Annons

D80 eller D90? H J Ä L P! ! !

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse-Olle

Aktiv medlem
Hej vänner.

Är sjuuuukt sugen på min första digitala systemkamera.

Läst och läst och läst, på nätet, tidningar osv...

Kollat tester..

Ja, ni vet säkert hur man blir.. :D

Varit mycket inne på en D90, verkar vara riktigt fina och lätthanterliga. Kan filma lite också när man är ute och jagar eller fiskar. Toppen.

MEN, biter jag mig i svansen? D80 verkar ju ha mer finesser än jag kan klara av redan.. Kvalitén är ju toppklass. Priset snällare. osv. Är filmningen skitkass på D90?


Help!
 
köp en D90...

bättre brusegenskaper
live view
filma
fler fps
mer mpix (om än marginellt)

helt klart värt pengarna skulle jag säga

utöver det verkar det vara samma hantering som på D80 (precis beställt en D90 själv för att nedgradera min D80 till andra-hus...)
 
Tror du blir nöjd med vilken som egentligen .. d90 har lite mer funktioner med megapixels och lite nyare, en uppgradering av d80.

har ingen av dem själv kör Canon men är väl som när man själv valde kamera, lite tar man åt sig av vad folk tycker och tänker men slutar oftast med vad som känns bästa själv.

knappar och inställningar lär man sig på resan sedan om man har intresset.

åk å kika kläm å känn, testa lite i butik om inte annat. vet inte om de skiljer i storlek.
 
Satt i samma sits som du gör nu, jag köpte D80 jag är väldigt nöjd. men för mig var inte filmningen intressant, så valet var ganska enkelt med tanke på pris skillnaden!
jag är nöjd med D80, behöver du filma ? behöver du 4,5(tror jag) eller 3 fps ? jag klara mig bra med min d80 kanske du gör det med och kan lägga mellanskillnaden på en ny glugg.
 
Jag köpte mig en D90 och inte ångrat mig en sekund.Fantastisk kamera,givetvis avancerad men då har man desto mer att lära sig.Filmfunktion fungerar riktigt bra tycker jag,betydligt över förväntan.Ljudet är inte 100% direkt men mer än acceptabelt.
 
Antar att Simon suttit lite för mycket med Quake. :p

Men jag skulle lätt ta D90n framför. Eller, jag har redan en, men skulle jag inte haft en så skulle valet ändå ligga där. Det på grund av att D80n brusar betydligt mer. Är väl det viktigaste för mig i alla fall.

Angående filmningen med D90n så är det inget att hänga i granen. Den lider av låg bitrate, stairstepping och en extrem rolling shutter.
Alltså, mycket detaljer försvinner när man filmar, så inte direkt skarpt. Stairsteppingen får man när kameran skalar ner till 1280x720 (den verkar filma i 1280x800 från början av nån anledning), man får som trappsteg över hela bilden, eller närmare exakt, varje sjunde/åttonde rad.
Och då sist men inte alls minst är rolling shuttern, kameran läser alltså bilden uppifrån och ner, inte hela bilden samtidigt vilket gör att man får en slags gele-aktigt bild.
Ett exempel finns här: http://vimeo.com/1945079
 
Hahaha ja se där, självkart Frame inte Frag. :) tänkte verkligen inte på det !.
har för övrigt inte spelat fps spel på många år, men jag antar att det sitter i.

Och D90 filmfunktion var ju ap dålig ! fyyy vad glad jag är att jag inte köpten den för att filman "en snutt här och en snutt där"(som många verkar överväga att göra). det såg sämre ut en jag kunde drömma!!
 
Tror du blir nöjd med vilken som egentligen .. d90 har lite mer funktioner med megapixels och lite nyare, en uppgradering av d80.

har ingen av dem själv kör Canon men är väl som när man själv valde kamera, lite tar man åt sig av vad folk tycker och tänker men slutar oftast med vad som känns bästa själv.

knappar och inställningar lär man sig på resan sedan om man har intresset.

åk å kika kläm å känn, testa lite i butik om inte annat. vet inte om de skiljer i storlek.

det som skiljer är väl en knapp för live view (och så ska man få igång filmning på nåt sätt oxå),,, knapparna sitter likadant och kameran är exakt lika stor... så klämma och känna ger inget, inget alls...

största anledningen för mig att uppgradera var brus (D80 är verkligen inte bra... min pentax k100d som jag hade innan var heeelt överlägsen vad gäller brus, men allt annat sög tyvärr på den kameran) samt live view när jag vill pillra med macro i sommar... fan vad knepigt det var förra sommaren att få ögat mot sökaren i de flesta macro-tillfällen... där tror jag live view kommer regera...
 
det som skiljer är väl en knapp för live view (och så ska man få igång filmning på nåt sätt oxå),,, knapparna sitter likadant och kameran är exakt lika stor... så klämma och känna ger inget, inget alls...

största anledningen för mig att uppgradera var brus (D80 är verkligen inte bra... min pentax k100d som jag hade innan var heeelt överlägsen vad gäller brus, men allt annat sög tyvärr på den kameran) samt live view när jag vill pillra med macro i sommar... fan vad knepigt det var förra sommaren att få ögat mot sökaren i de flesta macro-tillfällen... där tror jag live view kommer regera...

D80 hanterar ju brus bra, upp till iso 800.
Jag tror de flesta håller med mig.
cyberphoto.se är en bra svensk sida du kan kolla på testbilder osv.
kan du engelska så har du en djupgående sida vid namn dpreview.com
 
D80 hanterar ju brus bra, upp till iso 800.
Jag tror de flesta håller med mig.
cyberphoto.se är en bra svensk sida du kan kolla på testbilder osv.
kan du engelska så har du en djupgående sida vid namn dpreview.com

alla har sina gränser för vad de accepterar i brus-väg... för mig är brytpunkten runt ISO 640, kanske 800, över det så tycker jag det blir mindre kul... det är liiiite för lite för att fota barn inomhus utan blixt :)
därför blir det att jag använder ISO 100 när jag har obegränsat med ljus och inomhus använder jag låg-iso + studsad blixt... med en D90 hoppas jag kunna skippa blixten inomhus (D80 är nääära men inte riktigt där för mig)

sen så bryr jag mig inte om de flesta håller med dig eller inte... jag hoppas TS förstår att jag skrev utifrån mig själv och inte de "flesta andra"...
 
alla har sina gränser för vad de accepterar i brus-väg... för mig är brytpunkten runt ISO 640, kanske 800, över det så tycker jag det blir mindre kul... det är liiiite för lite för att fota barn inomhus utan blixt :)
därför blir det att jag använder ISO 100 när jag har obegränsat med ljus och inomhus använder jag låg-iso + studsad blixt... med en D90 hoppas jag kunna skippa blixten inomhus (D80 är nääära men inte riktigt där för mig)

sen så bryr jag mig inte om de flesta håller med dig eller inte... jag hoppas TS förstår att jag skrev utifrån mig själv och inte de "flesta andra"...
självklart så är det relativ vad som är för brusigt och vad som är rent och fint n og men du utryckte dig så "hårt" du skrev typ "d80 brus hantering är verkligen inte bra" men den är inte så dålig.
 
Känner du att det är värt dom extra pengarna för dom små extra finesserna så köp D90.

Elelr så köper du en D80 och får en bra kamera och kan köpa annat för mellanskillnaden (stativ,objektiv,blix) ja du vet sånt man såå gärna vill ha strax efter man känt på kameran en stund :)

Har själv en D80, lekt lite med en D90.
Kände inget ha begär alls egentligen av att byta.
 
Varför går film snuttarna så fort? man blir ju sjösjuk när man tittar på dem!!!!
Låter som din dator inte riktigt lirar som den ska med Vimeo. Varför vet jag dock inte. :\

Känner du att det är värt dom extra pengarna för dom små extra finesserna så köp D90.

Elelr så köper du en D80 och får en bra kamera och kan köpa annat för mellanskillnaden (stativ,objektiv,blix) ja du vet sånt man såå gärna vill ha strax efter man känt på kameran en stund :)

Har själv en D80, lekt lite med en D90.
Kände inget ha begär alls egentligen av att byta.

Som sagt, det är inte bara små finesser, det är en annan och betydligt bättre sensor på D90n som man betalar extra för. Och imo så är det LÄTT värt pengarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.