anonymous
Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: D76
stefohl skrev:
Nu trycker jag inte upp en affisch på min Epson-skrivare. Jag lägger nog ner lika mycket arbete idag på att få fram en bra bild med de digitala processerna som jag gjorde när jag arbetade analogt.
Svar:
Det är precis vad du gör som den gamla offset fast i modernare variant. Du vet den processen som man förr tryckte tidningar med, Expressen till ex.
Vart är fotografens känsla och tolkning av negativet där? Och hur klarar du av att ballansera ljuset att efterbelysa eller ta bort i vissa delar av en bild?
Jag kan inte riktigt förstå dessa attityder att bara för att det är digitalt är det dåligt. Jag har sett mycket skit som producerats digitalt, men jag har sett mycket skit som kommit från framkallningsskålar också.
Svar:
Digital är inte dåligt den är bara opersonligt! Den fyller sin funktion i commersiella fotografin där man fort måste fixa ett reklamblad till Lidl men det får stanna där, och hos alla amatörer som inte kan eller inte vill lära sig med hur en kamera funkar. typ mormor eller min polarens 5 åring
Jag har inte sett nåt bra som producerades med digitalt bara en massa opersonligt övermanipulerade skit. Och det är riktigt att det kommer en massa såna från skålar med. Varje print borde signeras som "made by Adobe and Epson and not me"
Att jag gick in i denna diskussion var p g a jag reagerade över Lars Borgkvists uttalande om att tankframkallning var en sämre process. Min erfarenhet, och den är betydligt större än 400 rullar film, är att det ofta är enklare att få ett bra resultat med tankframkallning än med dosa.
Svar:
Det är inte sämre men skiljer sig i profilering kommersiella eller småskaigt bruk
Till slut, du säger att jag inte har rätt att uttala mig om jag inte fotograferat samma motiv på två filmer och framkallat dem i tank respektive dosa. Men det är självklart att jag har testat detta, inte en gång utan flera gånger om.
Svar:
Aha
Det är kanske detta som fick mig att gå in i denna diskussion, som jag nu lämnar. Både här och när det gäller digitala kameror finns det så många som kommer med självsäkra uttalanden om den ena processens fördelar gentemot den andra, den ena digitala kamerans oerhörda överlägsenhet gentemot en annan modell utan att ha provat båda alternativen själv. När jag går in i en diskussion är det utifrån min egen erfarenhet, när jag vet att jag har provat alternativen ordentligt. 20 års erfarenhet försvinner inte så fort.
Svar:
Jag har väll också så där tre dagars efarenhet i ämnet. samt ett massa adra grejor bakom mig.
Nu visade det sig att Lars Borgkvist hade testat både tank och dosa, så det var ju bra. Nu tänkte jag åka till Småland och hoppas hinna med att se Nils Bergqvists utställning. På de bilder som han visat här ser det ju ut som både bra bilder och snygga printar.
Svar:
Enjoy the exhibition of Nisse! probobly made by himself and not Adobe and Epson och kanske framkallad i dosa fotograferad av honom på film också!
Vad var det? D-76 1+1?