan du lugnt räkna med att själv få ett negativt omdöme.

Om jag skulle få ett dåligt omdöme så är det inget jag oroar mig för jag är mer angelägen av att få det jag betalar för. Personen kan knappast skriva nåt dåligt om mig då det är säljaren som gjort fel inte jag. Har skrivit till säljaren nu så vi får se vad som händer...

"Samma" kamera fast bättre på allt + filmmöjligheter.

De såldes ju nya för 5990:- (kamerahuset bara) för inte så länge sedan. Kanske finns att få tag på fortfarande?

Jo jag har jagat dem som fan tog slut överallt typ omedelbart....får hoppas att de som har kvar säljer ut dem billigt...:)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto