Annons

D80 eller D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cruise

Medlem
Är total nybörjare när det kommer till det här med digitala systemkameror och har funderat på att skaffa en D80 men prisskillnaden vekar inte så jättestor om man istället väljer en D90.

Vilket val tycker ni är det bästa, kanske är det bäst och börja med en D80 för att byta till en D90 senare? Undrar också vad som kan vara en rimlig prisskillnad mellan en D80 och en D90 med samma objektiv och ungefär samma tillbehör?
 
D90 har större lcd display på baksidan och kan filma,i övrigt är det mig veterligen ingen annan betydande skillnad. Med tanke på hur billiga D90 är idag beggade så skulle jag starta med en sådan...
 
Ja D90 alla dagar i veckan, den har en sensor som står sig väl mot flera av dagens nya kameror. En D80 skall ingen behöva lägga ut pengar på tycker iaf jag ;)
 
D90 är som sagt otroligt mycket bättre. Samma sensor som i D300. (jag har en till salu om du är intresserad!?)
 
Och jag har en D300s med ett vidvinkelobjektiv till salu men det kanske är lite dyrt?
Jag började själv med en D80 och gick sedan till D300s, skillnad är det ju men som nybörjare är nog D90 och 16-85mm objektivet riktigt bra. Hade det själv ett tag.
Hör av dig om du är intresserad.
 
D80 har en CCD sensor och D90 en cmos. D90 är bättre på höga iso, men de finns de som tycker att färgerna är bättre på D80. Skillnaden är dels att D90 är nyare givetvis, men som sagt det finns dem som tycker att D80:s CCD ger "bättre" bilder.

Jag hade en D90 själv tidigare och tyckte att den var bra och tror att den står sig hyfsat ännu.
 
Gå på D90. Tanken med att senare byta upp dig är en "snålmiss" om man får uttrycka sig så. Jag gjorde den och har därför haft både D80 och D90. Och 16-85, som jag har kvar idag och är bra!!

D90 är bättre vid dåliga ljusförhållanden (högre ISO) vilket ger dig mer möjligheter.
Annars vid bra ljus, så är D80 väl så bra. Men jag hade gått på D90 som sagt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.