Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
d80 överladdning.
- Trådstartare magont
- Start datum
AnWi
Aktiv medlem
Laddaren skiftar från snabb- till underhålls-laddning själv. I läget underhållsladdning fylls de sista procenten på i batterierna.
Nästan alla uppladdningsbara batterier skall sitta länge i laddaren första gången för att få maximal laddning. Batteriets kapacitet brukar sedan öka för varje ny laddning ett tag till det är "på topp". Sedan sker en gradvis försämring tills det är dags för returpunkten. Dit dröjer det förhopningsvis länge.
/AnWi
Nästan alla uppladdningsbara batterier skall sitta länge i laddaren första gången för att få maximal laddning. Batteriets kapacitet brukar sedan öka för varje ny laddning ett tag till det är "på topp". Sedan sker en gradvis försämring tills det är dags för returpunkten. Dit dröjer det förhopningsvis länge.
/AnWi
Cronholm
Aktiv medlem
Jag tror vad Kameradoktorn menar med överladdning är att när laddningslampan inte blinkar längre utan står med fast sken så tar man ur batteriet och sätter i det igen. Blinkandet går igång igen pga att laddningen tar fart igen och efter en stund övergår det till fast sken. Därefter kan man göra om proceduren ytterligare en gång. Detta är inte "överladdning" utan mer att få in så mycket som möjligt i batteriet. Sedan får batteriet bättre och bättre effekt efter några gångers urladdning och förnyad uppladdning. Även vid förnyade uppladdningar kan man göra om ovan procedur.
När lampan står med fast sken så sker underhållsladdning men den kan innebära att batteriet tappar lite i kraft så det är ingen bra idé att låta batteriet stå i laddaren för länge.
När lampan står med fast sken så sker underhållsladdning men den kan innebära att batteriet tappar lite i kraft så det är ingen bra idé att låta batteriet stå i laddaren för länge.
Makten
Aktiv medlem
Kan någon verkligen bevisligen bekräfta att ett batteri av den här typen underhållsladdas? Det låter mycket märkligt tycker jag, men inte omöjligt. Underhållsladdning brukar ju innebära att den pålagda spänningen ändå är för låg för att batteriet ska uppnå högre laddning än "full".
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Batterier är noe knäpigt
Batterier är allt möjlig; från bra och dyra, via bra och billiga till, skit och relativt dyra.
Läs här: http://www.batteryuniversity.com/
Batteriteknik är för svårt att diskutera på Fotosidan; utan att överbelasta serveren
/Erik J
PS. Sök INTE information på Tradera eller e-Bay DS
Batterier är allt möjlig; från bra och dyra, via bra och billiga till, skit och relativt dyra.
Läs här: http://www.batteryuniversity.com/
Batteriteknik är för svårt att diskutera på Fotosidan; utan att överbelasta serveren
/Erik J
PS. Sök INTE information på Tradera eller e-Bay DS
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Ladda efter 08-metoden...tväksamt
Vem stär i fotoaffär i dessa dagar? Dom som har sökt; men inte fått anställning på ICA?
bongiovi skrev:
Var inne hos en fotoaffär på södermalm.
Vi pratade om batterigrepp.
Han sa att man ska överladda batterierna hela tiden.
Ladda fullt. efter det ladda på igen. osv.
Vem stär i fotoaffär i dessa dagar? Dom som har sökt; men inte fått anställning på ICA?
macrobild
Avslutat medlemskap
Varför inte läsa denna artikel/förklaring så behöver du inte konsultera din fotohandlare om du tycker kunskapsnivån är för låg vad det gäller batterier.
http://www.batteryuniversity.com/partone-12.htm
Mikael
Mikael
Sabud
Aktiv medlem
Cronholm skrev:
Jag tror vad Kameradoktorn menar med överladdning är att när laddningslampan inte blinkar längre utan står med fast sken så tar man ur batteriet och sätter i det igen. Blinkandet går igång igen pga att laddningen tar fart igen och efter en stund övergår det till fast sken. Därefter kan man göra om proceduren ytterligare en gång.ör länge.
Ovanstående metod är nog enda sättet att lura laddaren att överladda/förstöra ett batteri.
Jag har laddare från GP, Nikon (D70s och D2X) där det tydligt varnas för att ta ur ett indikerat fulladdat batteri för att sedan direkt sätta i det i laddaren igen.
Låt det däremot sitta kvar i laddaren efter indikering fulladdat vilket endast underhålladdar batteriet.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Orkar dom Mikael....?
Jag har länkad till denna i månader; men d.d. så skal det köpas shit från Tradera och mamma skall hjälpa till med start stop av laddaren...macrobild skrev:
Varför inte läsa denna förklaring så behöver du inte konsultera din fotohandlare om du tycker kunskapsnivån är för låg vad det gäller baterier.
Mikael
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Hör, hör.......
Ingen vet nägot om hela marknadens batterier.
BILLIGA BATTERIER ÄR SKIT; om inte säljeren kann ge garantier för det motsatta.
Jag har "Tradera-skit" från 3 leverantörer; jag vet och är inte rädd för att seja det.....
Vill ni ha namn??
Li-Ion är inte bara Li-Ion!
Ingen vet nägot om hela marknadens batterier.
Jag har "Tradera-skit" från 3 leverantörer; jag vet och är inte rädd för att seja det.....
Vill ni ha namn??
Makten
Aktiv medlem
Re: Hör, hör.......
Nikon kan ta sina batterier och trycka upp där solen inte skiner tycker jag.
Jag köpte ett extrabatteri från Kaffebrus till min D200. Det ger ungefär DUBBLA antalet bilder per laddning mot originalbatteriet till halva priset.fujicanon skrev:
Vill ni ha namn??
Nikon kan ta sina batterier och trycka upp där solen inte skiner tycker jag.
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Du kan ta dina batterier å trycka upp..
Just det Martin. Kaffedrickarens batterier Ffnkar/funkarinte.........
Freåga honom om levarantören i december är den samma som i september
Innköpspriset är i.a.f. ca, SEK 10,-...lite tur måsste man ha, som köpare.
Fan! Har ni inte hört om Kina-kopier....så går ni vel omkring med Rolex till 25 kronor
Just det Martin. Kaffedrickarens batterier Ffnkar/funkarinte.........
Freåga honom om levarantören i december är den samma som i september
Innköpspriset är i.a.f. ca, SEK 10,-...lite tur måsste man ha, som köpare.
Fan! Har ni inte hört om Kina-kopier....så går ni vel omkring med Rolex till 25 kronor
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Jajamen: i Asien finns tusener som jobbar om natten; stackels.......David G skrev:
Hur många tillverkare av Li-ion celler finns det? nån som vet, så man kan köpa dom bästa?
Köp orginala; eler från levrantör med hållbar garanti.........
Du köper vel inte färska räkor eller jordgubbar på Tradera? ))
raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Har du lässvårigheter; eller orkar du inte att läsa länkar?David G skrev:
Har du inget vettigt att säga?, bara en massa obegripligt svammel.
David G
Aktiv medlem
fujicanon skrev:
Har du lässvårigheter; eller orkar du inte att läsa länkar?
Snarare du som inte kan skriva riktigt (bortsett från ovanstående), dyslektiker?
Fast jag stavar ju inte alltid perfekt jag heller.
här är en länk:
http://www.interfacebus.com/batteries.html