Annons

D80 en otroligt tålig rackare

Produkter
(logga in för att koppla)

snowbear

Aktiv medlem
Hej
Är på plats i Jokkmokk det är marknad och man är UTE hela dagarna, det är -16 grader och det snöar mycket, det jag vill "skryta med" är att jag har haft min D80 med mig den har varit ute hängande på min mage hela tiden den är täckt i snö mest hela tiden och när jag fattar tag i den så smälter snön när jag kom hem i går hade batteri luckan frusit igen det sökte in sig snö under skärmskyddet, flera gånger fick ja ta lös det och rensa för att se alls, och jag hade bytt optik i snö yran 2 ggr. Kameran har inte suckat en gång. skärmen är seg som sirap men det är ju klart om den är 16 grader kall så blir dom sega.

tror ni den kommer överleva 2 dagar till i detta "extrema" väder för en d80 utan vädertätning ? jag var nästan helt säker på att den skulle dö igår när det hade börjat frysa och rinna in runt knapparna och batteriluckan men den går som en dröm . jag är imponerad.

[Edit] vad har era ej tätade kameror uthärdat ? jag blir nyfiken :).
 
Det känns tryggt att vara Nikonägare efter ditt inlägg !
Själv har jag haft min D90 i pelikanläge flera timmar i 17 minus dock inte snöimpregnerad men den funkade utmärkt hela tiden och efter långsam upptining inomhus har jag inte märkt någon skada.
Kanske har vi fått nån Norrlands edition !!!!!!
Ha så trevligt på marknadsdagarna, kan själv inte närvara i år.
 
Jag tror att din D80 kommer att klara sig galant! Jag har haft en D50 i 3 år och den har utan skada överlevt tropiskt regn, norrländsk kyla och snöstorm och inte heller hetta och sand i Kalahariöknen fick den att sluta fungera. Några hårda stötar mod stenar har det också varit.
//Stanislav Snäll
 
Jodå, Nikon bygger kameror som är till för att användas. Själv har jag en D70s som varit med om det mesta, från isande vinterstorm på västkusten med salt och allt det innebär till värmen, ångan och röken i en tältbastu. Den tål allt.

//Patrik
 
Hej
Är på plats i Jokkmokk det är marknad och man är UTE hela dagarna, det är -16 grader och det snöar mycket, det jag vill "skryta med" är att jag har haft min D80 med mig den har varit ute hängande på min mage hela tiden den är täckt i snö mest hela tiden och när jag fattar tag i den så smälter snön när jag kom hem i går hade batteri luckan frusit igen det sökte in sig snö under skärmskyddet, flera gånger fick ja ta lös det och rensa för att se alls, och jag hade bytt optik i snö yran 2 ggr. Kameran har inte suckat en gång. skärmen är seg som sirap men det är ju klart om den är 16 grader kall så blir dom sega.

tror ni den kommer överleva 2 dagar till i detta "extrema" väder för en d80 utan vädertätning ? jag var nästan helt säker på att den skulle dö igår när det hade börjat frysa och rinna in runt knapparna och batteriluckan men den går som en dröm . jag är imponerad.

[Edit] vad har era ej tätade kameror uthärdat ? jag blir nyfiken :).



Det måste vara en riktigt vass kamera.

Micke.
 
Nu är dag två avslutad samma goda resultat det var nästan kallare idag nånstans -17 -18 grader och snö snö snö, detta är för mig otroligt.
är super nöjd att den skulle tåla så mycket smält snö och is, sökaren fylls med snö titt som tätt bara gräva ut det och titta in :),
Några bilder finns på min sida fler kommer. måste köpa mig ett medlemskap så jag kan ladda upp fler än 10 bilder.
använd era kameror dom tål det tydligen :).
 
yes i dag är sista dagen -20 gradera kallt inget snöfall kan jag se, men idag kommer jag att vandra in och ut ur alla uppvärmda tält och kåtor, från kall och torr luft till fuktig och varm!. om och om igen. över lever kameran detta vilket jag nu är övertygad om att den gör kommer jag alltid att ha en D80 med mig var jag än ska.

vi ska inte överse att jag har en Nikkor optik på en 18-105 ED VR, som fungerar okej.. den blir väldigt seg efter nån timma tungt att zooma och AF får kämpa, blir likvärdig ett Sigma 70-300 APO DG, i hastighet (fast tyst då).
 
Härligt att höra att dom klarar lite, har blivit orolig lite här nere ibland när det varit några minus, dock är ju luftfuktigheten i göteborg enorm.
Men nu känner jag mig lite säkrare :)
 
Kameran har överlevt 3 dagar i snö kyla, fukt och direkt in i värmen :)


2 bilder som visar lite hur den såg ut, svårt att se på så små bilder.
 

Bilagor

  • 12.jpg
    12.jpg
    21.2 KB · Visningar: 1,392
  • 21.jpg
    21.jpg
    94.8 KB · Visningar: 1,374
Kameran har överlevt 3 dagar i snö kyla, fukt och direkt in i värmen :)


2 bilder som visar lite hur den såg ut, svårt att se på så små bilder.

Härliga bilder! Hur tinar du upp den då? Det kan ju bli mer problem om du tar in den i +22 och lite fukt när den börjar tina och så, eller?
 
jag öppnar batteriluckan på MB-80 vänder kameran upp och ner, sen hänger jag kameran på elementet i luckan ;) funkar perfekt

största problemet när jag gick in och ut ur värmda tält och hus var att det blev fukt under UV-Filtret men det for iväg ganska snart har alltid en microfiber duk i fickan, köper fiberdukar på 60x70 cm och klipper bitar på ca 10x10 cm och har en överalt så det alltid finns tillhands.
det är ett tips!
 
Är detta så märkvärdigt? Torr luft och lite kyla, är kameran bara torr invändigt så är väl inte kylan något problem mer än att batteriet tappar ork.Men se upp med kondensfukt inuti kameran, om inte annat så blir det lätt besvärliga fläckar på sensorn.
 
Är detta så märkvärdigt? Torr luft och lite kyla, är kameran bara torr invändigt så är väl inte kylan något problem mer än att batteriet tappar ork.Men se upp med kondensfukt inuti kameran, om inte annat så blir det lätt besvärliga fläckar på sensorn.

Om du läst så skulle du se att det är mer än kall torr luft i form av smält snö (det blir då vatten ohja;) massor av det runt knapparna och än mer i batteriluckan på mb80in, sen var jag in och ut från -17 till +20 så massor av fukt ochså :)
 
Oj, jag blev förvånad när jag läste vad du skrev.

Jag hade min D80 i Sälen för ungefär en vecka sedan och den var inte alls speciellt tålig mot kyla/snö. Trots att det oftast var fint snöfritt väder och mellan -5C och 0C så betedde den sig konstigt. Autofokusen och seriebildstagningen var seg, ibland fungerade inte avtryckaren, ibland startade inte kameran osv.

Jag vet inte om jag hanterade kameran på fel sätt men jag kan iaf inte hålla med om att min D80 är en "otroligt tålig rackare" :D
 
Bara så ni vet..
D80:n klarar INTE ett fall på en meter ner i marken med en SB800 monterad på (då kameran faller med blixten före på något snett sätt så den landar halvt på sidan).

Då ser den ut såhär efteråt:
 

Bilagor

  • 2579618893_cf3d5f29d3_d.jpg
    2579618893_cf3d5f29d3_d.jpg
    16.6 KB · Visningar: 510
Oj, jag blev förvånad när jag läste vad du skrev.

Jag hade min D80 i Sälen för ungefär en vecka sedan och den var inte alls speciellt tålig mot kyla/snö. Trots att det oftast var fint snöfritt väder och mellan -5C och 0C så betedde den sig konstigt. Autofokusen och seriebildstagningen var seg, ibland fungerade inte avtryckaren, ibland startade inte kameran osv.

Jag vet inte om jag hanterade kameran på fel sätt men jag kan iaf inte hålla med om att min D80 är en "otroligt tålig rackare" :D


Du har säkert glömt att hälla ur vattnet och hänga upp den i batteriluckan på elementet mellan fotosessionerna.

Micke.
 
Bara så ni vet..
D80:n klarar INTE ett fall på en meter ner i marken med en SB800 monterad på (då kameran faller med blixten före på något snett sätt så den landar halvt på sidan).

Då ser den ut såhär efteråt:


nej, om men börjar titta och räkna på hävstångsprincipen är det väldiga krafter som uppstår (grund fysiken från 9:an typ;) du får hållai kameran ordentligt nästa gång eller skaffa dig en rem att ha runt en arm eller kanske klassikern runt nacken.

Oj, jag blev förvånad när jag läste vad du skrev.

Jag hade min D80 i Sälen för ungefär en vecka sedan och den var inte alls speciellt tålig mot kyla/snö. Trots att det oftast var fint snöfritt väder och mellan -5C och 0C så betedde den sig konstigt. Autofokusen och seriebildstagningen var seg, ibland fungerade inte avtryckaren, ibland startade inte kameran osv.

Jag vet inte om jag hanterade kameran på fel sätt men jag kan iaf inte hålla med om att min D80 är en "otroligt tålig rackare" :D

tråkigt och lite synd! min funkar perfekt !
men det måste vara fukten som gjorde det för -5 är inga problem för nån kamera inte för nån elektronikalls batterierna självklart men annars ska det inte vara nå problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.