Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D750 rep av intern batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomo53

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att min D750 som jag köpt begagnad nollställer datum och tid så fort batteriet tas ut. Enligt supporten bör den servas. Är det någon här som har gjort denna service? Är det dyrt?
 
Även efter att du har låtit den ligga med det "stora" batteriet i några dagar då? De flesta av Nikons kameror har ett laddningsbart litet batteri internt, så fungerar inte det så har det lilla batteriet troligen avlidit.

Eftersom detta aldrig har hänt med någon av mina kameror så vet jag inte vad det kostar. Min D700 går det fortfarande bra att ta ur batteriet ur utan att den tappar minnet, även om jag inte har undersökt hur länge.
 
Jag har haft en D750 tidigare utan detta problem. Det verkar som det interna batteriet har gått hädan. Det är ju en del jobb med att komma åt det, många skruvar. Det är säkert inte billigt. Mitt batteri sitter i flera dagar men så fort jag tar ur det så nollställs det.
 
Jag tycker nog att det är hyfsat störande, särskilt med en kamera som inte kan laddas via USB. Man måste ju ta ut batteriet... Sedan beror det förstås på om man har kameran som kul kuriosa eller använder den ofta.
 
D750 har inget internt batteri utan använder sig av en kondensator och den sitter förmodligen på moderkortet eller liknande skulle jag tro. Försökte googla fram vart den sitter men hittade inget.
 
D750 har inget internt batteri utan använder sig av en kondensator och den sitter förmodligen på moderkortet eller liknande skulle jag tro. Försökte googla fram vart den sitter men hittade inget.
Inte särskilt troligt givet vad Nikon själva skriver i instruktionsboken och att flera andra modeller bevisningen har en laddbar knappcell (så fungerar även Citizen Ecodrive-klockorna f.ö.), t ex en som heter ML614. Vilken det är i D750 vågar jag dock inte säga säkert.

"The camera clock is powered by an independent, rechargeable power
source, which is charged as necessary when the main battery is
installed or the camera is powered by an optional power connector
and AC adapter (0 441). Two days of charging will power the clock for
about three months.
If the camera displays a warning stating that the
clock is reset and a Y icon flashes in the information display, the clock
has been reset and the date and time recorded with new photographs
will not be correct."


Världshistoriens långsammaste kondensator...

Jag letade lite och det verkar som att knappcellen sitter på kortet med USB- och tillbehörsporten i D750, vänt mot framsidan av kameran, så det är lite svårt att hitta. De flesta bilder visar mest moderkortet o dyl.
 
Ytterligare info: "The camera clock is powered by a CR1616 lithium battery. CR1616 batteries have a life of about two years."
 
Ytterligare info: "The camera clock is powered by a CR1616 lithium battery. CR1616 batteries have a life of about two years."
Nej, det är inte laddbart, så det stämmer inte. Du har nog varit och läst på någon proffsmodell med inbyggt grepp. Flera av dem har en utbytbar knappcell av den typen som är åtkomlig utan att plocka isär kameran.

Tillägg: Notera förresten att monteringen med sladdar som görs i videon du länkar till inte är originalutförande. Originalet sitter med fastlödda bleck (för resp pol) direkt på kortet.
 
Nej, det är inte laddbart, så det stämmer inte. Du har nog varit och läst på någon proffsmodell med inbyggt grepp. Flera av dem har en utbytbar knappcell av den typen som är åtkomlig utan att plocka isär kameran.
Men på videon jag länkade till så är det en D750 och batteriet löds in.
 
Men på videon jag länkade till så är det en D750 och batteriet löds in.
Men vad då? Som jag skrev, CR1616 är inte laddbart och är alltså fel sort bara av det skälet. Dessutom är det för stort om man tittar på en bild på hur kortet ska se ut. Säljs ett och annat kort på diverse håll som lär komma ifrån skrotade kameror. Det är bara att jämföra batteriets storlek med USB-portens bredd. Mitt grundtips är att även D750 har ML614, men jag har inte lyckats hitta någon bild på kortet där man faktiskt ser beteckningen.

Som sagt ska cellen sitta lödd direkt på kortet, inte lödas dit med kablar som i videon. Sedan kanske NIkon själva bara byter kortet i och med att det är så litet istället för att besvära sig med lödning.
 
Mycket diskussion angående batteri men frågan kvarstår: Har någon gjort den här operationen och vad kostar det mellan tumme och pekfinger?
Det borde vara någon förutom jag som har "problemet".
 
Inte särskilt troligt givet vad Nikon själva skriver i instruktionsboken och att flera andra modeller bevisningen har en laddbar knappcell (så fungerar även Citizen Ecodrive-klockorna f.ö.), t ex en som heter ML614. Vilken det är i D750 vågar jag dock inte säga säkert.

"The camera clock is powered by an independent, rechargeable power
source, which is charged as necessary when the main battery is
installed or the camera is powered by an optional power connector
and AC adapter (0 441). Two days of charging will power the clock for
about three months.
If the camera displays a warning stating that the
clock is reset and a Y icon flashes in the information display, the clock
has been reset and the date and time recorded with new photographs
will not be correct."


Världshistoriens långsammaste kondensator...

Jag letade lite och det verkar som att knappcellen sitter på kortet med USB- och tillbehörsporten i D750, vänt mot framsidan av kameran, så det är lite svårt att hitta. De flesta bilder visar mest moderkortet o dyl.
Det jag grundade mitt antagande på var vad jag hittade på nätet. Dessutom tyckte jag inte att det lät så konstigt då tekniken används på andra områden, bland annat i min gamla Seiko Kinetic klocka. Där jag för övrigt fick kondensatorn utbytt för ett tag sedan.

Jag letar också förgäves i alla videor utan att se något batteri någonstans. Men är det ett batteri så är det, inget mer med det.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2024-07-04 kl. 16.00.17.png
    Skärmavbild 2024-07-04 kl. 16.00.17.png
    753.8 KB · Visningar: 4
  • Skärmavbild 2024-07-04 kl. 16.29.53.png
    Skärmavbild 2024-07-04 kl. 16.29.53.png
    222.7 KB · Visningar: 4
Det jag grundade mitt antagande på var vad jag hittade på nätet. Dessutom tyckte jag inte att det lät så konstigt då tekniken används på andra områden, bland annat i min gamla Seiko Kinetic klocka.

Jag letar också förgäves i alla videor utan att se något batteri någonstans. Men är det ett batteri så är det, inget mer med det.

Här är kortet där batteriet sitter och som sagt sitter det med batteriet mot framsidan av kameran, medan kameran öppnas bakifrån:

https://www.ebay.com/itm/395181647953

I flera andra modeller sitter batteriet på det stora moder/huvudkortet, så då är det lättare att hitta. Jag tittade på ett sådant först, men hittade inget batteri, men tänkte att det måste då sitta någon annanstans.

Såvitt jag kan se använder Seiko sedan ganska länge laddbara knappceller i Kinetic, men från början var det kondensatorer. Att de fortfarande (iaf ibland) yrar om kondensator är nog av marknadsföringsskäl eftersom klockan ju inte har ett batteri, eller hur det nu var...

Här är en som har skrivit en utläggning om Kinetic-saken:

https://www.quartzimodo.com/the-seiko-kinetic-boon-or-bane/
 
Senast ändrad:
Här är kortet där batteriet sitter och som sagt sitter det med batteriet mot framsidan av kameran, medan kameran öppnas bakifrån:

https://www.ebay.com/itm/395181647953

I flera andra modeller sitter batteriet på det stora moder/huvudkortet, så då är det lättare att hitta. Jag tittade på ett sådant först, men hittade inget batteri, men tänkte att det måste då sitta någon annanstans.

Såvitt jag kan se använder Seiko sedan ganska länge laddbara knappceller i Kinetic, men från början var det kondensatorer. Att de fortfarande yrar om kondensator är nog av marknadsföringsskäl eftersom klocka ju inte har ett batteri, eller hur det nu var...

Här är en som har skrivit en utläggning om Kinetic-saken:

https://www.quartzimodo.com/the-seiko-kinetic-boon-or-bane/
Jag har en gammal kinetic med kondensator en sådan som laddar genom armens rörelser.
 
ANNONS