Annons

D750 rep av intern batteri

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en gammal kinetic med kondensator en sådan som laddar genom armens rörelser.
Javisst, det gör ju de nyare (eller konverterade) också, fast de laddar en laddbar knappcell istället. Själv använder jag oftast en klocka med "mekanisk kondensator" ;), även känd som fjäder. En Kinetic använder samma sätt för att skapa energi med en vikt som snurrar inne i klockan när man rör på armen, fast istället för att dra upp fjädern så används rörelseenergin till att skapa liiite ström. Citizen Ecodrive bygger ju däremot på en solcell i urtavlan.
 
Mycket diskussion angående batteri men frågan kvarstår: Har någon gjort den här operationen och vad kostar det mellan tumme och pekfinger?
Det borde vara någon förutom jag som har "problemet".
Någon har säkert råkat ut för det, men jag tror att det är rätt ovanligt bland kameror som är nya nog för att fortfarande servas och där det är ekonomiskt vettigt att överväga att lämna in dem. De används ju och är strömsatta för det mesta och då tror jag inte att cellen lägger av så "tidigt" om man inte har ganska mycket otur.
 
ANNONS