ANNONS
Annons

D76

Produkter
(logga in för att koppla)
Till D-76 användes en soppa som heter D-76R
som förnyelselösning som i sin tur innehöll

Elon dev. agent 3.0 gr,
Sodium sulfide 100,0 gr,
Hydroquinone 7.5 gr
Borax 20,0 gr

Detta blandades i 750 ml 50 gradigt varmt vatten och sen hälldes kallt vatten i up till att bli en liter.
Efter varje 500 kvadratcentimeter framkallad film adderade man cirka 30 mililiter

D76R, R-et står för Renewal, men denna metod, med en förnyelselösning, är inte lika perfekt, som att använda framkallaren enbart en gång, något utspädd, se Kodaks tips, ger absolut den jämnaste framkallningen.
Filmen till D76 är alltid Kodaks egen Tri-X-Pan, standard ISO400, - en svårslagen kombination!

Framkalla i tank, vem gör det idag, måste tillhöra det förgångna?
Förr, ja, när tidningarna hade användning för film, flera hundra filmer per vecka, vätskan på flera liter, i tanken, oxiderade relativt snabbt, även med en förnyelselösning, hållbarheten var tveksamt kort.
Den kunniga fotografen använder en liten dosa, som rymmer en halv liter vätska, använder framkallaren då enbart en gång ...

Film rätt framkallad, rätt exponerad, rätt optik, med en vaken fotograf, ger ofta ett bildresultat, som det digitala mediet kan eventuellt komma i närheten av, ...., ha-ha!

larsborg skrev:
D76R,

ja, när tidningarna hade användning för film, flera hundra filmer per vecka, vätskan på flera liter, i tanken, oxiderade relativt snabbt, även med en förnyelselösning,

Riktigt!

Man använde Reneval max två gånger men även i en liten lokal tidningsredaktions fotolab bytte soppa var annan månad och max i två veckor använde man soppan i stora labb just för att resultatet var inte riktigt tillfredställande.

Man måste tillägga att reneval oftast användes i maskiner.

larsborg skrev:
Framkalla i tank, vem gör det idag, måste tillhöra det förgångna?
Förr, ja, när tidningarna hade användning för film, flera hundra filmer per vecka, vätskan på flera liter, i tanken, oxiderade relativt snabbt, även med en förnyelselösning, hållbarheten var tveksamt kort.
Den kunniga fotografen använder en liten dosa, som rymmer en halv liter vätska, använder framkallaren då enbart en gång ...
De som framkallar i tank är kanske de som vill ha ett helt jämnt resultat. Jämför man tankframkallning med framkallning på spiraler är det mycket enklare att få helt jämnt framkallningsresultat över hela bildytan. Ställ dig och fotografera en jämn fond och framkalla sedan dessa filmer, en i tank och en i spiral, så ser du rätt enkelt skillnaden.

Om man dessutom håller koll på förnyelsemängden med en liten kontrollstrip är det rätt enkelt att få till en stabil process. För en rulle småbildsfilm var en normal mängd förnyelse för mig 15 ml, men man fick justera detta efterhand. Om man följde Kodaks anvisning fick man efterhand en betydligt högre kontrast.

Sedan brukade jag alltid toppa upp med den gamla framkallaren, alltså blanda till ny framkallare och sedan fylla tank/flaska till brädden med den gamla, för att på så sätt jämna ut skillnaderna mellan gammal och ny. Oxidationen är enkel att hålla under kontroll i ett sådant system. Välfyllda flaskor utan luft ger ingen oxidation, tankar med flytlock ger ingen oxidation.

Stefan

Replenisher var ordet jag famlade efter, så hette det som gjorde att soppan höll bättre. Vi bytte D-76 kanske 2-3 gånger om året och de första rullarna i den nya soppan var inte roliga. Täta och hårda, huvva! Hållbarheten var bra mycket bättre än i små flaskor.

Vem som soppar i tank nuförtiden? Jo jag har tänkt börja göra det, har tre stora tankar ( 50 eller 70 l) uppe på vinden som ska tas i bruk så småningom, framförallt är de bättre att framkalla 120 film i och resultatet blir riktigt bra!

Mvh Berit

Mamaya skrev:
Vi bytte D-76 kanske 2-3 gånger om året och de första rullarna i den nya soppan var inte roliga. Täta och hårda, huvva! Hållbarheten var bra mycket bättre än i små flaskor.
Stämmer med mina gamla erfarenheter. Me prova med mitt toppningstips. Gjorde mycket för att jämna ut dessa skillnader.

Stefan

Re: Re: D76

stefohl skrev:

#1.
De som framkallar i tank är kanske de som vill ha ett helt jämnt resultat.

#2.
Om man dessutom håller koll på förnyelsemängden med en liten kontrollstrip är det rätt enkelt att få till en stabil process.

Oxidationen är enkel att hålla under kontroll i ett sådant system. Välfyllda flaskor utan luft ger ingen oxidation, tankar med flytlock ger ingen oxidation.

Stefan

Svar #1
Där har du adelles rätt i utan tvekan och där framkallar jag alla mina 8x10" och 4x5" negativ och inte i skålar eftersom returframkallaren från skålens sida tvättar negativet mer vid agitation och resulterar en ogämt framkallad neg men 120 och småbild ser du ingen skilnad om dina spiraler är av god kvalite och agiterar rätt.

Will tillägga att vid skålframkallning måste ett välltilltagen skål användas cirka 2 eller 3x större än negativet med hög kant och mycket soppa i. Man borde lifta ut negget när man agiterar.

#2.
I en liten privat labb hos den lokala porträttfotografen Yes men en tidningsredaktion är en annan värd :), stressigt och ingen har tid samt flera fotografer jobbar i samma utrummen. Ibland gjorde man bilder på blöta negativ för att hinna med.!!! :)

På ett tidningsredaktions lab fanns det inget lock.:) och flytlock ingen har hört talas om heller.
De fanns någonstans men man an förträngde dennes existens. :), ingen brydde sig om helt enkelt heller för att där framkallades oavbrytet dag och natt samt agiterades friskt och soppan oxiderades mycket fort innan gasagitationen eller framkallningsmaskinerna tillkommit. :)

I regel som jag har skrev tidigare 30 ml efter varje 500 kadratcentimeter framkallad film ger den bästa kontrasten med D-76R

Senast ändrad:

"Om man dessutom håller koll på förnyelsemängden med en liten kontrollstrip är det rätt enkelt att få till en stabil process"

"Vem som soppar i tank nuförtiden? Jo jag har tänkt börja göra det, har tre stora tankar ( 50 eller 70 l)"

Väldigt vad några skall krångla till det, när det kan göras så enkelt!

- En förrådslösning D-76, i en mörk glasfaska, där jag häller i glaskulor, för att hålla nivån konstant hela tiden, i takt med att framkallaren används, tätslutande lock på flaskan, fungerar även med en mörk plastflaska som kläms ihop, i takt med att framkallaren används, tätslutande lock.
Brukslösningen D-76, den består av förrådslösningen utspädd, användes endast en gång, garanterat jämn framkallning, i en dosa, det behövs bara en brukslösning av 1/2 liter, - inte en soppa på 50-70 liter, hu vad många liter ....
Det viktigaste under framkallningen är två saker, hålla tiden för framkallningen på exakt nära sekunden, samt en övervakad temperatur på soppan, koll med termometer, rumstemperatur 20 C, säkraste tiden blir därför nattid, iaf nu på sommaren, när det är ofta långt över 25 C inomhus!
Det har fungerat utmärkt, i många, många år ...

larsborg skrev:

Det har fungerat utmärkt, i många, många år ...
Visst fungerar det säkert helt OK, men i ditt inledande inlägg avfärdade du tankframkallning och förnyelselösning som en sämre metod. Vi som har erfarenhet av tankar och vet hur pass mycket stabilare det blev jämfört med dosframkallning reagerar då på ditt inlägg. Men nu låter det ju mer som om du är nöjd med din metod och inte har så mycket erfarenhet av en välskött tankframkallning. Jag kan mycket väl förstå att du tycker det ger ett tillfredsställande resultat, men jag förstår då inte varför du ska klassa ner en annan metod.

Stefan

..Men nu låter det ju mer som om du är nöjd med din metod och inte har så mycket erfarenhet av en välskött tankframkallning. Jag kan mycket väl förstå att du tycker det ger ett tillfredsställande resultat, men jag förstår då inte varför du ska klassa ner en annan metod.

Det är ingen nerklassning av "tankmetoden", från min sida.
Det var ditt tidigare svar jag reagerade emot:

"De som framkallar i tank är kanske de som vill ha ett helt jämnt resultat."
"...kontrollstrip är det rätt enkelt att få till en stabil process"

Vi har dessutom varit överrens om, att en oxidationen av framkallningsvätskan var en risk vid tankar, som Frank skrev: "På ett tidningsredaktions lab fanns det inget lock.:) och flytlock ingen har hört talas om heller."

Vid stora mängder film, för framkallning, hos t.ex. tidningar, javisst, där användes tankar, jag är väl medveten om deras tidigare metoder, soppen byttes då med jämna mellanrum, - men att påstå, att "tankmetoden" ger bättre resultat, nog lite väl enögt, - den enda metoden i stor skala, - ja!

"Dosmetoden" är mycket praktisk, fungerar inte bara tillfredsställande, utan vid en noggrann hantering, fås ett mycket stabilt resultat, jämna och kontrastrika negativ, m.a.o. en standard hantering.

Tankframkallning är nog inte aktuellt för trådskaparen och dosframkallning fungerar precis lika bra, är dessutom enklare för en inte så erfaren. D76 är också otroligt hållbar i förrådslösning med tätslutande, fyllda kärl och ger mycket jämnt resultat även om den står några månader. Onödigt att då krångla till det med förnyelselösningar, tankar och annat som istället kan ge mera problem. Det viktigaste vid filmframkallning är att hålla tider, temperaturer och agiteringsmönster så exakt som möjligt. Då garenteras ett jämnt resultat. Späd D76 1+1 och kassera efter framkallning. Återanvänd inte framkallaren.

Jag tycker att D76 är den enklaste och säkraste framkallaren i världen om man kör i vanlig dosa som kräver 29-30ml per film. Späder man då D76 1+1 så räcker framkallningsämnet i 30ml precis till att framkalla en film och därför kasserar man framkallaren efter en användning. Nästa gång späder man ut ny förrådslösning och därför ger det oöverträffat jämnt resultat från gång till gång. Jag tror att ojämnheten i resultatet som trådskaparen upplevt kan bero på just att man inte följt regelbundet mönster och att ev gammal framkallare använts vid tidigare sessioner?

larsborg skrev:
D76R, R-et står för Renewal, men denna metod, med en förnyelselösning, är inte lika perfekt, som att använda framkallaren enbart en gång, något utspädd, se Kodaks tips, ger absolut den jämnaste framkallningen.
Om du inte tycker att uttalanden som »inte lika perfekt« är en nedklassning av tankframkallning vet jag inte riktigt vad du menar.

Min erfarenhet, och jag har framkallat många rullar både i tank och i dosa, är att tankar är lättare att få ett jämnt framkallningsresultat med. Både över tiden och över ytan.

Stefan

... Det viktigaste vid filmframkallning är att hålla tider, temperaturer och agiteringsmönster så exakt som möjligt. Då garenteras ett jämnt resultat. Späd D76 1+1 och kassera efter framkallning. Återanvänd inte framkallaren.

Prexixs, lysande Sickan!
Inga trixs, med förnyelselösningar,tankar och annat, som istället kan ge mera problem, testremsor m.m ...
1+1 metoden, med en noggrann metodisk hantering, sedan hälla bort, har fungerat lysande, på säkert över 400 rullar, oftast Tr-X-Pan.
Ingen nybörjare prexixs, m.a.o.

larsborg skrev:

Inga trixs, med förnyelselösningar,tankar och annat, som istället kan ge mera problem, testremsor m.m ...
1+1 metoden, med en noggrann metodisk hantering, sedan hälla bort, har fungerat lysande, på säkert över 400 rullar, oftast Tr-X-Pan.
Ingen nybörjare prexixs, m.a.o.

Återigen, har du någon erfarenhet av vad du klassar ner? Hur vet du att man får mer problem med tankframkallning? Vore det inte bättre att du sa att så här gör jag och det fungerar för mig istället för att hävda att något som du inte känner till hur det fungerar skapar problem.

Jag använde testremsor vare sig jag framkallade i dosa eller i tank. Det är självklart att det går att få ett bra, jämnt resultat med dosa som säkert duger för det mesta, men det finns en orsak till att många föredrar tankframkallning, framförallt på 120-film.

Stefan

D76 1+1 i dosa har fungerat perfekt för mig i många år, även med 120-film. En säker standardmetod för oss som inte framkallar mycket film dagligen, utan bara ett par filmer någon gång i veckan eller så. Tankar fungerade säkert utmärkt på tidningsredaktionerna förr, där man tog fram mängder med film dagligen, men jag tror att det är få som använder tankframkallning för vanlig småbild och 120-film idag? Fast jag kan ju ha fel, bara något jag kan spekulera i. Förra veckan tog jag 14 135-filmer i Paris och det är bara ett fåtal tillfällen på året då så mycket film går åt. Framkallade först 4 Plus-X i den stora dosan och har nu framkallat ytterligare två gånger med vardera 5 Tri-X i dosan. 20gr och lite kortare tid än för normalkontrast (för att inte högdagrarna ska bli för täta vid högkontrastmotiv, annars blir det svårkopierat/scannat). Agitering första halvminuten samt två vändningar per halvminut därefter. Dunka dosan lätt i underlaget efter agitering så slipper man oframkallade fläckar där luftbubblor stannat kvar på filmen. Inga konstigheter, som farbror Strömholm sa en gång i tiden. Tror inte tankframkallning är något alternativ i just detta fall?

Återigen, har du någon erfarenhet av vad du klassar ner? Hur vet du att man får mer problem med tankframkallning? Vore det inte bättre att du sa att så här gör jag och det fungerar för mig istället för att hävda att något som du inte känner till hur det fungerar skapar problem.

Väldigt vad du vevar, vevar, samma argument hela tiden.
Jag har lång erfarenhet av framkallning i tank, på en tidning, även på privatbasis, PVC rör av 1,7 meter, 35mm filmen är 1,5 meter, köper alltid filmen i metervara direkt från grossisten, laddar själv ner i kasetter, - fortfarande föredrar jag "dosmetoden" framför "tankmetoden", - men vad du, Stefan, föredrar måste väl få vara din egen uppfattning, låt det stanna vid det.

Nu har jag tillräckligt lämnat mina synpumkter.

Re: Re: D76

stefohl skrev:
Om du inte tycker att uttalanden som »inte lika perfekt« är en nedklassning av tankframkallning vet jag inte riktigt vad du menar.

Min erfarenhet, och jag har framkallat många rullar både i tank och i dosa, är att tankar är lättare att få ett jämnt framkallningsresultat med. Både över tiden och över ytan.

Stefan
'

Jag vill framhäva att det finns inte tekniskt belägg på att en dosframkallning skulle vara sämre än tankframkallning över huvud taget.

Det ända som gör en tankframkallningen bättre från en annan tankframkallning är om man har gasagitation, men det finns ett starkt ekonomiskt bakrund till det hela och det är småskaligt eller industriell bruk.

Dessutom om man inte har utfört ett test så som att man har två separat negativ, som har samma motiv exponerat vid samma tilfälle och framkallat i tank/dosa behandlats exakt identiskt sen mät resultatet med densitometer samt ritat en svärtningskurva då har man egentligen absolute inte rätt att uttala sig varken för eller mot!!!!

appropo du skrev

"För en rulle småbildsfilm var en normal mängd förnyelse för mig 15 ml, men man fick justera detta efterhand."

För mig om jag inte missuppfattade det hela är att jag sabbar några tagningar eller att jag måste dra en massa testrullar för att få det hela justerat perfekt.

Jag tror inte att jag vill göra dettta.:) Dessutom förnyelselösning som jag har påpekat tidigare användes oftast på större framkallningsmaskiner

Förresten var inte du som propagerar för att trycka upp ett affish med Epson är konst? Har ite du varit borta från det analoga lite för länge?

Vad är då den manuella mörkrumsarbete om du kallar ditt tryckeri till konstfabrik? Dessutom ser din sida rätt så tomt ut vare sig analoga eller digitala bilder. :)

Till sist, det finns varken tekniskt eller ekonomisk belägg att korrigera en framkallare efter varje enskild framkallad rulle.

Jag kan jobba utifrån en 5 liters förrådslösning och dessutom häller tilbaka framkallaren och framkallar en massa film innan jag slänger ut soppan. Ändå så ställer jag ut rätt så mycket internationellt.

Det är inte bara Ströholm men flera kända fotografer som har kommit långt och har jobbat rätt så primitivt till exempel Brassai eller Adams i början.

Det är inte framkallningen är konsten i fotografi det är seendet och den manuella kopieringen. Är du duktigt där då finns inget hinder att göra bra bilder även från en dålig negativ. :)

jag misstänker att det är en medvetet satsning från de digitalisternas sida att lifta upp allt i elitnivå när det gäller utrustning för att påvisa att den analoga är svårt och kräver stora investeringar!

No ja där var engång en kille här som sa att han hällre dricker kvicksilver än framkallare.

den säger allt!

Re: Re: Re: D76

anonymous skrev:

Förresten var inte du som propagerar för att trycka upp ett affish med Epson är konst? Har ite du varit borta från det analoga lite för länge?

Vad är då den manuella mörkrumsarbete om du kallar ditt tryckeri till konstfabrik? Dessutom ser din sida rätt så tomt ut vare sig analoga eller digitala bilder. :)

Till sist, det finns varken tekniskt eller ekonomisk belägg att korrigera en framkallare efter varje enskild framkallad rulle.

Nu trycker jag inte upp en affisch på min Epson-skrivare. Jag lägger nog ner lika mycket arbete idag på att få fram en bra bild med de digitala processerna som jag gjorde när jag arbetade analogt. Jag kan inte riktigt förstå dessa attityder att bara för att det är digitalt är det dåligt. Jag har sett mycket skit som producerats digitalt, men jag har sett mycket skit som kommit från framkallningsskålar också.

Att jag gick in i denna diskussion var p g a jag reagerade över Lars Borgkvists uttalande om att tankframkallning var en sämre process. Min erfarenhet, och den är betydligt större än 400 rullar film, är att det ofta är enklare att få ett bra resultat med tankframkallning än med dosa.

Till slut, du säger att jag inte har rätt att uttala mig om jag inte fotograferat samma motiv på två filmer och framkallat dem i tank respektive dosa. Men det är självklart att jag har testat detta, inte en gång utan flera gånger om.

Det är kanske detta som fick mig att gå in i denna diskussion, som jag nu lämnar. Både här och när det gäller digitala kameror finns det så många som kommer med självsäkra uttalanden om den ena processens fördelar gentemot den andra, den ena digitala kamerans oerhörda överlägsenhet gentemot en annan modell utan att ha provat båda alternativen själv. När jag går in i en diskussion är det utifrån min egen erfarenhet, när jag vet att jag har provat alternativen ordentligt. 20 års erfarenhet försvinner inte så fort.

Nu visade det sig att Lars Borgkvist hade testat både tank och dosa, så det var ju bra. Nu tänkte jag åka till Småland och hoppas hinna med att se Nils Bergqvists utställning. På de bilder som han visat här ser det ju ut som både bra bilder och snygga printar.

Stefan

larsborg skrev:
[B

Frank skrev: "På ett tidningsredaktions lab fanns det inget lock.:) och flytlock ingen har hört talas om heller."

[/B]

Tolka mig rätt, jag skrev också att det agiterades friskt som är den största båven i oxidationsprocessen. själva avsaknaden av locket hade inte så stora betydelse eftersom i höga tankar hade man förhållandevis en liten yta som kom i kontakt med oxigen.

Agitering därmot förde med sig oxigen djupt ner it tankarna som i sin tur medfölde en intensivare oxidationsprocess.

Införandet av gasagitation i stora tankar förhindrade i viss mån processen. Men det kostade en massa pengar och den ständiga rörelsen som gasen orsakade förde med sig att framkallaren ständigt kommit i kontakt med oxigen.

Så, man köpte rätt så mycket ingeting för en massa pengar. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar