Annons

D7D, D70, 10D eller 300D? (var: Vad trött jag blir...)

Produkter
(logga in för att koppla)

opettersson

Aktiv medlem
Vad trött jag blir...

...på mig själv som ställer denna fråga till Er, men Ni är ju för faan proffs;)
Vilken kamera ska jag köpa:

Canon EOS 300D, EOS 10D eller motsvarande Nikon.
Är också inne på nya Minolta 7D....

Det finns ju ganska mycket beg. just nu, ialla fall EOS 300. Vad beror det på.....?

OP

Tror du det skulle finnas mer än en kamera om det gick att ge ett svar på den frågan utan att veta något om behov och bakgrund? ;-)

Jag ändrade trådrubriken och flyttade tråden till vs.

Först att välja märke:
Har du nån kompis/släkt/vän/överhängande delen av lokalafotoklubben där du umgås en del, som har en fet uppsättning objektiv av ett märke så välj det.

Två. Det är objektiven som gör bilder som säger "wow" (efter dig då). Dvs, köp så billigt systemkamera hus (digitalt eftersom det är det du vill ha) du hittar, men som du fortfarande inte tror kommer begränsa dig _för_ mycket, och lägg sen ut allt du har råd+sälj morsans bil, och köp riktigt bra objektiv till det. När du om 2år växt ur huset så är det en mindre kostnad att byta, Riktigt bra objektiv kan du behålla tills du blir pensionär.

Tex, 20d+18-55 = fetskräp
300d+70-200L (beg ung. samma kostnad?) = en helt annan klass...

Om jag vore som du skulle jag läsa massor med tester..seriösa sådana..som finns på nätet.

Steg två är väl att klämma på grejorna i någon butik.

Steg tre ...försök ta dig igenom ambivalensen...

Själv hade jag ett helsike att hitta min första digitala kamera...tog säkert ett par månader,och blev ändå missnöjd. Två kameror och många tusenlappar senare föll allt på plats..mycket tack vare Fotosidan. Saab eller Volvo?? Aftonbladet eller Expressen?

Lycka till!

De två mest intressanta kamerahusen just nu tycker jag är Canon 20D och Konica-Minolta dynax 7D.

20D har högre upplösning och högre hastighet, D7D har inbyggd bildstabilisator..vilket som är viktigast för dig kan bara du svara på.

Sen är det ju oxå en fråga om att välja system, vilka objektiv som finns att köpa till o.s.v.

Svaret på varför det finns många begagnade 300D/10D till salu är enkel...20D har kommit.

Senast ändrad:
Var har alla roliga vs-trådar tagit vägen?

Varför har alla festliga vs-threads gått o gömt sig? Klart spektakulära diskussioner med högt underhållningsvärde.Är det numera äntligen vetenskapligt bevisat att Canon är det bästa kameravalet eller vad? *smile* yhs JANNE

Idag såg jag att Nikon 70D kit kostade 9995:-,
lika mycket som EOS 300D. Avgör det vad jag ska köpa? Jag som nästan hade bestämt mig för en EOS300D.....suck!

D70 kittet för 9995:- är väl det som expert har och det är inte med nikonglugen utan med sigmas 18-50 om jag inte misstar mig...men priset är så pass bra så jag funderar på att slå till.

Men du...emellan 300D och D70 är väl valet rätt självklart?? D70 givetvis...men...du måste ju också välja system....är det Nikon eller Canon som tilltalar dig?

Nikon låter ballare än Canon... ;)

Vad ni förstör för mig... Hade nästan bestämt mig för en 300d men en d70 kostar lika mycket. Och jag har inga objektiv som är nåt att ha till 300d så då kan jag lika gärna ta en d70.

jobbigt...

Fast det kanske inte spelar nån roll, lär ju bli nöjd vilken jag än väljer.

Klart att 300d är mycket bättre än d70, kolla i första han på bildkvalitet. Om du dessutom ska byta upp dig senare så har ju Canon mycket proffsigare kameror än Nikon. Jag har precis köpt en 300d och innan det jämförde jag dessa två modeller i ett par veckor genom att kolla på bilder, finnesser mm. Det är ju ändå rätt mycket pengar så varför inte lägga dem på en riktig kamera, t.ex. en 300d.

andreasc89 skrev:
Klart att 300d är mycket bättre än d70, kolla i första han på bildkvalitet. Om du dessutom ska byta upp dig senare så har ju Canon mycket proffsigare kameror än Nikon. Jag har precis köpt en 300d och innan det jämförde jag dessa två modeller i ett par veckor genom att kolla på bilder, finnesser mm. Det är ju ändå rätt mycket pengar så varför inte lägga dem på en riktig kamera, t.ex. en 300d.
Jag tänkte säga samma sak fast tvärtom. :)

Den jämförelsen och texten under tycker jag pekar på att det ungefär går jämnt upp. Det är ju roligt för oss som använder Nikon D 100 att Nikon för tre år sedan gjorde en lika bra kamera som Canon gör idag ;-)

Det märkliga är att de gör D100 fortfarande...trots att D70 i de flesta avseende är bättre och dessutom billigare.

Någon kamera som kan konkurera med 20D har inte nikon i dagsläget.

En begagnad 300D måste man väl ändå köpa i det här läget? Priserna är löjligt låga nu inklusive batterigrepp. Batterigreppet är iofs inbyggt redan i D70, även om det är väldigt litet :)

Fick min 300d från cyberphoto idag. Vilken grym kamera! Inte lika plastig som andra säger. Jag har den svarta versionen och med batterigrepp, motljusskydd och sökarfölängare är den både snygg och viktmässigt ganska ok.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar