Re: Re: D76
stefohl skrev:
Om du inte tycker att uttalanden som »inte lika perfekt« är en nedklassning av tankframkallning vet jag inte riktigt vad du menar.
Min erfarenhet, och jag har framkallat många rullar både i tank och i dosa, är att tankar är lättare att få ett jämnt framkallningsresultat med. Både över tiden och över ytan.
Stefan
'
Jag vill framhäva att det finns inte tekniskt belägg på att en dosframkallning skulle vara sämre än tankframkallning över huvud taget.
Det ända som gör en tankframkallningen bättre från en annan tankframkallning är om man har gasagitation, men det finns ett starkt ekonomiskt bakrund till det hela och det är småskaligt eller industriell bruk.
Dessutom om man inte har utfört ett test så som att man har två separat negativ, som har samma motiv exponerat vid samma tilfälle och framkallat i tank/dosa behandlats exakt identiskt sen mät resultatet med densitometer samt ritat en svärtningskurva då har man egentligen absolute inte rätt att uttala sig varken för eller mot!!!!
appropo du skrev
"För en rulle småbildsfilm var en normal mängd förnyelse för mig 15 ml, men man fick justera detta efterhand."
För mig om jag inte missuppfattade det hela är att jag sabbar några tagningar eller att jag måste dra en massa testrullar för att få det hela justerat perfekt.
Jag tror inte att jag vill göra dettta.
Dessutom förnyelselösning som jag har påpekat tidigare användes oftast på större framkallningsmaskiner
Förresten var inte du som propagerar för att trycka upp ett affish med Epson är konst? Har ite du varit borta från det analoga lite för länge?
Vad är då den manuella mörkrumsarbete om du kallar ditt tryckeri till konstfabrik? Dessutom ser din sida rätt så tomt ut vare sig analoga eller digitala bilder.
Till sist, det finns varken tekniskt eller ekonomisk belägg att korrigera en framkallare efter varje enskild framkallad rulle.
Jag kan jobba utifrån en 5 liters förrådslösning och dessutom häller tilbaka framkallaren och framkallar en massa film innan jag slänger ut soppan. Ändå så ställer jag ut rätt så mycket internationellt.
Det är inte bara Ströholm men flera kända fotografer som har kommit långt och har jobbat rätt så primitivt till exempel Brassai eller Adams i början.
Det är inte framkallningen är konsten i fotografi det är seendet och den manuella kopieringen. Är du duktigt där då finns inget hinder att göra bra bilder även från en dålig negativ.
jag misstänker att det är en medvetet satsning från de digitalisternas sida att lifta upp allt i elitnivå när det gäller utrustning för att påvisa att den analoga är svårt och kräver stora investeringar!
No ja där var engång en kille här som sa att han hällre dricker kvicksilver än framkallare.
den säger allt!