Annons

D80 en otroligt tålig rackare

Produkter
(logga in för att koppla)
nej, om men börjar titta och räkna på hävstångsprincipen är det väldiga krafter som uppstår (grund fysiken från 9:an typ;) du får hållai kameran ordentligt nästa gång eller skaffa dig en rem att ha runt en arm eller kanske klassikern runt nacken.

Jag hade den i handen och skulle byta till 30000kr-videokameran jag lånat för just det tillfället, som hängde runt halsen.

Det blev lite för mycket för min lilla hjärna att koordinera där, men, jag fick ju en anledning att köpa en D300 då ;)
 
Jag hade den i handen och skulle byta till 30000kr-videokameran jag lånat för just det tillfället, som hängde runt halsen.

Det blev lite för mycket för min lilla hjärna att koordinera där, men, jag fick ju en anledning att köpa en D300 då ;)

visst är det underbart, man slår sönder nått för 10,000 kr och man "får" en anledning att lägga ut 20 tusen till :).
att ha ett intresse är det bästa som finns.

hoppas filmen blev bra iaf om du nå vågade fortsätta ;)
 
Det är väl glädjande att du är nöjd med din D80, var rädd om den det är en bra kamera, men var det du beskrev så extremt? Det fotograferas ju en del även i polartrakterna, även där funkar kamerorna och att D80 saknar vädertätning är nog en fördel under de förhållanden du beskrev, du torkade ju också kameran mellan varven, klokt, men om det ska vara på elementet beror nog på hur varm/hett det är.Vi har det lite jobbigt med kylan men för elektronik är fukt och hög värme mycket värre. Lycka till med dina vinterbilder.
 
Det är väl glädjande att du är nöjd med din D80, var rädd om den det är en bra kamera, men var det du beskrev så extremt? Det fotograferas ju en del även i polartrakterna, även där funkar kamerorna och att D80 saknar vädertätning är nog en fördel under de förhållanden du beskrev, du torkade ju också kameran mellan varven, klokt, men om det ska vara på elementet beror nog på hur varm/hett det är.Vi har det lite jobbigt med kylan men för elektronik är fukt och hög värme mycket värre. Lycka till med dina vinterbilder.

Att det är så extremt har jag nog inte sagt, eller det har jag säkert skrivit, MEN jag gick ut med inställningen "okej den är inte vädertätad jag fotar tills den dör sen får vi se vad som händer" men jag har inte haft det minsta lilla problem! bara såna uppenbara saker man aldrig kommer ifrån som att det immar igen optiken när man går in i värmen och sen fryser imman på sekunder när man går ut i kylan igen, men kameran funkade alltid inget stannade.
 
Inte D80 men väl D300 med AF-S 300/2.8 VR har jag utsatt för extrem misshandel. Var ute några timmar i rejält ösregn och gjorde inget för att hindra att vattnet forsade över kameran.

Kom in och torkade av kameran med en handduk och körde den precis som vanligt. Utetemperaturen var ca 7-10 grader. Det enda som jag märkte var att det skvätte lite då man tryckte på multiväljaren då det låg vatten "under" knappen i gummivecket.

Polaren hade Sony A700 och Sigma 100-300 och han hade inga prioblem heller. En Canonägare med 40D som körde med diverse regnskydd hade stort haveri därimot. Den tok-strejkade men vaknade till liv efter en natts torkning med alla luckor öppna och gluggen bortmonterad.

Mvh

Johan Maxe
 
Varför läser ni inte specifikationen innan ni misshandlar kameran.
För NIKON D80 står att den kan användas i temperturintervallet 0 - +40 C.
Funktighet 85% utan kondensation.
En D80 är en konsumentprodukt som inte alls är tänkt att användas när det regnar snöar eller är under noll grader.
Inte minst priset skvallrar om detta.

Behvöer man grejer för att ha ute i snö och regn kyla och vid kondenserande väder finns det grejer för yrkesbruk.

För övrigt verkar D80 tåla en del utanför dess spec.
Hur mycket kan man ju inte veta förrän det är för sent.
Och är den mycket trevlig kamera. Har en själv och är mycket rädd om den, kanske för försiktig hi hi...
 
Varför läser ni inte specifikationen innan ni misshandlar kameran.
För NIKON D80 står att den kan användas i temperturintervallet 0 - +40 C.
Funktighet 85% utan kondensation.
En D80 är en konsumentprodukt som inte alls är tänkt att användas när det regnar snöar eller är under noll grader.
Inte minst priset skvallrar om detta.

Behvöer man grejer för att ha ute i snö och regn kyla och vid kondenserande väder finns det grejer för yrkesbruk.

För övrigt verkar D80 tåla en del utanför dess spec.
Hur mycket kan man ju inte veta förrän det är för sent.
Och är den mycket trevlig kamera. Har en själv och är mycket rädd om den, kanske för försiktig hi hi...


just därför jag tog upp tråden jag är lite impad att den funkar så pass bra trotts sin "spesifikations begränsning"
 
Tyvärr får man låta bli att fotografera digitalt när det blir kallt om man enbart ska går efter specarna. D3x har precis samma spec, dvs 0 till +40C grader och 85% icke kondenserande.

Att D80 inte är gjord för dylika äventyr är ju dock helt sant. Nu tål ju som sagt kamerorna ofta mer än man kan tro, men det är ingenting som garanteras...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.