ANNONS
Annons

D76

Produkter
(logga in för att koppla)

Majkol

Aktiv medlem
Hej!
Skulle framkalla 2 rullar HP5 och upptäcker att framkallaren inte räcker till,
Blandar till ny D76 och spädder 1:1 framkallar och upptäcker att negativen har blivit hårda och korniga,
någon som upplevt samma resultat.
 
Nyblandad framkallare brukar inte vara det bästa att använda direkt. Prova att låta den stå i en vecka innan du använder den.
 
Har aldrig under de 30 år jag framkallat film upplevt att negativen blivit korniga eller hårda av nytillblandad framkallare. Kornighet och hårdhet beror mest på HUR du framkallar. Tider, temperaturer, agiteringsmönster etc.
 
Håller med Nils, jag har heller aldrig råkat ut för några problem med nyblandad framkallare under alla år. Hårda och korniga tyder ju på överframkallning och då är det väl spädning, temperatur och tid som är mest avgörande, aggiteringen har också en viss betydelse. Men jag skulle nog satsa en slant på att spädningen blivit fel.
 
D 76 - HP5

Nyblandad framkallare är ny. Har aldrig arbetat med metoden att låta framkallare stå i någon vecka.
Vad gäller framkallning av HP 5 så får man olika tider beroende på var man söker. På Ilfords hemsida anger man 11 min vid 1+1 medan Digitaltruth anger 13 vid 1+1. När jag framkallar (HP 5) för mig själv och andra använder jag 11 och upplever inga problem.
Det andra varit inne på utöver tiden är nog en förklaring.
 
Vet att jag har läst någon gång att många fotografer lät framkallaren stå någon vecka innan dom använde den, tider, temp. och agitering är samma som alltid så jag trodde kanske att det berodde på att framkallaren var ny, använder D76 i pulverform.
 
Majkol skrev:
Vet att jag har läst någon gång att många fotografer lät framkallaren stå någon vecka innan dom använde den, tider, temp. och agitering är samma som alltid så jag trodde kanske att det berodde på att framkallaren var ny, använder D76 i pulverform.

Har du spätt ut framkallaren till 1+1, och sedan låtit den stå framme en vecka med lufttilförsel, kan jag tänka mig att den inte har samma kadus som en nytillblandad. Och är det så du normalt gör när du framkallar kan det självklart vara så att dina normaltider ligger betydligt högre än för helt nyutspädd (från tätslutande kärl med minimal luft i kärlet). D76 är annars väldigt hållbar som koncentrat i lufttäta kärl (ca 6 månader klarar den sig utan försämrad kapacitét).

Annars kan det kanske vara så att motiven du fotat på rullen haft högre kontrast än normalt, t.ex starkt solljus med hårda skuggor, och då är det rekommendabelt att korta framkallningstiden lite grand mot normalt. Vid grådaskigt väder kan det vara tvärtom, att man kan behöva förlänga tiden lite för att inte få för låg kontrast i negativen. Du styr alltså negativkontrasten med framkallningstiden.

Ett tredje alternativ kan vara att det D76-pulver du blandat till kan vara flera år gammalt (längre än utgångsdatum). Då får man en förhöjd framkallningseffekt och med normala tider får man då för hårda och korniga negativ. Har själv råkat ut för det när jag för ett tag sedan provade en gammal paket D76-pulver. Jag fick korta mina normala framkallningstider ca 20-25% för att få bra negativ.
 
Att en nyblandad framkallare arbetar bättre rent tekniskt sätt när de får stå och mågna lite är riktigt men, för dennes skull den ska inte behöver stå i en hel vecka, det räcker med att den står över natten.

Men, även om du har brådis och framkallar på direkten så kvaliten ska inte behövar bli mycket sämmre som du ser med blotta ögat och särskilt inte så mycket att du kan inte arbeta bort med kopieringen.

En mycket kornigt och hårt negativ har många andra faktorer så som fel framkallare som kanske inte rekomenderas av tillverkaren eller att blandningen avviker.
Ytterligare faktorer är överexponering, agitation, temperatur,och tid.

Om flera av de ovanämda faktorer uppkommer samtidigt då är framkallningens resultat blir naturligtvis är en katastrof
 
Senast ändrad:
"Stå över natten" har jag läst flera gånger som ett "gammalt knep" för nyblandad D-76 förrådslösning.

Jag kan bara anta att det handlar om att framkallaren blir mer homogen då kemikalierna lösts upp mer på mikroskopisk nivå.
 
Lagrad D-76 är som lagrat vin.

Min erfarenhet av nyblandad D-76 är att om jag späder ut den med vatten 1+1 blir det helt ok att soppa filmen i. Men om jag soppar den i outspädd soppa blir den för tät, dvs överframkallad. Då stämmer det att den blir bättre efter ett tag.

Minns när vi på den tiden (då tidningarna körde svartvitt) soppade film i stora tankar, då dröjde det cirka en månad innan den blev bra, någon månad till så blev den perfekt! Då hade vi fyllt på med D-76 undet tiden som inte var lika stark.

Mvh Berit
 
Appropå...

När vi ändå är inne på vätskor!
Har haft ett mörkrum som jag nu ska ta med mig till min studentstad. En detalj som jag lyckats förtränga:
Är framkallarna och fixet ljuskänsliga? Jag vet att det inte förstörs med en gång men på längre sikt?

Tänkte att det var onödigt att skapa en ny tråd:)
MVH/Elin
 
Hej igen. Framkallade för ett tag sedan Efke IR820 i nytillblandad och koncentrerad D76. Följde rekommenderade framkallningstider och jag märkte varken av förstorat korn eller tätare/överframkallade negativ. Idag har jag framkallat 4 st Plus-X i helt nytillblandad D76 med spädning 1+1. Negativen ser valörrika ut och kornet verkar också normalt. Ingen onormal kontrast eller täthet heller. Är kornet för grovt och tätheten för hög beror det nog mest på överexponerade och/eller överframkallade negativ, inte att framkallaren är färsk. De väldigt små effekter du eventuellt kan få av att framkalla i färsk framkallare tror jag är osynliga för ögat. Så jag kan bara säga att det går alldeles utmärkt att framkalla i färsktillblandad framkallare. Du behöver inte alls vara rädd för det. Kemin ska, som sagts i föregående inlägg, förvaras så mörkt som möjligt men det behöver inte nödvändigtvis vara i helt ljustätt mörkrum. Det räcker med en stängd skåpsdörr.
 
Re: Lagrad D-76 är som lagrat vin.

Mamaya skrev:
Minns när vi på den tiden (då tidningarna körde svartvitt) soppade film i stora tankar, då dröjde det cirka en månad innan den blev bra, någon månad till så blev den perfekt! Då hade vi fyllt på med D-76 undet tiden som inte var lika stark.

Mvh Berit

Då tänker du på hårda blixtbilder som är 90% av tidningsbilder men tyvärr en uttömt soppa funkar sämre med att framkalla vanliga negativ i.
 
Re: Appropå...

B-lin skrev:
När vi ändå är inne på vätskor!
Har haft ett mörkrum som jag nu ska ta med mig till min studentstad. En detalj som jag lyckats förtränga:
Är framkallarna och fixet ljuskänsliga? Jag vet att det inte förstörs med en gång men på längre sikt?

Tänkte att det var onödigt att skapa en ny tråd:)
MVH/Elin

Ljuset har absolut inget betydelse i sammanhanget. kodak säljer sina kemikalier i ljust mjölkfärgad plast.

Däremot Oxigen i syret har inverkan på grund av att kemin reagerar med det. Den kallas för oxideringsprocess.

Temperatur har inget inverkan heller (genom rimliga gränser) men man måste kyla eller varma soppan till rätt temperatur innan framkallningen sker.

Pressa ut all syra från flaskan innan du återplacerar skruvkorken.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Lagrad D-76 är som lagrat vin.

anonymous skrev:
Då tänker du på hårda blixtbilder som är 90% av tidningsbilder men tyvärr en uttömt soppa funkar sämre med att framkalla vanliga negativ i.

Nej jag tänker inte på hårda blixtbilder, har tagit de flesta blixtbilderna med blixten riktad mot taket för att få ett mjukt ljus. Det gällde alla slags bilder för alla var för det mesta jämt exponerade, gammal D-76 var bättre än ny!

Berit
 
Re: Re: Re: Lagrad D-76 är som lagrat vin.

Mamaya skrev:
gammal D-76 var bättre än ny!

Berit

Det är klart, den nya mer anpassad till de nya typ av filmerna.

Tak? :) Det mesta jag har varit med om var stora hallar. Där jag kunde utnyttja taket var kanske 15% av alla jobben resten var direkt grejor, hårda jobbiga bilder. :)
 
D76 finns/fanns som replenisher framkallare också. Kör man replenisher-varianten skall ett visst antal rullar gå igenom framkallaren och första replenishmen satsen i innan den stabiliserat sig.

Jag körde replenisher varianten av T-max när jag körde dip-n-dunk framkallning av storformatfilm ett tag. Den helt färska framkallaren gav då lite brantare filmkurvor. När man sedan kört ett uppåt tio blad (en enliterstank) och tillsatt replenisher i föreskriven mängd och fortsatte med detta ca var 10 blad så var den spot on och lika perfekt konsekvent som färsk vanlig Tmax framkallare varje gång. I och med att tanken var så liten så var det dock små doseringssprutor som gällde när man skulle blanda Tmax RS a och b lösningen.
 
Senast ändrad:
En av världen bästa framkallare, jag tror den kom på 40-talet, brukar ge ett perfekt resultat, - om man håller alla bad, framk - stopb - fix - sköjb, i samma rumstemperatur.
Eftersom D-76 blandas till, baslösningen, i en något högre temperatur, än den man sedan använder den i, vanligtvis 20 C, självklart skall blandningen då få tid till att kallna!

Replenisher?
Har aldrig hört, aldrig använt!
Förnyelse lösning, på svenska, däremot fungerar bra.
Bästa resultat fås med en något utspädd lösning, se Kodaks tips, används bara en gång!!
Gammal framkallare, baslösningen, över några månader, ger bara dålig kontrast, inget att spara, alltså!

Framkallarna och fixet är relativt ljuskänsliga, över en period av några månader, vätskorna förvaras i mörka glas- eller plasflaskor, med tydlig etikett, förväxla inte framkallaren med fixet, då är filmen förstörd, ingen räddning!
 
Replenisher = förnyelselösning

Hittade inte ordet. Tackar Lars

Journalistfotograferna Berit hänvisade till använde med all säkerhet förnyelselösning i de stora tankarna. Det var mest ekonomiska sättet att få konsekvent resultat när det framkallades ofta och mycket.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar