Annons

D80 eller D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

VickiochTova

Aktiv medlem
Hejsan!
Tänkte byta ut min D40 mot en begagnad D80 eller D200 när skattepengarna kommer =) Men vilken av modellerna skulle ni satsa på? Fotar ganska mycket hund, mest i rörelse men nu även en del porträtt.. Är i valet och kvalet, så ni med betydligt mer kunskap än mej får gärna ge mej tips!
Mvh Vicki

lätt val

D200 så klart om det inte handlar om pengar.
Då har du en bra kamera att växa med.
mvh stefan

D200 är ju "mer kamera" med fler knappar för att snabbare komma åt inställningar och det finns lite mer inställningsmöjligheter för AF-systemet osv, vilket kan vara bra för "snabba" bilder.
Vad gäller bildkvalitet är det inte så stor skillnad. D80 har något mindre brus på höga ISO-tal, men...

Hejsan!
Tänkte byta ut min D40 mot en begagnad D80 eller D200 när skattepengarna kommer =) Men vilken av modellerna skulle ni satsa på? Fotar ganska mycket hund, mest i rörelse men nu även en del porträtt.. Är i valet och kvalet, så ni med betydligt mer kunskap än mej får gärna ge mej tips!
Mvh Vicki

Hej!

Rent bildmässigt blir skillnaderna små eftersom modellerna i praktiken har samma bildsenor och hanterar bilddata på ganska likartat sätt.

Men det finns några saker som du får med en D200 jämfört med en D80:

- Ett större och kraftigare byggt kamerahus som tål mycket mer stryk, smuts och väta
- Fler knappar och vred på kamerans utsida så du inte behöver gå in i menyerna lika ofta
- Snabbare kamera som klarar att ta 5 bilder/sekund mot 3 bilder/sekund hos D80
- Enklare mätning och viss exponeringsautomatik även med gamla helmanuella Nikon-objektiv (de utan autofokus)
- Compact Flash-kort istället för Secure Digital

Om du skall fotografera hundar i rörelse så har du en fördel av snabbheten hos D200.

Har du haft chansen att klämma och känna på bägge kamerorna? D200 är en betydligt tyngre klump och jag vet att en del tycker den (och liknande kameror) känns lite väl tunga. Andra som jag tycker bara de är skönt med lite mer tyngd i huset och att kameran känns betryggande rejäl.

möjliga nackdelar m d200; eftersom ingen listat dom

svårare att lära sig(åtminstonde tycker jag d300 är svårare än d80, kanske d200 inte är lika svår?)
mindre lcd skärm bak? vet ej, antar det, men jag kanske har fel...
tyngre - var listat, jo

annars håller jag nog med om att d200 är en bättre kamera, men jag skulle personligen köpt en ny d80, dock kanske inte en begagnad. Tyvärr är det inte direkt köpläge nu, alla priser har gått upp

d200 pris beg 6000
d80 pris beg 5000
d80 ny 6000

ps. kolla upp mediamarket där kan du få ett demoex av d300 för 7500:- om du har tur. ds.

Tack för alla svar!
Har inte haft möjlighet att känna på en D200 så jag vet inte om den kommer kännas för tung men det kommer jag givetvis kolla innan jag köper en =)
Ny D80 verkar vara besvärligt att få tag på... Men med tanke på era svar så verkar ju en D200 mest intressant i dagsläget =)

Tack för alla svar!
Har inte haft möjlighet att känna på en D200 så jag vet inte om den kommer kännas för tung men det kommer jag givetvis kolla innan jag köper en =)
Ny D80 verkar vara besvärligt att få tag på... Men med tanke på era svar så verkar ju en D200 mest intressant i dagsläget =)

Och nu pirrar det i magen för nu har jag hittat och beställt en beg D200 med 6 månaders garanti... Ska bli så kul!!!

Grattis! Du blir nog nöjd, jag har jobbat med båda kamerorna och har en D300 idag, och jag hade nog gjort likadant i din situation. D200 är inte svårare att lära sig, den har bara mer direkt åtkomst till de olika funktionerna... och dessutom bättre bildkvalité på låga ISO :).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar