Annons

D7100 vs D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker inte 7200 ger så väldigt mycket mer än 7100 som ju är en fantastisk kamera. Fotograferar man bara sport/fåglar(BIF) i RAW är 7200 värd pengarna annars inte i dagsläget enligt mig.

Fan inte det lättaste det här, att väga föredelar mot nackdelar i alla kameror och försöka komma fram till vilken som kommer bli bäst. Tack för alla svar och tips!

D750 blir alldeles för dyr, sen 7200 har jag inte hört så mycket om bara att den ska släppas i mitten av mars, hur stor är skillnaden mellan 7200 och 7100?

antagligen en stor skillnad precis som skillnaden är mellan 810 och d800 serien, greppet, antal raw filer i bufferten, 64iso , att inte de låga nivåerna vrider sig mot rött etc etc

Större buffert än min D5100, bättre iso-egenskaper, bättre bildserietagning, bra batteritid, vet inte mer egentligten.

Bufferten är lika stor i MB räknat, men eftersom D7100 har högre upplösning så får det plats färre bilder i den. Batteritiden tror jag är ungefär samma, men till skillnad från D5100 har D7100 en LCD display på ovansidan som gör att man inte behöver tända skärmen för att se vad man håller på med, och det sparar in en del batteri. Iso-egenskaperna är bättre, främst på grund av den högre upplösningen, men det är ingen himlastormande skillnad. Seriebildtagningen däremot är klart bättre. D5100 är rätt seg med bara 4 b/s.

För motocross skulle jag valt en D3, D3s, D4 eller D4s beroende av vad budgeten medger. De kan ta 10-11 bilder/s i princip obegränsat långa serier. Du får inte upplösningen som D7100/7200 har men mycket snabbare hantering. Det finns ingen antydning att välja en D700 med batterigrepp istället för en D3. Det är samma sensor men allt annat är snabbare.

Du bör hitta en D3 för ca. 10.000 medan de nyare modellerna blir dyrare.

För motocross skulle jag valt en D3, D3s, D4 eller D4s beroende av vad budgeten medger. De kan ta 10-11 bilder/s i princip obegränsat långa serier. Du får inte upplösningen som D7100/7200 har men mycket snabbare hantering. Det finns ingen antydning att välja en D700 med batterigrepp istället för en D3. Det är samma sensor men allt annat är snabbare.

Klart att någon av d4 modellerna vore trevligt men dem priserna finns inte i mitt huvud, tycker nästan 10000 är för mycket, just därför jag kollar just på d700 eller d7100. Kanske kommer något fynd på en d3s som man kan hitta under 10000!

Om man även vill använda kamera lite mer till vardags ibland, finns det dock en poäng med D700. Man kan ta av batterigreppet när man inte behöver serietagningshastigheten eller batteritiden och då få en smidigare kamera. Jämfört med D3 får man också automatisk sensorrengöring, som åtminstone i någon mån minskar mängden damm som fastnar på sensorn (AA-filtret). Går man på D3s och framåt så försvinner den senare fördelen och de kamerorna har ju också lägre brus på riktigt höga ISO. D4 och D4s har ju även en modernare sensorplatta, medan D3s är ganska lik D700/D3 fast med lägre brus.

Om man även vill använda kamera lite mer till vardags ibland, finns det dock en poäng med D700. Man kan ta av batterigreppet när man inte behöver serietagningshastigheten eller batteritiden och då få en smidigare kamera. Jämfört med D3 får man också automatisk sensorrengöring, som åtminstone i någon mån minskar mängden damm som fastnar på sensorn (AA-filtret). Går man på D3s och framåt så försvinner den senare fördelen och de kamerorna har ju också lägre brus på riktigt höga ISO. D4 och D4s har ju även en modernare sensorplatta, medan D3s är ganska lik D700/D3 fast med lägre brus.

D3 är inget alternativ! d3s eller d700 eller d7100 är det som gäller för mig!

Att välja är inte lätt

Men tänk också på att hur långa bildserier du kan ta inte är det viktigaste! Visst är det kanske en bra kompensation för dina egna/tidens/teknikens tillkortakommanden och det ökar därmed chansen att kanske få just den där bilden du tänkt, men de tar också otroligt mycket plats. Då är det mer sport att faktiskt trycka av vid rätt tillfälle med färre bilder än att leka kulspruta och hoppas på det bästa

Men tänk också på att hur långa bildserier du kan ta inte är det viktigaste! Visst är det kanske en bra kompensation för dina egna/tidens/teknikens tillkortakommanden och det ökar därmed chansen att kanske få just den där bilden du tänkt, men de tar också otroligt mycket plats. Då är det mer sport att faktiskt trycka av vid rätt tillfälle med färre bilder än att leka kulspruta och hoppas på det bästa
Just därför jag tänker mig en D7100, det enda negativa med den är väl iso egenskaperna, men annars så verkar den bra :)

D3s brukar kosta några tusen mer vad jag sett, vilket inte är konstigt eftersom den är nyare.

D3s brukar kosta några tusen mer vad jag sett, vilket inte är konstigt eftersom den är nyare.
Kanske ska stanna vid DX ändå, blir för mycket pengar om jag ska upp på en D3 eller D3s
Kör på en d7100, kanske blir billigare när d7200 släpps om någon vecka.

Senast ändrad:
D7100 är inget dåligt val. Den är snabb och en sekund med full fart räcker ofta. Du kan ju också använda jpeg och då är begränsningen i princip borta. Med höga ISO är signal/brus inte så bra i sig och då är det inte samma skillnad som på låga mellan raw och jpeg. D7100 på låga iso är mycket bättre än fullformataren d700 på låga iso men då krävs det råbilder för att kunna utnyttja det.

Och just det jag har en D7100 själv. Mycket bra kamera.

D7100 är inget dåligt val. Den är snabb och en sekund med full fart räcker ofta. Du kan ju också använda jpeg och då är begränsningen i princip borta. Med höga ISO är signal/brus inte så bra i sig och då är det inte samma skillnad som på låga mellan raw och jpeg. D7100 på låga iso är mycket bättre än fullformataren d700 på låga iso men då krävs det råbilder för att kunna utnyttja det.

Och just det jag har en D7100 själv. Mycket bra kamera.
Ja D7100 verkar riktigt bra, och jag har läst lite recensioner och man får användbara bilder upp till ISO 6400 så det känns väldigt bra, så höga iso har jag inte ens vågat fota med förut. Den har även större buffert än min D5100 men den är inte jättestor men jag tror att jag klarar mig med den!
En FX kamera får det bli sen när man börjar jobba så man har råd med skarpa gluggar också, tuff hobby som student.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar